زمزمه سرود سلام فرمانده در سایه ایدئولوژی وحشتناک قتل

خاورمیانه‌هراسی از کجا سرچشمه می‌گیرد و چه کسی زمینه رشد و گسترش این اندیشه را فراهم می‌کند؟

«ایران پس از سال ۱۹۷۹ بیش از ۳۶۰ ترور را در بیش از ۴۰ کشور جهان انجام داده است» - AFP

بخش دوم

در بخش اول این مطلب که سه‌شنبه گذشته، اول شهریورماه ۱۴۰۱، با عنوان «ایدئولوژی قتل: ضارب سلمان رشدی کیست؟» در ایندیپندت فارسی منتشر شد، هویت هادی مطر، ضارب سلمان رشدی، و انگیزه‌های اقدام او را مورد بحث و مطالعه قرار دادیم و این پرسش را مطرح کردیم که آیا او این حمله را به تنهایی و بر اساس نظر شخصی خودش انجام داد یا اینکه او یک «گرگ تنهای» وابسته به رژیم ایران یا بخشی از سلسله ترورهایی است که رژیم جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته انجام داده است.

اکنون مردم منطقه این پرسش را مطرح می‌کنند که دلیل هراس جهانی از ملت‌ها، کشورها و جوامع خاورمیانه چیست؟ خاورمیانه‌هراسی از کجا سرچشمه می‌گیرد و چه کسی زمینه رشد و گسترش این اندیشه را فراهم می‌کند؟

چند ماه پیش وزارت امور خارجه آمریکا گزارشی با عنوان «اقدام‌های تروریستی و ترور ایرانیان در خارج از کشور» منتشر کرد. در این گزارش آمده است که «ایران پس از سال ۱۹۷۹ بیش از ۳۶۰ ترور را در بیش از ۴۰ کشور جهان انجام داده است».

بر اساس این گزارش، تهران از ترور و کشتار «برای تحکیم و تداوم حکومت دینی جمهوری اسلامی در ایران استفاده می‌کند و به هیچ فرد و گروه مخالف اجازه فعالیت را در داخل و خارج از کشور نمی‌دهد». رژیم تهران اجازه نمی‌دهد کشورهای دیگر به پایگاه‌هایی امن برای مخالفان ایرانی و خارجی آن تبدیل شوند و از طفره‌روی غرب برای ادامه فعالیت‌های تروریستی خود بهره‌برداری می‌کند و عملیات تهدید‌آمیز خود را آنچنان گسترش می‌دهد تا مسئولان و مردم کشورهای غربی را نیز هدف قرار دهد.

در طول بیش از چهار دهه گذشته، تهران در اکثر کشورهای اروپایی، آمریکای‌ لاتین، شرق آسیا، ترکیه و خاورمیانه «عملیات تروریستی» علیه مخالفان خود انجام داده و اقدام به حذف ده‌ها مخالف خود کرده است. آنچه عملا مایه تعجب و شگفتی می‌شود، گستردگی عملیاتی است که تهران به‌دنبال انجام آن در ایالات متحده بود، چه علیه مقام‌های دولتی و چه علیه افراد غیرنظامی.

تهران پس از ترور شهریار شفیق، برادرزاده محمدرضا شاه پهلوی در پاریس، در اوایل دهه هشتاد علی اکبر طباطبایی را به‌دلیل حضور رسانه‌ای و فعالیت‌هایش در سازماندهی جنبش‌های مخالف، در آمریکا به قتل رساند و داوود صلاح‌الدین، قاتل او، تا به حال در ایران به زندگی خود ادامه داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از زمان روی‌ کار آمدن خمینی در ایران، عملیات متعددی برای حذف مخالفان در آمریکا انجام شد و افراد زیادی که به‌دنبال ربودن یا حذف مخالفان رژیم ایران بودند، دستگیر شدند. منصور فرهنگ، استاد و دیپلمات پیشین ایرانی که سمت نمایندگی ایران در سازمان ملل را بر عهده داشت، یکی از عمده‌ترین اهداف حکومت جمهوری اسلامی برای ترور در آمریکا بود. در سپتامبر ۲۰۰۹، تهران برای ترور جمشید شارمهد، یکی از برجسته‌ترین مخالفان رژیم که در کالفرنیا زندگی می‌کرد، مزدوری را استخدام کرد، اما توطئه قتل ناکام ماند. سپس مزدوران وابسته به رژیم تهران، سال گذشته او را ربودند و به ایران منتقل کردند و در حال حاضر، او با خطر اعدام روبرو است.

در سال ۲۰۱۱، منصور ارباب سیر، مامور اطلاعاتی ایران، و همکارش غلام شکوری، اقدام به ترور عادل الجبیر، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن، کردند و در نتیجه آن، به ۲۵ سال زندان محکوم شدند.

هرچند انجام «فعالیت تروریستی» برای رژیم ایران در ایالات متحده دشوارتر از سایر نقاط جهان است، اما در سال ۲۰۱۸، نیروهای امنیتی آمریکا دو شهروند ایرانی به نام‌های احمدرضا محمدی و مجید قربانی را به اتهام جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات شهروندان آمریکایی ایرانی‌تبار دستگیر کردند. البته دو فرد یادشده تلاش می‌کردند در چارچوب راهبرد جذب مخالفان به کشورهای همسایه مانند عراق و ترکیه و انتقال آن‌ها به ایران، شماری از اعضای سازمان مجاهدین خلق را برای رفتن به کشورهای همسایه ایران فریب دهند تا زمینه ربایش و انتقال آن‌ها به ایران فراهم شود.

در ژوییه ۲۰۲۱ و در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای وین، رژیم ایران برای ساکت کردن خبرنگاران و ارعاب آن‌ها، اقدام به ربودن مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار ایرانی در نیویورک، کرد و نشان داد که «تروریسم دولتی»، حد و مرزی ندارد. رژیم جمهوری اسلامی با دست زدن به چنین اقدامی ثابت کرد که قصد ندارد از برنامه‌های خود برای انجام عملیات تروریستی در خاک آمریکا دست بکشد.

در واقع، منظور از سخنان اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه که در نخستین سالگرد ترور قاسم سلیمانی، خطاب به آمریکا گفت: «مطمئن باشید حتی ممکن است از درون خانه شما کسانی پیدا شوند که پاسخ ترور سلیمانی را بدهند»، اشاره به عملیاتی است که عناصر وابسته به رژیم جمهوری اسلامی ایران، در خاک آمریکا انجام می‌دهند.

علاوه برآن، ادامه روند عملیات ترور و ربایش، نشان می‌دهد که «تروریسم دولتی» ایران نه تنها تهدیدی برای مخالفان سیاسی رژیم تهران بوده، بلکه بحرانی مزمن و گسترده در ابعاد بین‌المللی است و تا زمانی‌که رژیم سرکش جمهوری اسلامی ایران به سیاست ترور و توطئه ادامه دهد، این بحران همچنان ادامه خواهد داشت.

در بخش سوم و پایانی، به بررسی توطئه ترور آمریکایی‌ها به دست عناصر وابسته به رژیم جمهوری اسلامی ایران خواهیم پرداخت.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه