تام کاتن: آمریکا در افغانستان از نظر راهبردی شکست خورد

تمام نگرانی‌های احتمالی آمریکا در مورد افغانستان حالا به دغدغه‌هایی واقعی تبدیل شده‌اند

طالبان دیگر به خواسته‌ها آمریکا تن نمی‌دهند چون احساس می‌کنند حضور آمریکا در منطقه ضعیف شده است- Tom Williams / POOL / AFP

دولت جو بایدن اواخر ژوییه ۲۰۲۲ اعلام کرد که ایمن الظواهری، رهبر القاعده، را در شهر کابل کشته است. این پیام برای آمریکایی‌ها خبر خوبی بود چون آخرین طراح حملات یازدهم سپتامبر هم بالاخره مجازات شده بود. اما حمله و کشتن الظواهری تنها از این جهت که چه کسی او را کشت، مهم نیست بلکه اینکه در کجا کشته شد، هم اهمیت دارد. الظواهری در شهر کابل، مرکز حکومت طالبان، ترور شد و محلی که هواپیماهای بدون‌سرنشین آمریکا رهبر القاعده را هدف گرفتند، یکی از خانه‌های سراج‌الدین حقانی، مسئول شبکه حقانی و سرپرست وزارت داخله ( کشور) طالبان، بود.

 تام کاتن، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در مطلبی که در فاکس نیوز منتشر شد، حضور الظواهری در کابل و در خانه حقانی را نقض صریح توافق‌نامه‌ای می‌داند که آمریکا به خاطر آن نیروهایش را از افغانستان خارج کرد؛ کشوری که حالا دوباره پناهگاه خطرناک‌ترین تروریست‌ها شده است.

به باور تام کاتن، طالبان دیگر به خواسته‌ها و حرف‌های آمریکا تن نمی‌دهند چون احساس می‌کنند حضور آمریکا در منطقه ضعیف شده است. او می‌نویسد: «آنان یک سال قبل ضعف جو بایدن را به چشم دیدند. ما در حالی یک سالگی خروج از افغانستان را گرامی می‌داریم که نباید درس‌هایی را که پس از خروج از افغانستان آموختیم، از یاد ببریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به باور کاتن، آمریکا در افغانستان از نظر راهبردی شکست خورد و هرج‌ومرجی که اینک در سراسر جهان شکل گرفته، به دلیل رویکرد آمریکا در افغانستان بوده است. کاتن می‌گوید از زمانی که بایدن در آوریل ۲۰۲۱ خروج آمریکا از افغانستان را اعلام کرد، با نگرانی فزاینده‌ای حرکات طالبان را زیرنظر داشته است: «وقتی بایدن اوایل ژوییه گفت که قدرت‌ گرفتن طالبان بسیار بعید است، من چندان مطمئن نبودم. ما پایگاه هوایی بگرام را رها کرده و پشتیبانی هوایی از ارتش افغانستان را کاهش داده بودیم و حتی مکانیک‌های غیرنظامی را که جنگنده‌های افغانستان را برای پرواز آماده می‌کردند، از افغانستان برده بودیم.»

کاتن تصریح کرد: «اوایل اوت از طریق گزارش‌های اطلاعاتی و تجربیات خود، می‌دانستم که طالبان در حال تصرف سرزمینی‌اند که به مدت دو دهه در اختیار نداشتند. ششم اوت، زمانی که طالبان اولین شهر افغانستان را به صورت کامل تصرف کردند، بایدن هنوز اصرار داشت که از تصمیم خود هرگز پشیمان نیست؛ در حالی که هزاران سرباز را برای تخلیه سفارت ما در آمریکا به فرودگاه کابل فرستاده بود، هنوز به تخمین‌های اطلاعاتی که می‌گفتند کابل سقوط نمی‌کند، باور داشت و سقوط کابل را خیلی دیرتر از وقتی رخ داد، پیش‌بینی می‌کرد.»

با همه این‌ها‌، کابل در ۱۵ اوت سقوط کرد و اشرف غنی از افغانستان گریخت. کاتن می‌گوید: «من مانند بسیاری دیگر از کهنه‌سربازان جنگ افغانستان از مدیریت نادرست رئیس‌جمهوری در این بحران وحشت‌زده شدم. بی‌کفایتی بایدن در عقب‌نشینی آن را به یک شکست تبدیل کرد که آمریکا را تحقیر کرد و فداکاری سربازان ما را به باد داد.»

او در ادامه نوشت: « من به عواقب قدرت و اعتبار آمریکا فکر کردم؛ با این حال می‌دانستم که ماجرای افغانستان هنوز تمام نشده است و پایان بسیار بدتر از آن چیزی خواهد بود که می‌ترسیدم.»

۱۵ اوت ۲۰۲۱ هنگامی که کابل سقوط کرد، کاتن از تصور حضور هزاران آمریکایی در افغانستان تحت سلطه طالبان وحشت‌زده شد. با اینکه مجلس نمایندگان آمریکا در تعطیلات بودند، او و همکارانش دو هفته متوالی شب‌وروز تلاش کردند تا توانستند ۳۰۰ شهروند آمریکا و ۲۰۰ همکار افغان خود را از کابل خارج کنند.

۲۶ اوت بدترین روز تاریخ حضور آمریکا در افغانستان بود. در حمله انتحاری تروریست‌ها، ۱۳ سرباز آمریکایی و ۱۷۰ مرد و زن افغان کشته شدند. این غم انگیزترین حادثه در تاریخ یک دهه گذشته آمریکا بود و به دلیل ضعف مدیریت بایدن در افغانستان رخ داد.

 شکست بایدن در افغانستان تنها به دلیل  کشته شدن تعدادی از سربازان آمریکایی و داغدار شدن خانواده‌هایشان نیست. آمریکا در واقع در جنگ افغانستان از نظر راهبردی شکست خورد. کشته شدن الظواهری در کابل نشان داد که این کشور بار دیگر جای خطرناکی شده است. چین می‌خواهد تایوان را تصرف کند، روس‌ها کل اروپا را نشانه رفته‌اند و حتی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به دستیابی به سلاح هسته‌ای نزدیک شده‌اند. همه این‌ها متحدان آمریکا در منطقه را نگران کرده است که این کشور در مواقع لازم آن‌ها را تنها می‌گذارد.

پس از رویکرد بایدن در قبال افغانستان، بسیاری فکر می‌کنند که آمریکا دیگر قصد ندارد با دشمنانش وارد جنگ شود و این گونه است که شکست آمریکا در افغانستان بر اعتبار این کشور در سراسر جهان تاثیر عمیقی گذاشته است.

بیشتر از جهان