نخست‌وزیر فنلاند پس از مهمانی جنجالی: آزمایش مواد مخدر داده‌ام

ویدیوی منتشرشده از سانا مارین در یک مهمانی، این شبهه را ایجاد کرده که او مواد مخدر مصرف کرده است

سانا مارین، نخست‌وزیر فنلاند، پس از انتشار ویدیوهایی که او را در حال رقصیدن و نوشیدن الکل در یک مهمانی خصوصی نشان می‌دهد، با واکنش‌های زیادی مواجه شده است. به گزارش گاردین، مارین ۳۶ ساله پس از مواجه‌شدن با این اتهام که در طول مهمانی از مواد مخدر استفاده کرده، در جمع خبرنگاران گفت که آزمایش مواد مخدر داده است و نتایج آن هفته دیگر اعلام می‌شود.

او با تاکید بر این‌که هرگز و «حتی در سال‌های نوجوانی» مواد مخدر مصرف نکرده است، گفت: «برای رفع هرگونه شبهه و تردید و همچنین به منظور کسب حمایت قانونی برای خودم، آزمایش استفاده از مواد مخدر دادم.»

سایر شرکت‌کنندگان در این مهمانی که بنا بر گزارش‌ها در روز شنبه ششم اوت برگزار شده است، مجریان مشهور تلویزیون و رادیو، چهره‌های سرشناس اینترنتی و یک خواننده بودند. این مهمانی دو روز پس از لغو تعطیلات برنامه‌ریزی‌شده نخست‌وزیر فنلاند برگزار شد. او در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که برنامه کاری برای روز مهمانی و پس از آن نداشته است.

با این‌که پس از انتشار فیلم مهمانی جنجالی، برخی از سانا مارین حمایت کردند و او را یک «نخست‌وزیر جوان باحال» نامیدند، برخی جریان‌های راست افراطی و گروه‌های مخالف دولت این اقدام او را زیر سوال بردند. مخالفان مارین ادعا می‌کنند بر اساس صداهایی که در ویدیو شنیده می‌شود، احتمالا در مهمانی با حضور نخست‌وزیر، کوکایین مصرف شده است. با این حال، هنوز هیچ سندی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

سانا مارین در پاسخ به این شبهه‌ها گفت: «تا جایی که من می‌دانم هیچ دارو و ماده مخدری در مهمانی مصرف نشد. من کسی را ندیدم که چیزی استفاده کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین مصرف الکل خود را «در حد متوسط» توصیف کرد و گفت که در مهمانی فقط نوشیدنی‌های الکلی ملایم مصرف کرده است. مارین توضیح داد: «صبح روز بعد با احساس عادی از خواب بیدار شدم.»

او در پاسخ به این سوال که آیا اگر شرایط اضطراری رخ می‌داد، برای تصمیم‌گیری‌های ضروری و مهم در وضعیت مناسبی قرار داشت، گفت: «اگر نیاز بود می‌توانستم کارهای اداری را انجام دهم و توانایی عملکرد مغزم مناسب بود. در عین حال که اعتقاد دارم مردم می‌توانند درک کنند که زمان کار و زمان فراغت از هم جداست و می‌توان در اوقات فراغت با دوستان تفریح کرد. تمام دوران کاری من در جایگاه نخست‌وزیر، بحرانی بوده و با این حال همه‌چیز به‌خوبی پیش رفته است.»

او در عین حال تاکید کرد که این ویدیوها خصوصی بودند و برای انتشار عمومی فیلمبرداری نشده بودند. مارین افزود: «من ترجیح می‌دهم که به مردم اعتماد کنم. من به دوستانم اعتماد دارم و می‌دانم که آن‌ها این فیلم‌ها را منتشر نکرده‌اند.»

روزنامه معتبر فنلاندی «هلسینگین سانومات» Helsingin Sanomat روز جمعه در سرمقاله‌ای به حمایت از سانا مارین پرداخت. این روزنامه نوشت: «نخست‌وزیرها هم حق دارند آرامش داشته باشند. هیچ مدرکی وجود ندارد که مارین قانون را نقض کرده باشد و کارشناسانی که با آن‌ها مشورت کرده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که حضور در آن جمع هیچ خطری برای امنیت ملی ندارد.»

سانا مارین در زمان انتخاب برای نخست‌وزیری فنلاند در سال ۲۰۱۹ جوان‌ترین نخست‌وزیر جهان بود. بر اساس نظرسنجی‌ها، فنلاند شادترین کشور شناخته می‌شود و نخست‌وزیر جوان آن توانسته است با قدرت تصمیم‌گیری‌ در مواقع بحرانی، ازجمله در زمان همه‌گیری کووید-۱۹ محبوبیت زیادی به دست بیاورد. در این کشور ۵.۵ میلیون نفری، تنها حدود ۱۳۰۰ نفر بر اثر ویروس کرونا جانشان را از دست دادند.

فنلاند یکی از کشورهایی است که بالاترین سرانه رفاه اجتماعی را ثبت کرده است. در سال‌های گذشته با هدف حمایت از خانواده‌ها، مرخصی فرزندآوری برای مادران و پدران افزایش یافته و این کشور در حوزه سیاست‌گذاری‌های محیط زیستی نیز پیشروتر از بسیاری کشورها عمل کرده است. با این حال، دیدگاه‌های سانا مارین ازجمله در موردحمایت از پناهجویان، با مخالفت‌ گروه‌های دست راستی مواجه شده است.

بیشتر از جهان