خبرگزاری حوزه، مجتبی خامنه‌ای را «آیت‌الله» خواند

رهبر جمهوری اسلامی هرگز شایعه احتمال جانشینی فرزندش را تکذیب نکرده است

این نخستین بار است که خبرگزاری وابسته به حوزه علمیه، از او با عنوان آیت‌الله نام می‌برد - roozno

خبرگزاری رسا، وابسته به حوزه علمیه، با انتشار خبر آغاز ثبت نام کلاس‌های درس خارج و فقه مجتبی خامنه‌ای، فرزند علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی را برای نخستین بار «آیت‌الله» خطاب کرده است.

انتشار این خبر و لینک ثبت نام از «از طلاب و فضلای مقطع خارج طلاب» به دلیل نقشی که مجتبی خامنه‌ای در عرصه سیاست و اقصاد در جمهوری اسلامی ایفا می‌کند و نیز شایعاتی که در مورد احتمال رهبری او پس از مرگ پدرش وجود دارد، در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شده است.

درس خارج مجتبی خامنه‌ای از سال ۱۳۸۸، آغاز شده، اما این نخستین بار است که خبرگزاری وابسته به حوزه علمیه، از او با عنوان آیت‌الله نام می‌برد.

همین خبرگزاری، سال گذشته در انتشار خبر آغاز ثبت نام کلاس‌های خارج مجتبی خامنه‌ای نوشته بود: «درس خارج حجت‌الاسلام والمسلمین حاج آقا مجتبی خامنه‌ای در درس فقه با موضوع استطاعت حج و در درس اصول با موضوع تعادل و تراجیح برگزار می‌شود.»

خبرگزاری رسا اما امسال در خبر آغاز ثبت نام همین کلاس‌ها نوشته است:« درس خارج آیت‌الله حاج آقا سید مجتبی خامنه‌ای در درس فقه با موضوع مُستَثنَیات غیبت و در درس اصول فقه با موضوع برائت برگزار می‌شود.»

این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که اجتهاد و آیت‌الله بودن از شرایط انتخاب یک فرد به عنوان ولی فقیه در قانون اساسی جمهوری اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همین موضوع، در زمان انتخاب علی خامنه‌ای به عنوان جانشین روح‌الله خمینی جنجال‌آفرین شد، زیرا او در آن زمان «آیت‌الله» و مرجع تقلید نبود.

با بالا گرفتن انتقاد شماری از مراجع تقلید، علی خامنه‌ای به سرعت مدارج ترقی حوزوی را طی کرد، آیت‌الله العظمی شد و مرجع تقلید شد و شروع به صدور فتوا کرد.

بحث در مورد مداخله پنهانی و غیرقانونی مجتبی خامنه‌ای در سیاست، با نامه مهدی کروبی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ آغاز شد.

از آن هنگام به بعد، همواره این شایعه در محافل سیاسی و مطبوعاتی و در سطح جامعه جریان داشته است که علی خامنه‌ای قصد دارد با موروثی کردن رهبری، مجتبی خامنه‌ای را جانشین خود کند. علی خامنه‌ای و یا دفتر او هرگز به این موضوع واکنشی نشان نداده و چنین امری را تکذیب نکرده‌اند.

در تازه‌ترین واکنش‌ها به این مسئله، یک ماه پیش میرحسین موسوی، نامزد معترض به نتایج انتخابات سال ۱۳۸۸ که همچنان در حصر خانگی به سر می‌برد، درباره موروثی شدن رهبر هشدار داد.

سخنان میرحسین موسوی که با انتقادهایی از سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی و عملکرد سپاه پاسداران و برخی فرماندهان ارشدش مثل حسین همدانی همراه بود، بازتاب فراوانی یافت اما رسانه های نزدیک به حکومت با وجود حملات فراوان به میرحسین موسوی و انتقاهای او از سپاه، واکنشی به آن بخش از حرف‌های او که به مسئله جانشینی علی خامنه‌ای مربوط می شد، نشان ندادند.