نشست سران پنج کشور عربی دوشنبه در مصر برگزار می‌شود

قرار است این پنج کشور در نشست روز دوشنبه در مورد مسئله فلسطین نیز رایزنی کنند

عبدالفتاح السیسی صبح روز یک‌شنبه در فرودگاه العلمین از شیخ محمد بن زاید، رئیس امارات متحده عربی، استقبال کرد -- AFP

نشست سران پنج کشور مصر، عراق، امارات متحده عربی، بحرین و اردن روز دوشنبه، ۲۲ اوت ۲۰۲۲، در شهر العلمین واقع در شمال مصر برگزار می‌شود.

نشست روز دوشنبه به دعوت عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر، و در چارچوب هماهنگی و رایزنی مداوم این پنج کشور و با هدف اقدام مشترک عربی برگزار می‌شود.

از دیگر اهداف نشست این پنج کشور، ارتقای سطح روابط عربی بین این کشورها برای مقابله با چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ذکر شده است.

به گفته منابع آگاه، در نشست روز دوشنبه قرار است سران مصر، عراق، امارات متحده عربی، بحرین و اردن علاوه بر روابط و پروژه‌های مشترک اقتصادی، درباره موضوع فلسطین نیز گفت‌وگو کنند.

امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی از دیگر محورهای نشست روز دوشنبه سران پنج کشور عربی در شهر العلمین مصر است.

در آستانه برگزاری این نشست، عبدالفتاح السیسی صبح روز یک‌شنبه ۳۰ مرداد ماه در فرودگاه العلمین از شیخ محمد بن زاید، رئیس امارات متحده عربی استقبال کرد. سران مصر و امارات همچنین در جریان دیدار روز یک‌شنبه خود درباره پرونده‌های منطقه‌ای گفت‌وگو کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نشست یک ماه پس از «نشست امنیت و توسعه جده» با حضور آمریکا و شش کشور عربی  برگزار می‌شود.

آمریکا و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس روز شنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۱ در جریان نشست خود در عربستان سعودی درباره راه‌های گسترش همکاری‌های امنیتی، اطلاعاتی و دفاعی و تقویت تلاش‌ها برای تضمین تردد دریایی گفت‌وگو کردند.

این کشورها همچنین در بیانیه مشترک خود بر لزوم خالی نگه داشتن منطقه خلیج فارس از سلاح‌های کشتارجمعی تاکید و به‌طور مشخص به ضرورت منع جمهوری اسلامی ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای تاکید کردند.

در خرداد ماه گذشته نیز سران مصر، اردن، عراق و ولیعهد ابوظبی در شهر عقبه اردن نشستی چهارجانبه درباره همکاری‌های مشترک در زمینه امنیت انرژی و امنیت غذایی برگزار کرده بودند.

از اسفند ماه ۱۴۰۰ تاکنون همچنین تعدادی از کشورهای عرب منطقه با اسرائیل سه نشست مشترک برگزار کرده‌اند.

اولین نشست در اواخر اسفند ماه گذشته به شکل سه جانبه با حضور سران مصر، اسرائیل و امارات متحده عربی در شرم‌الشیخ برگزار شد و پس از آن نشستی شش جانبه‌ای با حضور وزیران خارجه آمریکا، اسرائیل، مصر، امارات متحده عربی، مراکش و بحرین در نقب برگزار شد.

نشست سوم این کشورها نیز با حضور دیپلمات‌های آمریکا، اسرائیل، امارات متحده عربی، بحرین، مصر و مراکش و مصر در خرداد ۱۴۰۱ در بحرین برگزار شد.

تحرک‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و مذاکرات هسته‌ای بخشی از رایزنی‌های صورت گرفته در نشست منامه بود.

وال استریت ژورنال نیز از نشست محرمانه‌ دیگری بین اسرائیل، آمریکا و کشورهای عربی خبر داده است که در فروردین‌ماه و به موازات نشست نقب در سواحل شرم‌الشیخ مصر برگزار شده بود.

این نشست با حضور مقامات نظامی این کشورها، دستور کار مقابله با توان موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران را بررسی کرده بود.

بیشتر از جهان