شکایت مدرنا از فایزر به اتهام کپی‌برداری از فناوری واکسن کووید

مشاور حقوقی مدرنا: فایزر و بایون‌تک به صورت غیرقانونی  اختراع‌های مدرنا را کپی کرده‌اند

بنا به گفته مدرنا، آن‌ها این شکایت را در دادگاه منطقه‌ای ماساچوست ایالات متحده آمریکا و نیز در آلمان تنظیم کردند - AFP

شرکت مدرنا از فایزر و بایون‌تک، شریک آلمانی آن شکایت کرده و مدعی است که آن‌ها به شکلی نامناسب از فناوری این شرکت در ساخت واکسن کرونا استفاده کرده‌اند.

شانون تایم کلینگر، مشاور ارشد حقوقی مدرنا، در بیانیه‌ای گفت: «معتقدیم که فایزر و بایون‌تک به‌طور غیرقانونی اختراع‌های مدرنا را کپی کرده‌اند و بدون اجازه به بهره‌برداری از آن ادامه می‌دهند.»

بنا به گفته مدرنا، آن‌ها این شکایت را در دادگاه منطقه‌ای ماساچوست ایالات متحده آمریکا و نیز در آلمان تنظیم کردند.

واشینگتن‌پست نوشت: «پرونده حقوقی به درگیری دادگاهی بین یک غول دارویی بین‌المللی، فایزر،  و یک استارت‌آپ بیوتکنولوژی، مدرنا، که قبل از دریافت مجوز مصرف اضطراری از سازمان غذا و داروی آمریکا (اف‌دی‌ای) برای تولید واکسن ویروس کرونا تا حدود یک سال پس از شیوع کووید-۱۹ در اواخر سال ۲۰۲۰، هرگز محصولی [دارویی] نفروخته بود، منجر می‌شود.

دعاوی حقوقی بر سر حق ثبت اختراع اتفاقی رایج در زمینه فناوری زیستی است و حل‌وفصل آن‌ها سال‌ها طول می‌کشد و معمولا به دادگاه‌های تجدیدنظر فدرال کشیده می‌شود. به گزارش واشینگتن پست، این اختلاف ممکن است سه تا پنج سال ادامه پیدا کند.

فایزر روز جمعه اعلام کرد که هنوز این شکایت را بررسی نکرده است و اکنون پاسخی برای آن ندارد.

ماه گذشته، بایون‌تک در پاسخ به شکایت ثبت اختراع از کیوروک، شرکت آلمانی همکار گفت :«کار ما اصل است و در برابر تمام ادعاهای نقض حق اختراع با قدرت از آن دفاع می‌کنیم.»

مدرنا گفت که به دنبال حذف واکسن فایزر- بایون‌تک از بازار نیست، زیرا «دسترسی مداوم به این داروهای نجات‌دهنده» باید تضمین شود.

استفان بانسل، مدیرعامل مدرنا در بیانیه‌ای گفت: «ما این شکایت‌ها را برای محافظت از پلتفرم فناوری نوآورانه ام‌آران‌ای که پیشگام آن بودیم تنظیم کردیم‌، میلیاردها دلار برای پدیدآوردنش سرمایه‌گذاری کردیم و در دهه پیش از همه‌گیری کووید-۱۹ ثبتش کردیم.»

هردو شرکت در دوران همه‌گیری، ده‌ها میلیارد دلار از فروش واکسن درآمد داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدرنا از زمان تولید آن در سال ۲۰۱۰، در حال ساخت واکسن‌های آران‌ای بود. بایون‌تک، شرکت همکار تولید آران‌ای در آغاز همه‌گیری با فایزر وارد همکاری شد. عملکرد واکسن‌های این دو تولیدکننده مشابه است، یعنی رشته‌ای از آران‌ای پیام‌رسان را به سلول‌های فرد می‌فرستد و دستورالعمل‌ ساخت یک پروتئین سنبله‌ای را روی سطح ذرات ویروس کرونا ارسال می‌کند. این روش سیستم ایمنی را به واکنش وامی‌دارد و در برابر ابتلا و بیماری از بدن محافظت می‌کند.

مدرنا ادعا می‌کند که واکسن تولیدشده فایزر- بایون‌تک «دارای تغییرات ام‌آران‌ای مشابهی» است.

مدرنا بیان می‌کند که این تغییرها در سال ۲۰۱۵ تایید شده است.

واشنگتن پست نوشت که این تغییرها برای جلوگیری از پاسخ ایمنی ناخواسته به هنگام ورود ام‌آران‌ای به بدن انسان طراحی شده‌اند.

دومین اختراعی که مدرنا مدعی است رقیبش به‌طور نامناسبی آن را کپی کرده، برای مقابله با سندرم تنفسی خاورمیانه (مرس) ساخته شده بود.

مدرنا گفت که این روشی برای «رمزگذاری یک پروتئین اسپایک کامل در فرمول نانوذرات لیپیدی برای ویروس کرونا» است.

موسسه ملی بهداشت ایالات متحده آمریکا (ان‌آی‌اچ) از تولید این واکسن‌ها حمایت کرد و دانشمندان آن در [توسعه] دانشی که واکسن‌ها بر اساس آن ساخته شده است نقشی حیاتی ایفا کردند.  

سال گذشته، مدرنا در پیش‌نویس ثبت اختراعی از ذکر نام دانشمندان ان‌آی‌اچ خودداری کرد که به اختلاف‌نظر درباره مالکیت معنوی انجامید. مدرنا گفته است که برای یافتن راه‌حل در حال مذاکره با دولت است.  

مدرنا در بیانیه مطبوعاتی روز جمعه‌اش گفت که ان‌آی‌اچ در هیچ‌یک از ثبت اختراع‌های مورد بحث در اختلافش با فایزر- بایون‌تک مشارکت نداشته است.

مدرنا به این نکته نیز اشاره کرد که به دنبال دریافت ضرر و زیان مالی برای فروش واکسن فایزر- بایون‌تک به کشورهای خارجی درگیر [کرونا] یا هر موقعیتی که دولت ایالات متحده آمریکا را درگیر کند نیست.

شرکت‌های آربوتوس بایوفارما و جنونت ساینس به دلیل نقض حق ثبت اختراع از مدرنا شکایت کرده‌اند و ادعا می‌کنند که از فناوری آنان در اختراع نانوذرات لیپیدی خود سود برده‌ است.

به گزارش پست، ماه گذشته شرکت داروسازی النیلم از هردو شرکت مدرنا و فایزر شکایت کرده و مدعی است از فناوری نانوذرات النیلم استفاده کرده‌اند.   

© The Independent

بیشتر از جهان