معمای بزرگ مکزیک؛ شش نفر از ۴۳ دانش‌آموز مفقودشده به‌دست ارتش کشته شده‌اند

بعد از گذشت هشت سال هنوز مشخص نیست که چرا این دانش‌آموزان ربوده و ناپدید شدند

در ۲۶ سپتامبر سال ۲۰۱۴، پلیس محلی دانش‌آموزان را از اتوبوس‌هایی در شهر ایگوالا خارج کرد و به مکان نامعلومی فرستاد - AFP

در سال ۲۰۱۴ میلادی بیش از ۴۰ دانش‌آموز در مکزیک مفقود شدند و تاکنون اطلاع دقیقی از سرنوشت آن‌ها به‌دست نیامده بود؛ اما حالا یک مقام دولتی مکزیک که ریاست «کمیته حقیقت‌یاب» را برعهده دارد، اعلام کرد: «شش نفر از ۴۳ دانش‌آموزی که در سال ۲۰۱۴ ناپدید شدند، ظاهرا به مدت طولانی در یک انبار گروگان بودند و سپس به فرمانده ارتش محلی تحویل داده شدند که دستور کشتن آن‌ها را صادر کرد.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آلخاندرو انسیناس، معاون وزیر کشور مکزیک، با این افشاگری تکان‌دهنده، ارتش را به‌طور مستقیم با یکی از بدترین رسوایی‌های حقوق بشری مکزیک مرتبط کرد.

هفته گذشته، انسیناس آدم‌ربایی و ناپدید شدن دانش‌آموزان مکزیکی را «جنایت دولتی» اعلام کرد و گفت که ارتش بدون مداخله، شاهد وقوع آن بوده است. او آن زمان، هیچ اشاره‌ای به تحویل شش دانش‌آموز به سرهنگ خوزه رودریگز پرز نکرد.

با این حال، معاون وزیر کشور مکزیک، در سخنرانی روز جمعه خود گفت که مقام‌های آن کشور به‌دقت دانش‌آموزان را از زمانی که کالج محل تحصیل خود را ترک کردند و به‌دست پلیس محلی در شهر ایگوالا ربوده شدند، زیر نظر داشتند.

وزارت دفاع مکزیک هنوز به اتهام‌های این مقام دولتی پاسخی نداده است.

در ۲۶ سپتامبر سال ۲۰۱۴، پلیس محلی دانش‌آموزان را از اتوبوس‌هایی در شهر ایگوالا خارج کرد و به مکان نامعلومی فرستاد. با گذشت هشت سال از این واقعه، انگیزه پلیس همچنان نامشخص است. اجساد این دانش‌آموزان هرگز پیدا نشد، اگرچه تکه‌هایی از استخوان سوخته با سه دانش‌آموز مطابقت داده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی ادعا می‌کنند سربازان ارتش مکزیک که با کارتل‌های موادمخدر در ارتباط‌‌ بوده‌اند، برای منافع خود دست به این جنایت زده‌اند.

نقش ارتش در ناپدیدشدن این دانش‌آموزان مدت‌هاست که چالش میان خانواده‌ها و دولت بوده است. از همان ابتدا، سوالاتی در مورد آگاهی ارتش از آنچه رخ داده و دخالت احتمالی آن وجود داشت. والدین دانش‌آموزان سال‌ها درخواست کردند به آن‌ها اجازه داده شود پایگاه ارتش در ایگوالا را جست‌وجو کنند؛ اما تنها در سال ۲۰۱۹ بود که به آن‌ها اجازه این دسترسی به‌همراه کمیته حقیقت‌یاب  داده شد.

در گزارش کمیته حقیقت‌یاب آمده است: «همان‌طور که مشاهده می‌شود، تبانی آشکاری بین ماموران حکومتی مکزیک با گروه جنایتکار گورروس انیدوس (Guerreros Unidos) در زمینه وقایع خشونت‌بار، ناپدیدشدن دانش‌آموزان و همچنین تلاش برای پنهان‌کردن حقیقت وجود داشته است.»

هفته گذشته، ماموران فدرال، دادستان کل سابق این کشور به نام عیسی موریلو کرم را که بر تحقیقات اولیه نظارت داشت، بازداشت کردند. روز چهارشنبه نیز یک قاضی دستور داد که او بهدلیل ناپدیدسازی اجباری، گزارش نکردن شکنجه و تخلف رسمی، محاکمه شود.

دادستان‌ها ادعا می‌کنند موریلو کرم یک روایت نادرست در مورد آنچه برای دانش‌آموزان اتفاق افتاده است ساخته بود تا به‌سرعت پرونده را حل کند.
مقام‌ها همچنین هفته گذشته اعلام کردند که حکم بازداشت ۲۰ سرباز، پنج مقام محلی، ۳۳ افسر پلیس محلی و ۱۱ افسر پلیس ایالتی و همچنین ۱۴ عضو یک گروه خلافکار صادر شده است. ارتش و دادستانی نگفته‌اند که چه تعداد از این مظنونان در بازداشت‌اند.‌

خانواده‌ دانش‌آموزان ربوده‌شده در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که تایید کمیته حقیقت‌یاب مبنی‌بر«جنایت دولتی» بودن این موضوع، قابل توجه است. با این حال، آن‌ها تاکید کردند که این گزارش هنوز به مهم‌ترین سوالشان پاسخ قانع‌کننده‌ای نداده است. در بیانیه این خانواده‌ها آمده است: «مادران و پدران به شواهد علمی غیرقابل انکار درباره سرنوشت فرزندانشان نیاز دارند. ما نمی‌توانیم به یک گزارش نامشخص اکتفا کنیم.»

بیشتر از جهان