تصویب افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی پس از ماه‌ها اعتراض خیابانی

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران از تصویب افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان خبر داد

سرانجام و پس از ماه‌ها اعتراض خیابانی علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران، از تصویب مصوبه افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح خبر داد - Telegram/@GEtehadbazneshastegan

سرانجام و پس از ماه‌ها اعتراض خیابانی علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران، از تصویب مصوبه افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح خبر داد. علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران، در مورد افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی گفت: «در جلسه کانون‌های بازنشستگان سراسر کشور، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تصویب مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی خبر داد و اضافه کرد که از اول شهریور حقوق این بازنشستگان ۳۸ درصد به اضافه ۵۱۵ هزار تومان افزایش می‌یابد.»

او همچنین وعده داد که مابه‌التفاوت افزایش حقوق‌ها از اول سال تا به امروز نیز، به مرور طی ماه‌های آینده واریز شود. ولی اسماعیلی، نائب‌رئیس اول کمیسیون اجتماعی، نیز با اعلام این خبر گفت: «گام بعدی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری با توجه به لحاظ اعتبار لازم در بودجه سنواتی ۱۴۰۱ می‌باشد.»

اقدام رئیس مجلس به ابطال مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان و حق مسکن کارگری باعث شد تا شماری از بازنشستگان کشوری و لشگری و کارکنان دولت هم بار دیگر خواستار تحقق مطالباتشان شوند و از نمایندگان مجلس بخواهند تا برای آن‌ها نیز اقدام‌های مشابهی را انجام دهند.

بازنشستگان تامین اجتماعی با شروع سال جدید اعتراض‌های فراوانی را در مورد اجرایی نشدن افزایش حقوق مصوب شورای عالی کار ترتیب دادند. با گذشت ۵ ماه از این اعتراض‌های گسترده خیابانی، اکنون بخشی از خواسته‌های آن‌ها اجرایی شد. بازنشستگان تامین اجتماعی خواستار آن بودند که مصوبه شورای عالی کار برای افزایش ۵۷ درصدی حقوق آن‌ها، افزایش ۳۸ درصدی حقوق غیرحداقل‌بگیرها، پرداخت بدهی‌های پیشین، و قانون همسان‌سازی حقوق‌ها اجرا شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازنشستگان تامین اجتماعی در خیابان‌های شهرهای مختلف ایران با شعار «فقط کف خیابون، به دست میاد حقمون» ماه‌ها اعتراض کردند تا بتوانند به حداقلی‌ترین حقوق خود دسترسی پیدا کنند. پس از ماه‌ها اعتراض سراسری، مجلس شورای اسلامی با برگزاری «جلسات متعدد» در هیئت تطبیق قوانین مجلس سرانجام رای به لغو افزایش حقوق ۱۰ درصدی داد. در پی لغو این مصوبه، دولت موظف شد بار دیگر مصوبه هیئت امنای صندوق و شورای عالی کار را در دستور کار قرار داده و در مورد افزایش حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌‌بگیر اقدام کند.

اعتراض‌ها تا جایی پیش رفت که قالیباف مجبور شد واکنش نشان دهد و در نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی نوشت که سازمان تامین اجتماعی «مکلف» است حقوق بازنشستگان را «با توجه به افزایش هزینه زندگی… به همان نسبت افزایش دهد.»

این نامه در شرایطی به دولت ابلاغ شد که ۱۱ تیرماه، هیئت «بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس»، مصوبه افزایش حقوق ۱۰ درصدی بازنشستگان غیرحداقل‌بگیر را مغایر با قانون دانست و به دولت یک هفته مهلت داده بود تا آن را اصلاح کند.

پیش از این، محمدهادی زاهدی‌وفا، سرپرست وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، علت تاخیر در تصمیم‌گیری درباره افزایش حقوق بازنشستگان را نقد نبودن منابع تامین اجتماعی اعلام کرده بود. زاهدی‌فر در این باره گفت: «ما در زمینه پرداخت حقوق افزایش‌یافته بازنشستگان مشکل کمبود منابع نداریم، اما منابع تامین اجتماعی بیشتر «تعهدی» است و بحث نقد شدن این منابع نیاز به کار و زمان داشت و به همین علت کار با تاخیر انجام شد تا پرداخت‌ها انجام شود. بر این اساس، بازنشستگان سایر سطوح در شهریورماه، عین مصوبه شورای عالی کار یعنی افزایش ۳۸ درصد به اضافه مبلغ ثابت ۵۱۵ هزار و ۱۶۶ تومان را دریافت خواهند کرد.»