مقام‌های ارشد آمریکا: رفع تحریم سپاه و چند شرکت مرتبط، در پاسخ ایران مطرح نشده است

قانونگذاران جمهوری‌خواه در واشنگتن با امضای توافق احیای برجام مخالفند، حتی اگر حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی بخشی از آن نباشد

جو باید تاکید کرده است که برای احیای برجام، حاضر به خارج کردن سپاه پاسداران را از فهرست سیاه وزارت خارجه آمریکا نیست-CARLOS BARRIA / POOL / AFP

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت که ایران در پاسخ خود به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام، درخواست جنجالی خود که به «خط قرمز» مذاکرات تبدیل شده بود، را کنار گذاشته است.

این مقام ارشد به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که ایران در پاسخ خود به پیش‌نویس اروپا، که اتحادیه اروپا آن را متن پیش‌نویس «نهایی»‌ توصیف کرده است، درخواست حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی وزارت خارجه ایالات متحده را مطرح نکرده است.

این مقام دولت بایدن گفت:‌ «نسخه فعلی پیش‌نویس توافق احیای برجام پاسخ ایران چنین خواسته‌ای را مطرح نمی‌کند.»

آمریکا بارها و همواره پافشاری ایران برای خارج کردن سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های خارجی که وزارت خارجه ایالات متحده آن‌ها را تروریستی تلقی می‌کند، رد کرده است و به گفته مقام دولتی که با سی‌ان‌ان گفت‌وگو کرده و نامش اعلام نشده، «دلیل نزدیک شدن به توافق نیز همین نکته است.»

به گفته این مقام، جمهوری اسلامی ایران در پاسخی که به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و واسطه مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا فرستاده، شرط رفع تحریم از چندین شرکت مرتبط با سپاه را نیز رها کرده است.

این مقام آمریکایی همچنین گفت:‌ «رییس‌جمهوری آمریکا در حفظ تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران قاطع بوده است.» او گفت «شانس رسیدن به توافق هم‌اکنون از دو هفته قبل بالاتر است، و با این حال با وجود برخی اختلاف‌ها کماکان نتیجه قطعی قابل پیش‌بینی نیست.»‌ او گفت که جو بایدن فقط حاضر به تایید معامله‌ای است که «منافع امنیت ملی ما را تامین کند.»

سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام ارشد دیگر دولتی در واشنگتن نوشت که از حالا به بعد، پیشرفت می‌تواند آهسته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا همواره تاکید کرده است که برای احیای برجام، حاضر به خارج کردن سپاه پاسداران را از فهرست سیاه وزارت خارجه آمریکا نیست.

نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت خارجه آمریکا گنجانده شد و یکی از معدود سیاست‌گذاری‌های خارجی دولت سابق آمریکا است که در دولت بایدن حفظ شده است.

دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ از برجام امضاشده به سال ۲۰۱۵ در دولت باراک اوباما خارج شد و در سال ۲۰۱۹ در چارچوب کارزار فشار حداکثری، سپاه را در فهرست سیاه قرار داد. دولت بایدن همزمان با طولانی شدن مذاکرات احیای برجام، تحریم‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد.

سی‌ان‌ان نوشته است که ایران در پاسخ خود به اروپا خواستار دریافت تضمین‌هایی است که نشان دهد در صورتی که رییس‌جمهوری آینده آمریکا تصمیم به خروج از توافق بگیرد، غرامت دریافت می‌کند. ایران همچنین خواستار آن شده که تحقیقات سه ساله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه اتمی‌‌اش متوقف شود.

مقام‌های آگاهی که با سی‌ان‌ان صحبت کرده‌اند، گفته‌اند که موضع دولت بایدن در مورد این مسائل تغییر نکرده است. آنان گفتند که ایران باید درباره کشف آثار اورانیوم در اماکن اعلام‌نشده خود در سال ۲۰۱۹، به آژانس توضیح دهد. به گفته این دو مقام رسمی آگاه، آمریکا همچنین به ایران تصریح کرده که قادر نیست دولت‌های آینده در واشنگتن را ملزم به ماندن در توافق کند و نمی‌تواند وعده پرداخت غرامت به تهران در صورت خروج رییس‌جمهوری آینده را بدهد.

قانونگذاران جمهوریخواه در واشنگتن با امضای توافق احیای برجام مخالفند، حتی اگر حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی بخشی از آن نباشد.

این مخالفت در هفته‌های اخیر با طرح اتهام علیه یک ایرانی از سوی وزارت دادگستری آمریکا به دلیل طرح ترور جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا، و همچنین سوءقصد به سلمان رشدی، نویسنده ستایش‌شده‌ای که هدف حمله یک مسلمان سرسپرده به روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و صادرکننده فتوای مرگ رشدی قرار گرفت، شدت یافت.

وزارت خارجه آمریکا گفته است که واشنگتن به شکل خصوصی نظر خود را با هماهنگ‌کننده اروپایی در میان می‌گذارد اما تاکنون نظر رسمی خود را درباره پاسخ و پیشنهادهای ایران اعلام نکرده است.

سی‌ان‌ان به نقل از منبع سوم خود، که او نیز عضو ارشد دولت آمریکا است، نوشته است:‌ «ما در دولت بایدن، تکلیف خود را انجام می‌دهیم و با شرکا و کارشناسان خود در نهادهای مختلف در تماسیم. زمانی که پاسخ ما آماده شود، آن را ارسال می‌کنیم.»

پیشتر در روز پنجشنبه، یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل در گفت‌وگوی تلفنی با اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان، بر موضع اسرائیل مبنی بر لزوم توقف تلاش‌ها برای احیای برجام تاکید کرد.

یک مقام ارشد اسرائیلی به رویترز گفت که لاپید همچنین با تد داچ، رییس کمیته فرعی خاورمیانه در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، و همچنین سفیر آمریکا در اسرائیل، در همین خصوص صحبت کرده است.

ایال خولاتا، رییس شورای امنیت ملی اسرائیل قرار است هفته آینده برای مذاکرات بیشتر درباره این مسئله به آمریکا سفر کند. اسرائیل گفته‌ است که وقت خروج طرف‌ها از مذاکره با ایران فرارسیده و هر اقدامی غیر از این «نشانه ضعف» است.

پیشتر در روز جمعه، برخی از منابع غیررسمی داخلی در ایران، یک فایل صوتی منتسب به سخنان علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی در یک جلسه توجیهی را منتشر کردند که در آن از امتیازهای سخاوتمندانه آمریکا به ایران یاد می‌شود. حذف سپاه از فهرست گروه‌های ترویستی آمریکا پس از احیای برجام، ابطال برخی فرمان‌های اجرایی ترامپ، صادرات ۵۰ میلیون بشکه نفت و تضمین معافیت از تحریم شرکت‌های خارجی در ایران تا ۲و نیم سال پس از خروج احتمالی آمریکا از برجام، شماری از این امتیازهاست. هنوز منابع خبری معتبر اصالت این مطالب را تایید نکرده‌اند.