طالبان در نشست قندهار از جهان خواستند آنان را به رسمیت بشناسد

ملا هیبت‌الله، رهبر طالبان، در نشست قندهار از این گروه خواست با پنجشیری‌ها خوب رفتار کنند

رهبران طالبان روز پنجشنبه در قندهار، نشستی برگزار کردند- تصویر از آژانس خبری باختر 

طالبان در پایان نشست قندهار که روز پنجشنبه، ۲۷ مردادماه، برگزار شد، با صدور قطعنامه‌ای ۱۶ ماده‌ای، بر مهم‌ترین درخواست‌ها و رویکردهای خود تاکید کردند.

در این قطعنامه، ضمن محکومیت حمله هواپیماهای بدون‌ سرنشین آمریکا به کابل، به مشروعیت نظام طالبان، نابودی جزیره‌های قدرت، درخواست به رسمیت شناختن طالبان از سوی جامعه جهانی، مبارزه با مخالفان طالبان، موضع‌گیری عالمان دینی در رسانه‌های اجتماعی و حقوق زنان اشاره شد.

بر اساس این قطعنامه که به دست ایندیپندنت فارسی رسیده است، هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، امیرخان متقی، وزیر اطلاعات و فرهنگ، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگو، احمدالله وثیق، رئیس رادیو و تلویزیون، محمدخالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر، مولوی عبدالحکیم، قاضی‌القضات طالبان، مولوی سردار محمد، معاون دادگاه عالی، مولوی عبدالرشید منیب، یوسف وفا، استاندار قندهار،‌ ندامحمد ندیم، استاندار کابل،‌ رحیم‌الله محمود، فرمانده نیروهای امنیتی طالبان در قندهار و دیگر اعضای این گروه از صادرکنندگان آن بوده‌اند.

اعضای رهبری طالبان در این نشست، حمله ۳۱ ژوئیه هواپیمای بی‌سرنشین آمریکا به کابل را محکوم کردند و گفتند کشورهایی را که اجازه داده‌اند این هواپیما با عبور از حریم هوایی آنان برای بمباران افغانستان اقدام کند، شریک این جنایت‌ می‌دانند. طالبان به این کشورها توصیه کردند عاقل باشند و اجازه ندهند چنین جنایتی تکرار شود.

بر اساس این قطعنامه، اکنون در افغانستان امنیت تامین شده و نظام مشروع است، جزیره‌های قدرت از میان برداشته شده‌اند و فساد، اختلاس و غصب وجود ندارد. مبارزه با داعش و مقابله با کشت، استعمال و قاچاق مواد مخدر نیز موفقیت‌های دیگری‌اند که طالبان در این قطعنامه‌ از آن‌ها دم زده‌اند.

طالبان در نشست قندهار از جامعه جهانی، سازمان ملل متحد و به ویژه سازمان کشورهای اسلامی خواستند امارت اسلامی طالبان را به عنوان یک نظام مشروع به رسمیت بشناسند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در قطعنامه قندهار، از سه روز در تقویم به عنوان روزهای پرافتخار طالبان یاد شده است؛ ۲۸ مرداد ۱۲۹۸، روز اعلام استقلال افغانستان از بریتانیا، ۲۶ دی سال ۱۳۶۷ که به نام روز شکست روس‌ها در تاریخ افغانستان ثبت است و تاریخی جدید که طالبان ثبت کرده‌اند؛ یعنی ۹ شهریور ۱۴۰۰ که از آن به نام روز شکست نیروهای آمریکایی یاد شده است.

در همین حال، آژانس خبری باختر نوشت که هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، در نشست قندهار از اعضای این گروه خواسته است تا با اهالی پنجشیر خوب رفتار کنند. ملا محمد عمر گروه طالبان را در سال ۱۹۹۶ تاسیس کرد (۲۶ سال پیش) اما بنا بر اعلام این آژانس تحت کنترل طالبان، هیبت‌الله آخوندزاده دلیل مخالفت‌ها در پنجشیر با طالبان را تبلیغات منفی ۴۰ سال گذشته علیه امارت اسلامی دانسته است.

به گزارش آژانس باختر، هیبت‌الله آخوندزاده از مخالفان نظام طالبان و آن‌ها که علیه امارت می‌جنگند، خواست دلیل مخالفت خود را بیان و خواسته‌هایشان را مطرح کنند.

برخی منابع گفته‌اند هنگام سخنرانی رهبر طالبان، خبرنگاران را از نشست بیرون کرده‌اند. این درحالی است که در مورد زنده بودن ملا هیبت‌الله تردیدهایی وجود دارد و تاکنون تنها یک تصویر از هیبت‌الله آخوندزاده در رسانه‌ها منتشر شده است.