شاید «کرم‌چاله‌ای» ما را به جهانی دیگر مرتبط کند

کرم‌چاله‌ها تونل‌هایی بین دو بخش از بُعد چهارم هستند که دو مقطع زمانی یا مکانی متفاوت را به هم متصل می‌کنند

مدل شبیه‌سازی شده یک سیاه‌چاله Credit: NASA/JPL-Caltech

دانشمندان روش پیدا کردن «کرم‌چاله‌ای» (Wormhole) منتهی به جهانی دیگر را برملا کردند.

کرم‌چاله‌ها تونل‌هایی بین دو بخش از بُعد چهارم ( بُعد زمان، یا به تعبیر اینشتین: زمان-فضا / Spacetime) هستند، که به طور بالقوه، دو مقطع زمانی یا مکانی متفاوت در جهان هستی، یا در جهانی کاملاً متفاوت، را به یکدیگر متصل می‌کنند. 

ممکن است هنوز کرم‌چاله واقعاً وجود نداشته باشد. اگرچه کرم‌چاله‌ها در حیطه‌ روایت‌های «علمی تخیلی» حضور پررنگی دارد و موضوع تحقیقات پرشور دانشمندان نیز بوده است، با این حال، وجود آن‌ها هم‌چنان محل تردید است.

اما اگر «کرم‌چاله» وجود داشته باشد، اکنون ستاره‌شناسان راهی برای دیدن آن پیشنهاد داده‌اند.

پژوهشگران امیدوارند بتوانند موقعیت کرم‌چاله‌ای را در اطراف سیاه‌چاله (Blackhole) فوق‌العاده بزرگی به نام «ساگیتاریوس آ» که در مرکز کهکشان راه شیری واقع است، شناسایی کنند. البته دلیلی ندارد خیال کنیم که در اطراف این سیاه‌چاله، حتماً کرم‌چاله‌ای وجود دارد. اما به گمان پژوهشگران، به علت وجود جاذبه شدید و آشفته در این سیاه‌چاله غول‌پیکر، ممکن است بتوان کرم‌چاله‌ای را در اطراف آن پیدا کرد.

محققین می‌گویند، اگر کرم‌چاله‌ای در مرکز کهکشان ما پنهان شده باشد، احتمالاً ستارگان کهکشان ما، تحت تأثیر جاذبه ستارگانی هستند که در سوی دیگر آن کرم‌چاله وجود دارند. بنابراین، باید بتوان با یافتن انحراف‌های جزئی در مدار ستارگانی که نزدیک ما هستند، کرم‌چاله را حتی شده به طور غیرمستقیم، مشاهده کرد.   

دکتر دیان استویکوویچ، کیهان‌شناس و استاد فیزیک دانشگاه علم و هنر بوفالو، گفت: «اگر در هر سوی کرم‌چاله یک ستاره داشته باشیم، جاذبه ستاره‌ای که آن سمت است، باید بر ستاره‌ای که سمت ماست اثر بگذارد. فشار این جاذبه، از طریق کرم‌چاله جریان می‌یابد. پس اگر مداری را رسم کنیم که انتظار داریم ستاره‌ای طبق آن، حول ساگیتاریوس آ بگردد، چنانچه کرم‌چاله‌ای در سوی دیگر آن ستاره باشد، ممکن است شاهد انحراف‌ آن ستاره از آن مدار باشیم».

دانشمندان می‌گویند، حتی اگر هم کرم‌چاله‌ای نسبتاً نزدیک به ما وجود داشته باشد، متأسفانه نخواهیم توانست از طریق آن، به جای دیگری از جهان هستی سفر کنیم.  

دکتر استویکوویچ گفت: «حتی اگر هم سفر در درون کرم‌چاله‌ ممکن باشد، نمی‌شود انسان و سفینه فضایی به درون آن فرستاد. چون در عمل، برای باز نگه داشتن کرم‌چاله، نیاز به منبعی از انرژی منفی هست، و نمی‌دانیم چطور باید این کار را انجام دهیم. برای به وجود آوردن کرم‌چاله باثبات، باید جادو کرد.»

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech/news

© The Independent

بیشتر از زندگی