سازمان ملل: ایران در سال گذشته هفت کودک را اعدام کرده است

۹۰ کودک دیگر هنوز محکوم به اعدام هستند

عکس از وبسایت سازمان ملل 

براساس شنیده‌های سازمان ملل، از سال ۲۰۱۸ تا کنون ایران حداقل ۱۲ کودک متخلف را اعدام کرده است و ۹۰ کودک دیگر پای حکم اعدام منتظر اجرای مجازات خویش هستند.

در میان کشورهای پیشتار در آمار اعدام، دادگاه‌های ایران در سال گذشته این مجازات را بر ۲۵۳ نفر تحمیل کرده‌اند، چین تنها کشور دنیا است که تعدادی بیشتر از شهروندان خویش را اعدام کرده است.

اکنون ارزیابی جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره حقوق بشر در ایران، فاش ساخته است ۷ تن از کسانی که توسط دولت در سال ۲۰۱۸ به قتل رسیدند کودکان متخلف بوده‌اند، که نقض قوانین بین‌المللی، ولی در راستای قوانین داخلی این کشور است.

در ایران، کودکان به محض بلوغ می‌توانند موضوع مجازات اعدام قرار بگیرند، این سن برای پسران ۱۵ و برای دختران ۹ سال است.

در همین حال، جرائمی که با مجازات قصاص روبه‌رو می‌شوند، همان مجازات تلافی‌جویانه معروف به «چشم در برابر چشم»، در برابر همه یکسان است، یعنی کودک متخلفی که مرتکب قتل شده است نیز می‌تواند با مجازات اعدام روبه‌رو شود. 

در میان کسانی که در سال ۲۰۱۹ اعدام شدند می‌توان به زینب سکانوند اشاره کرد که پنجمین اعدام کودکی متخلف در سال جاری میلادی بود و در ۱ اکتبر اتفاق افتاد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او به قتل همسر خویش در ۱۷ سالگی محکوم شده بود ولی ادعا شده بود بازداشت و محاکمه وی مشکل‌دار است چون او قربانی خشونت خانگی بوده و مجبور به اعتراف دروغین شده درحالی که اجازه دسترسی به وکیل هم نداشته است.

آقای رحمان گفت اعدام وی خاطر ایشان را پریشان کرده و افزود محاکمه او «مشکلات متعددی در آیین دادرسی» داشت.

او گفت وی «از مقامات ایرانی خواسته محکوم کردن کودکان به مرگ را متوقف کنند و در راستای قوانین بین‌المللی تمام احکام اعدام فعلی کودکان را به حکمی دیگر مبدل سازند».

از سال ۲۰۱۳ در کل ۲۱ کودک در ایران به اعدام محکوم شده‌اند. در همین سال قانونی مدون شد که به قضات اختیار مستثنی کردن کودکان از مجازات اعدام را در صورتی که قاضی نتواند طبیعت اعمال آن کودک را تشخیص دهد، می‌داد.

میشل بچلت، کمیسر عالی سازمان ملل برای حقوق بشر پیشتر در ماه جاری میلادی هنگام اظهارنظر درباره اعدام خانم سکانوند گفت «بی‌عدالتی محض این پرونده به شدت آزاردهنده و پریشان‌ کننده بود».

او افزود: «کم کم این است که او هنگام ارتکاب جرم تنها یک کودک بود، و قوانین بین‌المللی آشکارا اعدام کودکان متخلف را ممنوع کرده است».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent