مرگ سالانه بیش از ۱۵۰ هزار نفر در ایران بر اثر سکته

ایران نیازمند تربیت نیروهای انسانی

BEHROUZ MEHRI / AFP اجرای یک گروه نمایشی در سالگرد جنگ ایران و عراق در تالار رودکی تهران

به گفته معاون وزیر بهداشت، سالانه بیش از ۱۵۰ هزار نفر در ایران بر اثر سکته قلبی و مغزی می‌میرند، در حالی‌که ۸۰ درصد این سکته‌ها قابل پیشگیری‌اند.

دکتر رضا ملک زاده ضمن بیان این‌که باید شرایط تحت تحریم‌ها را با سرمایه‌گذاری تبدیل به پیشرفت و ارتقای کشور کرد، ادعا کرد که ایران در بخش پژوهش و تولید علم، موفق به کسب رتبه ۱۶ در بین همه کشورهای جهان و کسب جایگاه نخست در منطقه خاورمیانه شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت، ۵۰ هزار نفر از فوت شدگان ناشی از سکته در ایران، افراد زیر ۷۰ سال، و ۱۲ هزار نفر آن‌ها زیر ۵۰ سال هستند، و در این رابطه توضیح داد: «یکی از موفقیت‌های پژوهش در جهان و ایران، پیشگیری از ۸۰ درصد بیماری‌های قلبی عروقی است که این بیماری‌ها ۵۰ درصد مرگ و میر و ناتوانی در کشور را به خود اختصاص داده است.»

پیش‌تر نیز، دکتر مسعود قاسمی، دبیر نوزدهمین کنگره بین‌المللی تازه‌های قلب و عروق، سن سکته قلبی در ایران را ۳۰ سال عنوان کرده بود و مواردی چون آلودگی هوا، کم تحرکی، فضای پُراسترس، اضافه وزن، مصرف سیگار و قلیان را از عوامل تاثیرگذار بر پایین آمدن سن سکته در میان ایرانیان بیان کرده بود.

وی، همچنین، مرگ و میر سالانه در ایران را ۳۵۷هزار نفر دانسته و اعلام کرده بود، ۳۵هزار نفر از آنان به خاطر سکته مغزی و قلبی جان خود را از دست داده‌اند. به گفته دکتر قاسمی، آمار مرگ ناشی از سکته قلبی روزانه ۳۰۰ نفر است که بیشتر این تعداد را تهرانی‌ها تشکیل می‌دهند.

با این حال، دکتر ملک‌زاده امیدوار است که با پرورش نیروی متخصص انسانی در ایران، بتوان این روند را متوقف کرد. وی در این زمینه به ایسنا گفت: «در حال حاضر مأموریت جدید دانشگاه علوم پزشکی این است که در حوزه فعالیت خود دلایل بروز سکته‌های زودرس را به دقت مورد تحقیق و بررسی قرار دهند. پژوهش‌های علمی استادان در دانشگاه علوم پزشکی باید به سمت پیشگیری بیماری‌ها در کشور سوق یابد که در این راستا وزارت بهداشت هم از این طرح‌ها حمایت خواهد کرد. با نیروی انسانی ارزشمندی که در کشور وجود دارد، ما می‌توانیم از بروز سکته‌های قلبی و مغزی در کشور، مثل بیماری‌های عفونی، جلوگیری کنیم که این حرکت باید از دانشگاه‌ها آغاز شود.»

بدین ترتیب، سکته‌های قلبی و مغزی، شایع‌ترین علل مرگ در میان ایرانیان هستند و از همین رو، وزارت بهداشت از سال ۹۴ برنامه‌های ۲۴۷ و ۷۲۴ را به صورت تمام وقت ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته اجرا می‌کند و بر اساس ادعاها، این برنامه در ۳۵ شهر ایران وجود دارد. طی برنامه کد ۲۴۷، رگ‌های فردی که دچار سکته قلبی می‌شود، در کمتر از ۹۰ دقیقه به صورت مکانیکی باز می‌شوند.

برنامه کد ۷۲۴ نیز به نحوه برخورد و درمان با سکته مغزی ارتباط دارد که طی آن، درمان سکته مغزی در کمتر از ۶ ساعت می‌تواند باعث کاهش چشمگیر عوارض بعد از سکته شود.

گفتنی است، طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، ۶۳ درصد مرگ‌ومیرها در ایران، ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی، و ۲۸درصد ناشی از بیماری‌های مغزی است، و به طور کلی، ایرانیان ۱۰ تا ۲۰ سال جوانتر از کشورهای اروپای غربی و آمریکا دچار سکته قلبی می‌شوند.

بیشتر از