تغییرهای تازه‌ در کابینه طالبان

تمرکز بیشتر این تغییرات بر پنجشیر و اندراب است

ذبیح‌الله مجاهد در صفحه توییترش نوشت: عطاالله عمری، به سمت سرپرست وزارت کشاورزی و دامداری گمارده شد - Hector RETAMAL / AFP

رژیم طالبان تغییرهای تازه‌ای در کابینه‌اش انجام داد. مقام‌های طالبان می‌گویند این تغییرها بر اساس فرمان مولوی هبت‌الله، رهبر این گروه، صورت گرفته است.

ذبیح‌الله مجاهد، از سخنگویان طالبان، در صفحه توییتر خود نوشت بر اساس فرمان مولوی هبت‌الله، عطاالله عمری که پیش از این معاون وزیر دفاع طالبان بود، به سمت سرپرست وزارت کشاورزی و دامداری گمارده شد. همچنین عبدالرحمن راشد، سرپرست وزارت کشاورزی و دامداری به‌ سمت معاون وزارت مهاجران تعیین شد. به همین ترتیب عبدالقیوم ذاکر، از فرماندهان برجسته طالبان، به سمت مسئول نظامی پنجشیر و اندراب گماشته شد. ملا محمدخان، استاندار پیشین ارزگان، به ‌سمت استاندار جدید پکتیا تعیین و استاندار پیشین پکتیا، مولوی علی‌محمد‌جان، به سمت استاندار ارزگان منصوب شد.

مهم‌ترین تغییر در کابینه طالبان، تعیین ملأ عبدالقیوم ذاکر به‌ سمت مسئول عمومی نظامی پنجشیر و اندراب است، زیرا پیش از این، چنین سمتی در کابینه طالبان وجود نداشت. گماشتن عبدالقیوم ذاکر که از فرماندهان جنگی طالبان است، پس از دستاوردهای جبهه مقاومت در هفته گذشته صورت گرفت.

جبهه مقاومت ملی در هفته گذشته طی چند حمله سنگین، چندین روستا در پنجشیر را از طالبان بازپس گرفت. در این حملات تلفات سنگینی به طالبان وارد آمد و ده‌ها تن از افراد این گروه به اسارت نیروهای جبهه مقاومت ملی درآمدند، البته جبهه مقاومت این افراد را دوباره آزاد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد گماشتن عبدالقیوم ذاکر به‌ سمت مسئول نظامی طالبان در پنجشیر و اندراب، برای افزایش حملات طالبان به جبهه مقاومت ملی صورت گرفته باشد. طالبان پس از تصرف چندین روستا از سوی جبهه مقاومت در پنجشیر، نیروهای زیادی را به این منطقه فرستادند.

عبدالقیوم و صدر ابراهیم هر دو از افراد وفادار به ملا اختر محمد منصور- دومین رهبر گروه طالبان که سال ۲۰۱۶ در هنگام بازگشت از ایران به وسیله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا کشته شد- محسوب می‌شوند. همچنین ملا عبدالقیوم ذاکر رابطه نزدیکی با سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران دارد. به همین دلیل درحالی‌که انتظار می‌رفت این دو نفر در کابینه طالبان موقعیت‌های بهتری را کسب کنند، اما صرفا به‌ سمت معاون وزارتخانه‌های دفاع و داخله (کشور) طالبان تعیین شدند. گماردن عبدالقیوم ذاکر به‌ سمت مسئول عمومی نظامی در پنجشیرو اندراب نشان می‌دهد که او دوباره به صحنه سیاست‌های طالبان بازگشته است.

پیش از این گزارش شده بود که به‌زودی تغییرهای بزرگی در کابینه طالبان صورت خواهد گرفت. شماری از سیاستمداران افغانستان در شبکه‌های اجتماعی از احتمال برکناری مولوی محمدحسن آخند، نخست‌وزیر رژیم طالبان خبر داده بودند. رحمت‌الله نبیل، رئیس امنیت ملی پیشین افغانستان در صفحه توییترش نوشت به احتمال زیاد ملا حسن آخند به دلیل بیماری و کهولت سن از مقامش برکنار خواهد شد و رقابت شدیدی میان ملا برادر، معاون نخست‌وزیر، ملا یعقوب، سرپرست وزارت دفاع و سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله (کشور) ایجاد شده است.

به باور نبیل احتمال گماردن عبدالحکیم حقانی، قاضی‌القضات طالبان، به‌ سمت نخست‌وزیر این گروه بیشتر است. به گفته او، کشورهایی همچون عربستان سعودی، پاکستان و انگلستان تلاش می‌کنند که سراج‌الدین حقانی به‌ سمت نخست‌وزیر تعیین شود، اما آمریکا و قطر، ملا برادر یا ملا یعقوب را جانشین بهتری برای ملا حسن آخند می‌دانند.