حمله موشکی به بازار شهر الباب سوریه ۱۵ کشته و ۳۰ زخمی بر جا گذاشت

به‌گفته دیده‌بان حقوق‌ بشر سوریه این حمله‌ از سوی نیروهای دولت بشار اسد صورت گرفت و خونین‌ترین حمله پس از آتش‌بس سال ۲۰۲۰ است

رامی عبدالرحمن، رئیس دیده‌بان حقوق بشر سوریه، گفت:«از زمان توقف نبردها، این حمله بدترین حمله نیروهای حکومت سوریه به مخالفان است.» -- BAKR ALKASEM / AFP

خبرگزاری آسوشیتدپرس از حمله موشکی به بازار شهر الباب در سوریه خبر داد؛ شهری واقع در استان حلب که در حال حاضر تحت کنترل گروهی از مخالف‌های بشار اسد است که مورد حمایت دولت ترکیه قرار دارند.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، در جریان حمله‌های موشکی روز جمعه، ۱۹ اوت ۲۰۲۲، به شهر الباب دست‌کم ۱۵ نفر جان‌شان را از دست دادند و ده‌ها نفر نیز مجروح شده‌اند. این خبرگزاری همچنین نوشت دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعتقاد دارد حمله‌های روز جمعه از سوی دولت بشار اسد انجام شده است.

به‌گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه در میان کشته‌شدگان سه کودک نیز حضور داشتند و شمار مجروح‌های این حمله موشکی ۳۰ نفر است.

رامی عبدالرحمن، رئیس دیده‌بان حقوق بشر سوریه، ضمن اشاره به آتش‌بس ماه مارس ۲۰۲۰، گفت: «از زمان توقف نبردها، این حمله بدترین حمله نیروهای حکومت سوریه به مخالفان است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در ۵ مارس ۲۰۲۰ موفق شد تا میان دولت بشار اسد و گروه‌های مخالف او که از پشتیبانی دولت ترکیه برخوردار بودند، آتش‌بس برقرار کند؛ آتش‌بسی که دولت ترکیه نیز با آن موافقت کرد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در این زمینه، دولت بشار اسد از زمان برقراری آتش‌بس حمله‌های گسترده خود به مناطق تحت کنترل شورشی‌ها را پایان داد.

با این‌وجود حتی آتش‌بس مورد نظر نیز نتوانسته است گلوله‌باران و حمله‌های هوایی گاه‌وبیگاه در شمال سوریه، که از آخرین و اصلی‌ترین پایگاه‌های شورشی‌های مخالف بشار اسد به‌حساب می‌آید را به‌طور کامل متوقف کند.

از سوی دیگر نیروهای دموکراتیک سوریه، که از حمایت ایالات متحده آمریکا برخوردارند و رهبری‌اش برعهده کردهایی است که گفتگو با دولت بشار اسد را آغاز کرده‌اند، نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که حمله‌های روز جمعه به بازار شهر الباب کار رزمنده‌های آنها نبوده است.  

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، فرهاد شامی، رئیس مرکز رسانه‌ای نیروهای دموکراتیک سوریه، نیز در اظهاراتی تاکید کرد که گروه متبوعش هیچ نقشی در این حمله نداشته است. این خبرگزاری همچنین نوشت برخی فعال‌های سیاسی شهر الباب تصمیم داشتند تا پس از پایان نماز جمعه و در اعتراض به اظهارات اخیر دولت ترکیه، مبنی بر ضرورت مصالحه میان شورشی‌ها و دولت اسد، تظاهراتی ترتیب دهند؛ برنامه‌ای که برگزارکنندگانش به‌دلیل ترس از وقوع خشونت‌های بیشتر آن را لغو کردند.

بیشتر از جهان