سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی آمریکا را «اشغالگر» خواند

آمریکا می‌گوید به‌ دنبال درگیری با ایران نیست اما نمی‌تواند حمله به مواضع این کشور را بدون پاسخ بگذارد

روز سه‌شنبه اول شهریور، نیروهای آمریکایی تاسیسات زیرساختی شبه‌نظامیان وابسته به سپاه قدس را در سوریه هدف قرار دادند‌ـ ATTA KENARE / AFP

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در توییتی آمریکا را «اشغالگر» خواند و بدون اشاره به حضور چندین ساله نیروی قدس سپاه و دیگر گروه‌های نیابتی وابسته به جمهوری اسلامی در سوریه، ادعا کرد که حضور ایالات‌ متحده در سوریه «غیرقانونی» است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز جمعه ۴ شهریور، در توییتی نوشت: «آمریکا حملات اخیر ارتش متجاوز این کشور به گروه‌های مردمی و نیروهای ضد‌تروریستی را پاسخی مستقیم به حملات و تهدیدات مداوم علیه نیروهای ایالات‌ متحده خوانده است. حقیقت: اصل حضور آمریکای اشغالگر در سوریه و تجاوزات آن به مدافعان استقلال و تمامیت ارضی سوریه غیرقانونی و محکوم است.»

روز سه‌شنبه اول شهریور (۲۳ اوت)، پس از اینکه نیروهای آمریکایی تاسیسات زیرساختی شبه‌نظامیان وابسته به سپاه قدس را در سوریه هدف قرار دادند، جو بوچینو، مدیر ارتباطات سنتکام، در بیانیه‌ای اعلام کرد که حمله به گروه‌های موردحمایت ایران در پاسخ به حملات آنان به مواضع آمریکا و به دستور جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات‌ متحده، انجام شد.

سنتکام روز چهارشنبه نیز در بیانیه‌ دیگری اعلام کرد که تاسیسات و زیرساخت‌های گروه‌های وابسته به سپاه پاسداران را در دیرالزور هدف حمله هوایی قرار داد. این حملات در روز پنجشنبه نیز ادامه یافت. سنتکام می‌گوید در حملات هوایی روز پنجشنبه، چهار نظامی کشته و هفت موشک‌انداز نابود شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز پنجشنبه ۳ شهریور، رئیس‌جمهوری ایالات‌ متحده در نامه‌ای خطاب به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان این کشور، نوشت که حملات هوایی اخیر به اهداف وابسته به ایران در سوریه، با هدف حفاظت از شهروندان، امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا انجام شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران هم‌زمان با تکذیب ارتباط با شبه‌نظامیان مستقر در سوریه، حملات اخیر آمریکا را محکوم کرده‌اند. محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران، در توییتی آمریکا را به «اشغال» سوریه متهم کرد و مدعی شد: «این حمله تروریستی به‌خصوص آمریکا، صرفا برای کمک به ایجاد مقبولیت برای توافق هسته‌ای انجام شده است.»

او در ادامه نیز ادعا کرد که آمریکا از بازماندگان «تروریست‌های داعش» برای کشتن سوری‌ها و جلوگیری از بازگشت به وضعیت عادی، حمایت می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه نیز حمله نیروهای سنتکام را «اقدامی تروریستی علیه گروه‌های مردمی و مبارز مخالف اشغالگری» توصیف کرد و مدعی شد گروه‌هایی که مورد هدف سنتکام قرار گرفته‌اند هیچ وابستگی‌ای به حکومت ایران ندارند.

آمریکا می‌گوید به دنبال درگیری با ایران نیست اما در عین‌ حال نمی‌تواند حمله به مواضع این کشور را بدون پاسخ بگذارد. ارتش آمریکا روز ۱۵ اوت در بیانیه‌ای از حمله پهپادی به مجتمعی در شرق سوریه خبر داد که تحت کنترل این کشور و گروهی از مخالفان بشار اسد است.

منابع اطلاعاتی این حملات را به شبه‌نظامیان وابسته به سپاه پاسداران منتسب کرده‌اند.