درگیری در مرز افغانستان و ازبکستان؛ شماری کشته و زخمی شدند

هنوز علت این درگیری مشخص نشده است

در این درگیری، به مرزبانان ازبکستانی و طالبان آسیب نرسیده است، اما شماری از مردان که گفته می‌شود باشندگان شورتپه هستند کشته و زخمی شدند-WAKIL KOHSAR / AFP

یکشنبه‌شب، ۳۰ مرداد (۲۱ اوت ۲۰۲۲)، در نتیجه درگیری میان مرزبانان ازبکستان و افراد مسلح ناشناس در نوار مرزی شهرستان شورتپه استان بلخ، دو تن کشته، چهار تن زخمی، و شماری دیگر نیز به دست مرزبانان ازبکستان بازداشت شدند. یک منبع آگاه، با شرط محفوظ ماندن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت که درگیری حدود ساعت ۱۰ یکشنبه‌شب در نوار مرزی میان شورتپه و ازبکستان و در منطقه‌ای که پوشیده از گیاه شیرین‌بیان است، رخ داده است.

به گفته این منبع خبری، نخست مرزبانان ازبکستانی با مردانی که برای جمع‌آوری گیاه شیرین‌بیان در نوار مرزی حضور یافته بودند درگیر شدند و سپس مرزبانان طالبان نیز به سمت مرزبانان ازبکستانی آتش گشودند.

در این درگیری به مرزبانان ازبکستانی و طالبان آسیب نرسیده است، اما از میان مردان مسلحی که گفته می‌شود به جمع‌آوری گیاه شیرین‌بیان مشغول بودند، دو تن کشته، چهار تن زخمی، و شماری دیگر بازداشت شده‌اند.

در پیامی که از سوی مولوی عبدالغفور نعمان، فرمانده پلیس طالبان در شهرستان شورتپه، به فرماندهی استان بلخ فرستاده شد، این درگیری تایید شده است. یک منبع با ارسال پیام به ایندیپندنت فارسی، گفت که از سرنوشت افرادی که به دست مرزبانان ازبکستانی بازداشت شده‌اند، هنوز خبری در دست نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پیام مولوی نعمان آمده است که افراد کشته و زخمی شده، از اهالی شورتپه‌ بوده‌اند و برای جمع‌آوری گیاه شیرین‌بیان به نوار مرزی میان دو کشور رفته بودند. هنوز مشخص نیست که آیا این افراد واقعا در ساعت ۱۰ شب برای جمع‌آوری گیاه شیرین‌بیان در چند قدمی خاک ازبکستان حضور یافته بودند، یا هدف دیگری داشتند.

در یک سال سلطه طالبان بر افغانستان، گروه داعش خراسان دوبار از خاک افغانستان و از شهرک بندری حیرتان که متصل به شورتپه است، شهر ترمذ ازبکستان را هدف حمله راکتی قرار داده است. حمله نخست در ماه فروردین با شلیک هشت گلوله راکت کاتیوشا انجام شد و تلفات و خساراتی در پی نداشت. در حمله دوم نیز که در اوایل تیر ماه انجام شد، چندین گلوله به حومه شهر ترمذ اصابت کرد. ویدیوهایی که از محل اصابت راکت‌ها در فضای مجازی منتشر شده است، نشان می‌دهد که چندین خانه مسکونی در اثر آن حمله‌ها آسیب دیده‌اند.

ازبکستان در کنار ایران، پاکستان، روسیه، چین، و قطر، از حکومت‌های همسو با طالبان دانسته می‌شود. مقام‌های ازبکستانی جزو نخستین مقام‌های خارجی بودند که پس از سقوط جمهوریت در افغانستان در اوت ۲۰۲۱، برای دیدار با سران طالبان به کابل سفر کردند. در یک سال گذشته حکومت ازبکستان همچنین چندین بار از هیات‎های طالبان در شهرهای تاشکند و ترمذ پذایریی کرده است و دیپلمات‌های ازبکستان نیز در نشست‎های بین‌المللی از موضع طالبان در زمینه آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان از سوی آمریکا، حمایت می‌کنند.

بیشتر از جهان