دانشگاه هاروارد، میزبان آثار هنری ایران و افغانستان

جایزه بهترین فیلم کوتاه به «بی‌رنگ» از عبدالحمید ماندگار رسید

موضوع این دوره از جشنواره مسائل زنان، کودکان و اقلیت‌ها بود‌ـ soartclub.org

دومین دوره جشنواره «سوآرت» (هنر اجتماعی) پنجشنبه گذشته با شرکت هنرمندانی از ایران و افغانستان در دانشگاه هاروارد آمریکا برگزار شد. در دومین دوره این جشنواره جدید، برگزیدگان در سه رشته فیلم کوتاه، عکاسی و نقاشی معرفی شدند.

موضوع این دوره از جشنواره مسائل زنان، کودکان و اقلیت‌ها بود و «صداهای شنیده‌نشده؛ بازیگران تغییرات اجتماعی» نام داشت. گالری تاچ این جشنواره را با همکاری مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه هاروارد و چهره‌های هنری و دانشگاهی شهر بوستون و جامعه ایرانی‌ها و افغان‌ها برگزار کرد.

در بخش سینمایی، در مجموع ۱۰ فیلم کوتاه در بخش مسابقه و یک فیلم کوتاه خارج از مسابقه نمایش داده شدند. هیئت داوران جایزه بهترین فیلم را به «بی‌رنگ» ساخته عبدالحمید ماندگار از افغانستان داد. در بیانیه هیئت داوران آمده است دلیل این تصمیم «بیان مینیمالیستی و شاعرانه» فیلم و «پرهیز از اطناب و شعارزدگی در بیان مضمون داستان» بوده است.

نازنین عسگری، بازیگر فیلم دیگری به نام «نازپری»، ساخته محمدرضا محمدی، نیز تحسین هیئت داوران را برانگیخت و او را «به‌عنوان یک استعداد بالقوه و آینده‌دار» معرفی کردند. این فیلم از افغانستان پیش از این هم موفقیت‌هایی داشته و در روسیه جایزه‌ گرفته بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخش نقاشی و عکاسی، دو اثر هنری ایرانی به‌عنوان بهترین‌ها انتخاب شدند؛ به ترتیب، «خداحافظ روزهای خاکستری» از باران آریایی جاودان و «پدر» از سیدمحسن محسنی شکیب.

داوری بخش فیلم کوتاه به عهده سه چهره شناخته‌شده بود: رویا سادات، کارگردان مطرح افغانستان که با «نامه‌ای به رئیس‌جمهوری» شناخته می‌شود، اَلکا سادات، خواهر کوچک رویا که به نوبه خود فیلمساز و سینماگری مستعد است، و محمود کریمی حکاک، استاد هنر در دانشگاه سی‌ینا در ایالت نیویورک. در بخش هنرهای تجسمی نیز داوری بر عهده الگا دیویدسون،‌ شاهنامه‌پژوه، کامران اشتری، کنشگر اجتماعی، و ویلیام آبرست، نقاش، بود.

دوره اول جشنواره «سوآرت» در سال ۲۰۱۹ در هاروارد برگزار شده بود و اکنون پس از چند سال وقفه به‌دلیل همه‌گیری کرونا، از سر گرفته شده است.

برگزاری این جشنواره ابتکار پژمان تهوری است، روزنامه‌نگاری که گالری هنری‌ «تاچ» را نیز در شهر کمبریجِ ایالت ماساچوست (جایی که دانشگاه هاروارد واقع شده)‌ بنیان نهاده است.

بیشتر از فرهنگ و هنر