آیا نخست‌وزیر اسرائیل از عملیات «طلوع فجر» اهداف دیگری هم داشت؟

به‌رغم رقابت‌های سیاسی و اختلاف‌نظرهای داخلی، بیشتر اسرائیلی‌ها از تصمیم دولت حاکم برای شروع یک عملیات تازه در غزه حمایت کردند

در مجموع ۶۸درصد اسرائيلی‌ها، از مواضع و اقدام نظامی اخیر دولت موقت در قبال نیروهای فلسطینی دفاع کردند - Jack GUEZ / AFP

عملیات ۵۵ ساعته اخیر ارتش اسرائيل به نام «طلوع فجر» در نوار غزه، به کشته شدن تیسیر الجعبری، فرمانده شاخه نظامی جهاد اسلامی و شمار دیگری از نیروهای نظامی و غیرنظامی فلسطینی انجامید. در واکنش به حملات هوایی اسرائيل، صدها موشک از نوار غزه به سوی شهرها و مناطق اسرائیل شلیک شد.

وب‌سایت خبری-تحلیلی دهیل در گزارشی نوشت اما به‌نظر می‌رسد این عملیات نظامی، اهداف دیگری نیز داشته است. به‌نوشته دهلیل، عملیات «طلوع فجر» اسرائيل را می‌توان به مثابه هشداری به حکومت ایران در پیوند با برنامه اتمی‌اش در نظر گرفت.

بر اساس گزارش‌ها، سامانه دفاع هوایی ارتش اسرائیل، موسوم «گنبد آهنین» موفق شد ۹۷درصد موشک‌های فلسطینی را در آسمان هدف قرار دهد و نابود کند.

به‌نوشته دهیل، پیامی که یائیر لاپید، در مقام نخست‌وزیر اسرائیل، می‌خواست برای حاکمان تهران بفرستد این بود که دولت موقت اسرائیل می‌تواند در برابر حکومت ایران «ابتکارعمل» را به‌دست بگیرد و یک حمله «پیشگیرانه موقت»، همراه با بی‌اثر کردن واکنش‌ گروهای وابسته به تهران را به خوبی پیش ببرد.

روز پنج‌شنبه آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، فاش کرد در طول عملیات ۵۵ ساعته «طلوع فجر»، نیروهای اسرائیلی همزمان با حمله به اهدافی در نوار غزه به کشور سومی هم حمله کردند. او هیچ اشاره‌ای به این کشور سوم نکرد.

واقعیت این است که به‌رغم آشفتگی سیاسی داخلی در اسرائيل و اختلاف‌نظرهای شدید میان احزاب، بیشتر اسرائیلی‌ها از تصمیم دولت حاکم برای شروع یک عملیات تازه در غزه حمایت کردند.

نتایج یک نظرسنجی در اسرائیل نشان می‌دهد در مجموع ۶۸درصد اسرائيلی‌ها، از جمله ۷۰درصد نیروهای راست‌گرا در اسرائیل، که قاعدتا در سبد رای لاپید به‌شمار نمی‌روند از مواضع و اقدام اخیر دولت موقت در قبال نیروهای فلسطینی دفاع کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌نوشته دهیل، از داده‌های نظرسنجی می‌شود این طور نتیجه‌ گرفت که به احتمال زیاد یائیر لاپید، بعد از برگزاری انتخابات پیش روی، همچنان در مقام نخست‌وزیر اسرائیل، باقی خواهد ماند.

بر اساس قوانین داخلی اسرائیل، اگر برنده انتخابات نتواند دولت ائتلافی مورد نظر خود را تشکیل دهد در نهایت «دولت موقت» به کار خود ادامه خواهد داد. رخدای که انتظار می‌رود در انتخابات ماه نوامبر اسرائیل تکرار شود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، برای مدت دو سال در چنین موقعیتی، نخست‌وزیر اسرائیل بود.

به‌نوشته دهیل، این شرایط به این معنا است که حمله به مراکز اتمی حکومت ایران می‌تواند در دوره لاپید برنامه‌ریزی و اجرا شود.

وب‌سایت خبری-تحلیلی دهیل در بخش دیگری از گزارش خود، ضمن اشاره به مذاکرات موسوم به «احیای برجام» با حکومت ایران نوشت، حتی اگر توافقی هم برای بازگشت به تعهدات حکومت ایران به‌دست بیاید، در نهایت بر روی تصمیم اسرائیل در مورد حمله پیشگیرانه احتمالی به تاسیسات و مراکز هسته‌ای ایران تعیین‌کننده نخواهد بود.

 به‌نوشته دهیل، هرچند لاپید ممکن است در مسائل داخلی اسرائیل، نسبت به رقیب خود دیدگاه‌ و رویکردی «بازتر» داشته باشد، اما در مورد مسائل امنیتی، هم او و هم نتانیاهو، حکومت ایران را یک «تهدید وجودی» می‌دانند.

بیشتر از جهان