خطر استفاده از برگ توت به عنوان داروی گیاهی

برگ توت سفید به عنوان درمان طبیعی بیماری‌های مختلف از جمله دیابت، چاقی و کلسترول بالا کاربرد دارد

برگ توت حاوی لاتکس است- شیره‌ای سفید که برای انسان کمی سمی است و به ناراحتی معده یا تحریک پوستی منجر می‌شود - Canva

به گزارش پزشکی قانونی، لوری مک کلینتاک، همسر تام مک کلینتاک، نماینده کالیفرنیا در کنگره، سال گذشته بر اثر عوارض جانبی [مصرف] یک داروی گیاهی درگذشت.  

این داروی گیاهی- به نام برگ توت سفید- عموما بی‌خطر محسوب می‌شود و به عنوان درمان طبیعی بیماری‌های مختلف از جمله دیابت، چاقی و کلسترول بالا کاربرد دارد.

لوری مک کلینتاک ۶۱ ساله قبل از مرگش در دسامبر ۲۰۲۱، برگ توت سفید خورده بود که به التهاب معده و روده‌اش منجر شد. معلوم نیست آیا او برگ توت سفید را از طریق داروی مکمل مصرف کرد یا با نوشیدن این داروی گیاهی به صورت چای. اما، در این گزارش آمده است که برگ توت سفید در معده‌ او «تاحدی سالم» مانده بود.

برگ توت سفید چیست و آیا خطرناک است؟

برگ توت از درخت توت است که نه تنها برگ‌های مغذی دارد که در داروهای گیاهی به کار می‌رود، بلکه توت‌های خوش‌طعم و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هم تولید می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس مطالعه کتابخانه ملی پزشکی، برگ توت حاوی لاتکس است- شیره‌ای سفید که برای انسان کمی سمی است و به ناراحتی معده یا تحریک پوستی منجر می‌شود. اما بسیاری از مردم هنوز برگ توت را بدون ابتلا به هیچ عارضه نامطلوبی مصرف می‌کنند.

برگ توت برای سلامتی چند فایده بالقوه دارد. این برگ‌ها حاوی ویتامین ث، روی، کلسیم، آهن و منیزیم‌اند. پژوهش‌ها این را نیز نشان می‌دهند که برگ توت سفید از ترکیبی طبیعی به نام دی‌اکسینوجیریمسین (deoxynojirimycin) یا دی‌ان‌جی تشکیل شده است. از این ماده شیمیایی برای کمک به مبارزه با خطرات قلبی متابولیک مرتبط با دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی عروقی استفاده می‌شود.

برخی مطالعات نشان می‌دهند که مصرف برگ توت سفید با کاهش کلسترول و فشار خون، برای سلامت قلب نیز مفید است. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱ تاثیر برگ توت را روی ۲۳ فرد مبتلا به کلسترول بالا آزمایش کرد و به آن‌ها سه بار در روز و هر روز ۲۸۰ میلی‌گرم مکمل برگ توت داد. پس از ۱۲ هفته، سطح کلسترول ال‌دی‌ال- یا کلسترول «بد»- ۵.۶ درصد کاهش و سطح کلسترول اچ‌دی‌ال (خوب) ۱۹.۷ درصد افزایش یافت.

با این حال، استفاده از برگ توت به عنوان یک داروی گیاهی یا درمان طبیعی، هنوز با مخاطراتی همراه است. در مورد فواید برگ توت، مطالعات انسانی انگشت‌شماری انجام شده است؛ بنابراین باید پژوهش‌های بیشتری انجام گیرد تا بی‌خطر بودن آن در صورت مصرف طولانی‌مدت، کاملا مشخص شود.

بعضی از افراد نیز ابتلا به عوارض جانبی مانند اسهال خفیف، سرگیجه، یبوست یا نفخ را گزارش کرده‌اند. عصاره چای توت با مهار جذب کربوهیدرات‌ها به کاهش وزن منجر می‌شود اما برخی مطالعات سوءجذب کربوهیدرات‌ها را نشان داده‌اند که می‌تواند در نحوه دریافت مواد مغذی بدن اختلال ایجاد کند.

به دلیل تاثیر آن بر قند خون مصرف توت سفید برای آن‌هایی که داروی دیابت مصرف می‌کنند، نیز باید با احتیاط همراه باشد.     

© The Independent