در اعتراضات ضد دولتی عراق ۲۱ نفر کشته شدند

نیروهای امنیتی با شلیک گلوله و گاز اشک‌آور سعی در سرکوب معترضان دارند

بعد از شلیک گلوله‌های تمرینی و پلاستیکی و گاز اشک‌آور توسط پلیس علیه موجه تازه‌ای از اعتراضات ضد دولت، حداقل ۲۱ نفر در عراق کشته شدند.

به گزارش مقامات امنیتی، با ادامه این تظاهرات در روز جمعه بعد از وقفه‌ای سه‌هفته‌ای، ده‌ها نفر دیگر در جریان تظاهرات زخمی شدند.

در صبح این روز، هزاران نفر در میدان مرکزی تحریر در بغداد گرد هم آمدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تظاهرات کنندگان که اکثرا جوان و مردان بیکار بودند، پرچم‌های عراق را با خود حمل می‌کردند و با سر دادن شعارهای ضد دولتی، تقاضای شغل، آب و برق داشتند.

نیروهای امنیتی و مقامات دولتی پیش از تظاهرات قول داده‌ بودند که از هرگونه خشونت مرگبار بیشتر اجتناب کنند و با پیش‌بینی وقوع تظاهرات، حضور سنگینی در خیابان‌های بغداد داشتند.

با این وجود، بعد از آن که معترضان موانع فلزی امنیتی را از سر راه برداشتند و از پلی که به سمت منطقه سبز شدیدا محافظت شده بغداد ختم می‌شود (که محل استقرار سفارت ایالات متحده و ادارات دولتی عراق است) عبور کردند، سربازان برای متفرق کردن جمعیت گاز اشک‌آور شلیک کردند. همچنین، بعد از آن که معترضان کوشیدند تا موانع سیمانی نزدیک ورودی منطقه سبز را کنار بزنند، گلوله‌های تمرینی شلیک شد تا جمعیت عقب رانده شود.

مقامات امنیتی و کارمندان بیمارستان گفتند ۸ نفر کشته شده‌اند که ۵ نفر از آنان در بغداد، و ۳ نفر در استان جنوبی نصیریه جان باختند.

به گفته آنها، اکثر مرگ‌ها در اثر اصابت قوطی‌های گاز اشک‌آور یا گلوله‌های پلاستیکی به صورت قربانیان بوده است.

صدها نفر نیز به دلیل تنگی نفس حاصل از گاز اشک‌آور به بیمارستان‌ها منتقل شدند.

به گزارش پلیس، در روز جمعه در جاهای دیگر نیز حداقل ۳ هزار نفر از معترضان به ساختمان‌های دولتی در استان‌ها هجوم بردند و در شهر جنوبی نصیریه، یکی از ساختمان‌های دولتی را به آتش کشیدند.

به گفته دو مقام امنیتی، در شهر جنوبی عماره در استان میسان نیز بعد از آن که نگهبانان برای حفاظت از دفتر محلی گروه شبه‌نظامی شیعه «عصائب الحق» به روی معرتضان آتش گشودند، ۶ نفر مجروح شدند.

اعتراضات همچنین به شهر حساس بصره نیز رسید و حدود ۴ هزار نفر در نزدیکی ساختمان اداره محلی دولت تجمع کردند.

این اعتراضات از ۱ اکتبر و بر سر فساد و بیکاری و عدم دسترسی به خدمات اولیه آغاز شد، ولی با سرکوب نیروهای امنیتی و استفاده از مهمات کشنده، خیلی سریع به اعتراضاتی مرگبار در روزهای متمادی تبدیل شد.

اعتراضات، سپس به سایر استان‌های جنوبی (بیشتر شیعه‌ نشین) سرایت کرد و مقامات با برقراری حکومت نظامی در شب و از دسترس خارج کردن اینترنت برای چند روز، سعی در سرکوب اعتراضات داشتند.

بعد از یک هفته از سرکوب خشونت‌بار تظاهرات در پایتخت و استان‌های جنوبی کشور، کمیته‌ای که از سوی دولت ماموریت یافته بود تا در این باره تحقیق کند، نتیجه گرفت که نیروهای امنیتی به سرکوب شدید معترضان اقدام کرده‌اند که منجر به قتل ۱۴۹ نفر و مجروح شدن بیش از ۳ هزار نفر شده است.

این کمیته همچنین پیشنهاد داد که روسای نیروهای امنیتی در بغداد و در مناطق جنوبی کشور، اخراج شوند. ۸ تن از نیروهای امنیتی نیز در این اعتراضات کشته شده‌اند.

گزارش بیشتر از آسوشیتد پرس.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent