ایلان ماسک واقعا می‌تواند منچستر یونایتد را بخرد؟

در گذشته ثابت شد که شوخی‌های بنیان‌گذار اسپیس‌اکس و تسلا اهمیت دارند

ایلان ماسک عادت دارد در توییتر با ادعاهایی در مورد خرید‌های بزرگ، جلب توجه کند - AFP

ایلان ماسک گفت که قصد دارد باشگاه منچستر‌یونایتد را بخرد و بعد، به همان سرعت گفت که قصد این کار را ندارد.

این آخرین مورد از مجموعه توییت‌های تکان‌دهنده ماسک است. او عادت دارد در توییتر با ادعاهایی در مورد خرید‌های بزرگ، جلب توجه کند، و به نظر می‌رسد منچستر‌یونایتد جدیدترین سازمانی است که در موردش چنین می‌کند. 

در ظاهر، به نظر نمی‌رسد که ماسک این باشگاه را بخرد. او این موضوع را حدود پنج ساعت بعد از اولین تهدیدش در توییتر در مورد خریدن باشگاه، توضیح داد.

او نوشت: «نه، این یک شوخی درازمدت در توییتر است. من قرار نیست هیچ تیم ورزشی‌ای را بخرم.»

اما پاسخ گستاخانه‌ای که در ادامه‌ آن آمد، احتمالا به همان اندازه مهم بود. او نوشت: «گرچه اگر تیمی برای خریدن وجود داشت، آن منچستر‌یونایتد ‌بود. این تیم در کودکی، محبوب من بود.»

ماسک تقریبا به طور قطع، قرار نیست منچستر‌یونایتد را بخرد. همان طور که کوکاکولا را نمی‌خرد تا بتواند در آن کوکائین بریزد؛ چون چند ماه پیش همین شوخی را کرده بود.

اما شوخی‌های ماسک معمولا همیشه به حقیقت می‌پیوندند و آن قدر قابل توجه می‌شوند که شاید حتی خود او هم متوجهش نباشد و نمونه‌ای گران‌تر از توییتر وجود ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماسک قبلا اشاره کرده بود که احتمال دارد یک رسانه اجتماعی بخرد تا اینکه سرانجام دست‌‌به‌کار شد و سهام این شرکت‌ را خرید؛ سپس پیشنهاد کرد کل آن را بخرد. در آن زمان، این هم یک شوخی به نظر می‌رسید؛ تا اینکه به طور رسمی اعلام کرد مقدار قابل‌توجهی از سهام را خریده است.

حتی در طول آن زمان، ماسک کاملا جدی به نظر نمی‌رسید. تلاش‌هایش برای خروج از معامله خرید توییتر نشان می‌دهند که احتمالا این خرید را با صداقت کامل انجام نداده بود- ولی او میزان ربات‌های موجود در این شبکه را مقصر دانست. بسیاری از کارشناسان معتقدند که ممکن است او هرگز برای میزان هزینه و تعهد در برابر این خرید ارزشی قائل نشده باشد.

همچنین در سال ۲۰۱۹، ماسک اعلام کرد که برای خصوصی کردن شرکت تسلا بودجه‌ای معادل ۴۲۰ دلار به ازای هر سهم سرمایه‌گذاری کرده است. سهام با جهشی پرسرعت بالا رفت و به هرج‌ومرج در بازارهای مالی منجر شد.

مدت کوتاهی بعد از آن، معلوم شد که ماسک شوخی کرده است. پیشنهاد مفروض اشاره‌ای به ماری‌جوانا بود و به نظر نمی‌رسد که این بودجه به دست آمده باشد.

اما این شوخی بسیار گران تمام شد. او مجبور شد ده‌ها میلیون دلار جریمه بپردازد و با قراردادی از طرف کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده توافق کند که از جمله موارد دیگری از این واقعیت‌اند که ماسک به اندازه کافی مراقب توییت‌هایش نیست.

بعضی از شوخی‌های ماسک چندان روشن نیستند. برای مثال، هرگز کاملا مشخص نبود که او چقدر در تایید میم رمزارز دوج کوین صادق بود، اما این مانع از افزایش قیمت ناشی از پست‌های او نشد.

به این ترتیب، این واقعیت که ماسک در مورد خرید منچستر‌یونایتد شوخی کرده به این معنی نیست که این شوخی بی‌اهمیت است. شوخی‌های او در گذشته بسیار جدی- و بسیار گران- تمام شده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان