یک‌سال سلطه قهرآمیز؛ ۹۲ درصد از مردم افغانستان از عملکرد طالبان ناراضی‌اند

۶۲ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفتند که با مقاومت مسلحانه در برابر طالبان موافق‌اند

اکثریت قاطع مصاحبه‌شوندگان در این نظرسنجی گفتند از بدتر شدن اوضاع افغانستان نگران‌اند-JAVED TANVEER / AFP

هم‌زمان با یک سالگی سلطه طالبان بر افغانستان، سازمان تحقیقات راهبردی و مطالعات توسعه افغانستان، در یک نظرسنجی، به ارزیابی وضعیت افغانستان از نظر مردم در یک سال سلطه طالبان پرداخت و نوشت که در نتیجه مصاحبه با دو هزار نفر در ۲۰ استان از ۳۴ استان افغانستان، مشخص شد ۹۲ درصد مصاحبه‌شوندگان از عملکرد یک سال اخیر طالبان ناراضی‌اند. در گزارش این سازمان پژوهشی آمده است که تنها هشت درصد پاسخ‌دهندگان، از عملکرد طالبان در یک سال گذشته، اظهار رضایت کرده‌اند.

سازمان تحقیقات راهبردی و مطالعات توسعه افغانستان در این تحقیق با افرادی در استان‌هایی اکثرا پشتون‌نشین، استان‌هایی با اکثریت تاجیک‌تبار، نیز استان‌های با اکثریت هزاره و ازبک مصاحبه کرد.

۸۸ درصد مصاحبه‌شوندگان معتقدند که بازگشت طالبان به قدرت در نتیجه توافق دوحه میان آمریکا و طالبان اتفاق افتاد. پنج درصد مصاحبه‌شوندگان هم فساد اداری در دولت پیشین افغانستان را عامل فروپاشی دولت قبل و بازگشت طالبان به قدرت دانستند. در این میان، تنها سه درصد گفته‌اند که حمایت مردمی از طالبان را دلیل بازگشت آنان به قدرت می‌دانند.

۸۴ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند که برخلاف اطمینان‌بخشی طالبان در خصوص تامین امنیت اطمینان در افغانستان، بر این باورند که ناامنی در افغانستان ادامه دارد و انفجار، قتل‌های مرموز و حملات تروریستی همچنان از مردم قربانی می‌گیرند.

در حالی که سران طالبان به تکرار ادعا می‌کنند سلطه این گروه بر افغانستان به پایان جنگ ۴۰ ساله در افغانستان منجر شد، ۶۲ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند به دلیل اینکه طالبان به مذاکره باور ندارند، تنها راه کنار زدن آنان از قدرت و ایجاد یک دولت مشروع و فراگیر، را اقدام نظامی می‌دانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این نظرسنجی، در مورد بیکاری و اخراج کارمندان دولت پیشین از مشاغلشان نیز پرسیده شد.۴۰ درصد پاسخ دادند که پس از فروپاشی دولت پیشین، مسئولانی که طالبان برای ادارات دولتی تعیین کردند، آن‌ها را اخراج کردند. ۲۶ درصد از آنان هم گفتند با تهدید طالبان وادار به استعفا شدند و شماری دیگر هم ترس از انتقام‌جویی طالبان و علاقه‌مند نبودن به همکاری با رژیم این گروه را دلیل ترک شغل خود اعلام کردند.

جزئیات نظرسنجی سازمان تحقیقات استراتژیک و مطالعات توسعه افغانستان در ۲۸ صفحه منتشر شد و به سایر بخش‌ها از جمله کشتار نظامیان دولت پیشین از سوی طالبان، کشتار غیرنظامیان، برخورد طالبان با زنان و دختران، تعطیلی مدارس دختران و گرسنگی و اوضاع اقتصاد نیز می‌پردازد.

برخلاف ادعاهای رهبران و سخنگویان طالبان که دستاوردهای یک ساله خود را پربار می‌خواندند و معتقدند جهان باید امارت آنان را به رسمیت بشناسند، اکثریت قاطع مصاحبه‌شوندگان در این نظرسنجی از بدتر شدن اوضاع اقتصادی و افزایش خشونت‌ها علیه زنان و کودکان ابراز نگرانی کرده‌اند.

مولوی امیر خان متقی، وزیر خارجه طالبان، روز پنجشنبه، در نشستی در قندهار، گفت که ثبات و امنیت در افغانستان برقرار شده است و بازرگانان و شرکت‌ها می‌توانند در هر نقطه افغانستان سرمایه‌گذاری کنند. او مدعی شد که هیچ تهدیدی در افغانستان باقی نمانده و سلطه طالبان بر افغانستان، بر ناامنی‌‌های ادامه‌دار این کشور نقطه پایان گذاشته است. وزیر خارجه طالبان در حالی این ادعا را مطرح کرد که سه‌شنبه شب، انفجاری در یک مسجد در منطقه خیرخانه کابل، نزدیک به ۲۰ تن را کشت و ده‌ها نفر را زخمی کرد.

طالبان در حالی یک سالگی سلطه خود بر افغانستان را جشن می‌گیرند که در این مدت هیچ دولتی در جهان حاضر نشد حکومت انحصاری این گروه را به رسمیت بشناسد. در این مدت، فقط چند کشور محدود از جمله ایران، قطر، پاکستان، چین، روسیه و ترکمنستان دیپلمات‌های طالبان را در سفارتخانه‌های افغانستان در آن کشورها پذیرفتند. هرچند این کشورها نیز طالبان را به رسمیت نشناخته‌اند و روابطشان در حد تعاملات اقتصادی و دیدارهای سیاسی است.

دیپلمات‌های طالبان در کشورها هم به هیچ یک از نشست‌های رسمی و دیپلماتیک در کشورهای میزبان دعوت نمی‌شوند و میان آنان و دیپلمات‌های بقیه کشورها هیچ تماس‌ رسمی وجود ندارد.

اوایل سلطه طالبان بر افغانستان، بسیاری از دولت‌های جهان و سازمان ملل متحد، امیدوار بودند که این گروه به تعهدات خود برای رعایت حقوق بشر، خودداری از نقض حقوق زنان و تشکیل دولت فراگیر عمل می‌کنند اما با گذشت یک سال از حاکمیت این گروه بر افغانستان، هیچ یک از این وعده‌ها عملی نشدند.