تهران هر گونه ارتباط با گروه‌های مورد حمله آمریکا در سوریه را رد کرد

کنعانی حمله‌ هوایی سنتکام به شبه‌نظامیان در سوریه که آمریکا می‌گوید وابسته به جمهوری اسلامی بودند را اقدامی «تروریستی» دانست

کنعانی گفت گروه‌هایی که مورد هدف سنتکام قرار گرفته‌اند به حکومت ایران وابستگی ندارند- ATTA KENARE / AFP

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه، ۲ شهریور ۱۴۰۱، در اظهاراتی حمله نیروهای آمریکایی به مواضعی در سوریه را محکوم کرد و هرگونه وابستگی شبه‌نظامیان مورد حمله نیروهای سنتکام در سوریه را رد کرد.

کنعانی این حمله‌ها را «نقض حاکمیت» دولت سوریه و همچنین نقض «استقلال و تمامیت ارضی» این کشور دانست.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران حمله نیروهای سنتکام را «اقدامی تروریستی علیه گروه‌های مردمی و مبارز مخالف اشغالگری» توصیف کرد و مدعی شد گروه‌هایی که مورد هدف سنتکام قرار گرفته‌اند هیچ وابستگی‌ای به حکومت ایران ندارند.

سرهنگ جو بوچینو، مدیر ارتباطات سنتکام، با انتشار بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه، ۲۳ اوت ۲۰۲۲، اعلام کرد تاسیسات شبه‌نظامی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در سوریه هدف حمله هوایی ارتش ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است.

او در بخشی از این بیانیه نوشت «نیروهای ارتش آمریکا» به‌دستور مستقیم جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور، «حمله هوایی دقیقی را در دیرالروز سوریه انجام دادند.» او در این بیانیه متذکر شد که در جریان حمله‌ هوایی مورد نظر تاسیسات زیرساختی مورد استفاده شبه‌نظامی‌های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هدف قرار گرفته‌ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیر ارتباطات سنتکام در بیانیه مورد نظر تاکید کرد انجام حمله‌های هوایی سه‌شنبه شب به‌منظور حفاظت و دفاع از کارمندهای ایالات متحده آمریکا ضروری بود.

عملیات هوایی سنتکام علیه نیروهای شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی ایران در حالی صورت می‌گیرد که دولت آمریکا و حکومت ایران در پی احیای توافق برجام‌اند و مقام‌های دولت آمریکا اعلام کرده‌اند ارزیابی‌شان نسبت به پاسخ هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی به پیش‌نویس ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا را در روز چهارشنبه اعلام خواهند کرد.

با این‌حال در هفته‌های اخیر اقدام‌هایی علیه منافع دولت و شهروندهای آمریکا صورت گرفته است که بر اساس اطلاعات موجود بسیار احتمال دارد جمهوری اسلامی ایران یا نیروهای نیابتی وابسته به این نظام عقیدتی – سیاسی در آنها دست داشته باشند.

ارتش ایالات متحده آمریکا با انتشار بیانیه‌ای در روز دوشنبه، ۱۵ اوت ۲۰۲۲، از حمله پهپادی به مجتمعی واقع در شرق سوریه خبر داده بود که تحت کنترل نیروهای نظامی این کشور و گروهی از مخالفان دولت بشار اسد است که مورد حمایت آمریکا قرار دارند. بر اساس بیانیه مورد نظر، در جریان این حمله پهپادی کسی جانش را از دست نداده است؛ حمله‌ای که برخی منابع خبری و اطلاعاتی اسرائیل، بر اساس اطلاعاتی که در اختیار دارند، آن را به حکومت ایران منتسب کردند.

کنعانی در بخش دیگری از صحبت‌های روز چهارشنبه‌اش گفت:«استمرار حضور نظامیان آمریکایی در بخش‌هایی از خاک سوریه، بر خلاف قوانین بین‌المللی و ناقض حاکمیت ملی این کشور بوده و اشغالگری به‌شمار می‌رود و بر این اساس می‌بایست فورا سوریه را ترک نموده و به غارت ثروت‌های نفتی و غلات این کشور خاتمه بخشند.»

این بخش از اظهارات کنعانی واکنشی است به بخش دیگری از بیانیه سرهنگ جو بوچینو که تاکید کرده بود نیروهای ارتش ایالات متحده آمریکا تا زمانی که از «شکست پایدار» داعش اطمینان حاصل نکنند، خاک سوریه را ترک نخواهند کرد.