یونجه؛ اولین گیاهی که در مریخ می‌روید

یونجه می‌تواند بدون نیاز به کودهای اضافی، در خاک شبیه‌سازی‌شده مریخ به همان اندازه سالم رشد کند که در خاک زمین رشد می‌کند

دانشمندان در پژوهش‌های بعدی به این موضوع می‌پردازند که یونجه به عنوان کود تا چه میزان برای رشد سایر محصولات مفید است - Canva

بر اساس یک پژوهش جدید، گیاه یونجه که یک محصول مهم خوراک دام است و در بسیاری از نقاط جهان رشد می‌کند، می‌تواند در خاک‌های آتشفشانی سختی مانند خاک مریخ زنده بماند و ممکن است به عنوان کود برای پرورش مواد غذایی مانند شلغم و تربچه در سیاره سرخ استفاده شود.

دانشمندان از جمله محققان دانشگاه ایالتی آیووا در ایالات متحده می‌گویند مواد مغذی اندک خاک مریخ و شوری زیاد آب آن موجب می شود شرایط برای کشت مستقیم محصولات غذایی در مریخ [نا]مناسب باشد.

آن‌ها در این پژوهش که هفته گذشته در مجله «پلاس وان» (PLOS One) منتشر شد، نوشتند: «بنابراین ضروری است برای ماموریت‌های [فضایی] طولانی‌مدت، استراتژی‌هایی را به‌منظور افزایش محتوای مواد مغذی در خاک مریخ و نمک‌زدایی از آب شور بسط و گسترش دهیم.»

پژوهش جدید دریافت که یونجه می‌تواند بدون نیاز به کودهای اضافی، در خاک شبیه‌سازی‌شده مریخ به همان اندازه سالم رشد کند که در خاک زمین رشد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشمندان هنگامی که یونجه را به عنوان کود اضافه کردند، توانستند در خاک شبیه‌سازی‌شده سیاره سرخ شلغم، تربچه و کاهو را با موفقیت پرورش دهند.

به گفته دانشمندان، این سه گیاه به نگهداری بسیار کمی نیاز دارند و می‌توانند با استفاده از مقداری آب شیرین، به‌سرعت رشد کنند.

دانشمندان در این پژوهش نوشتند: «ما گزارش می‌کنیم که برای نخستین بار، به‌منظور [تامین] منابع مناسبی که رشد گیاه را حفظ می‌کنند، به ترتیب به صورت ترکیبی از کود زیستی و میکروب به منظور پالایش موثر سنگ‌پوشه بازالتی و شبیه‌سازهای آب شور استفاده کردیم.»

آن‌ها گفتند با استفاده از باکتری‌های دریایی می‌توان آب شور موجود در مریخ را تصفیه کرد و  با استفاده از سنگ‌های آتشفشانی آن را برای تولید آب شیرین فیلتر کرد.

دانشمندان امیدوارند که در پژوهش‌های بعدی به ارزیابی این موضوع بپردازند که یونجه به عنوان کود تا چه میزان می‌تواند برای رشد سایر محصولات مفید باشد. با وجود این، مشخص نیست که خاک شبیه‌سازی‌شده مریخ تا چه حد مشابه خاک واقعی است.

دانشمندان گفتند که خاک شبیه‌سازی‌شده به کلی فاقد نمک پرکلرات سمی است که به طور طبیعی در مریخ وجود دارد.

آن‌ها گفتند این ماده شیمیایی باید قبل از استفاده برای کشت محصولات، با استفاده از آب نمک‌زدایی‌شده، از خاک مریخ پاک شود.

پژوهشگران افزودند: «این پژوهش نشان می‌دهد که برای اهداف بلندمدت، می‌توان منابع آب و خاک را برای کشاورزی در سطح مریخ در محل تصفیه کرد تا ماموریت‌های انسانی [فضایی] و سکونت‌گاه‌های دائمی [در مریخ] حفظ شوند.»

© The Independent

بیشتر از علوم