هکرها یک ماهواره از کارافتاده کانادایی را هک کردند

این ماهواره در سال ۲۰۲۰ از رده خارج شده بود

اوایل سال جاری، هکرهای روسی شرکت ماهواره‌ای آمریکایی «ویاست» (Viasat) را با یک بدافزار مخرب هدف قرار دادند- Canva

هکرها یک ماهواره از کار افتاده را ربودند و از آن برای پخش فیلم استفاده کردند. 

گروه هکری «شدیتل» (Shadytel) این کار خارق‌العاده را آخر هفته در لاس‌وگاس، در کنفرانس هک «دف کان» (Def Con) ارائه کردند.

این گروه از تجهیزاتی ۳۰۰ دلاری به نام «هک آراِف» (Hack RF) برای اتصال به ماهواره کانادایی «آنیک اف۱آر» (Anik F1R) استفاده کردند که کنترل آن تا پیش از اینکه از رده خارج شود، بر عهده شرکت «تله‌ست کانادا» (Telesat Canada) بود.

هکرها پس از دسترسی به این تجهیزات رها‌شده، تصمیم گرفتند با این ماهواره که در حال حاضر در مدار ثابت زمین در فاصله  ۳۵ هزار و ۷۸۶ کیلومتری (۲۲ هزار و ۲۳۶ مایلی) بالاتر از زمین قرار دارد، «تفریح کنند».

کارل کوشر، عضو شدیتل، در جریان سخنرانی‌ در دف کان که گزارش آن نخستین بار از سوی «مادربرد» منتشر شد، می‌گوید: «اساسا ماهواره‌ها فقط سیگنال‌هایی را که به آن‌ها ارسال می‌شود، منعکس می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«اگر صدای شما به اندازه کافی بلند باشد و کاربر دیگری هم در آن فرستنده وجود داشته باشد، باید بلندتر از آن‌ها فریاد بزنید. اما اگر کسی آنجا نباشد، [ماهواره] فقط آن را تکرار خواهد کرد.»

این گروه از [ماهواره] «آنیک اف۱آر» برای پخش فیلم‌های کلاسیک هکری مانند «وار گیمز» (WarGames) و همچنین راه‌اندازی لینک یک کنفرانس تلفنی استفاده کردند.

این ماهواره در سال ۲۰۲۰ از رده خارج شد و پیش از ربوده شدن، قرار بود به مداری منتقل شود که اصطلاحا «مدار قبرستان» نامیده می‌شود.

در این کنفرانس هک، [گزارش] یک هک دیگر در ماهواره‌های «استارلینک» (Starlink) هم ارائه شد که یک پژوهشگر امنیتی از بلژیک توانست با استفاده از یک برد مدار دست‌ساز، به شبکه اینترنت فضایی «اسپیس ایکس» (SpaceX) دسترسی پیدا کند.

اگرچه هیچ آسیبی به شبکه استارلینک یا ماهواره ازکارافتاده [کانادایی] وارد نشد، هک‌های مخرب در ماهواره‌ها ممکن است ویرانگر باشند.

اوایل سال جاری، هکرهای روسی شرکت ماهواره‌ای آمریکایی «ویاست» (Viasat) را با یک بدافزار مخرب هدف قرار دادند که تمام داده‌های سیستمی را پاک کرد. نیروهای روسیه چند ساعت بعد، در شرایطی قطعی نسبی ارتباطات، به اوکراین حمله کردند؛ زیرا ارتش اوکراین برای کنترل نیروهای مسلح خود به خدمات ویاست متکی بود.

© The Independent

بیشتر از جهان