طالبان ده‌ها ساکن پنجشیر را به اتهام همکاری با جبهه مقاومت ملی بازداشت کردند

گفته می‌شود که طالبان در یک روز ۵۵ نفر از اهالی شهرستان دره را بازداشت کرده‌اند

خانواده‌های شماری از  زندانیان که توانسته‌اند نزدیکان خود را ببینند از وضعیت بسیار بد آنان ابراز نگرانی می‌کنند-ایندیپندنت فارسی

طالبان ده‌ها تن از ساکنان شهرستان دره را به اتهام عضویت در جبهه مقاومت ملی در استان پنجشیر بازداشت کردند. منابعی به ایندیپندنت فارسی گفتند که  پس از حمله نیرو‌های جبهه مقاومت ملی به پاسگاه‌های طالبان در بخش‌هایی از پنجشیر در روز دوشنبه، ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ (۱۵ اوت)، طالبان ده‌ها تن از ساکنان شهرستان دره را بازداشت کرده‌اند.

جبهه مقاومت ملی در این روز به پاسگاه‌های طالبان در شهرستان‌های دره، حصارک، و عنابه حمله کرد و تلفات سنگینی به طالبان وارد آورد، و نیز هفت روستا را از کنترل نیروهای طالبان خارج کرد. در پی آن حملات، طالبان ۵۵ تن از ساکنان دره عبدالله‌خیل را باز‌داشت کرده‌اند.

 به گفته منابع خبری مستقل، طاللبان ۴۳ تن از این افراد را که در زندان منطقه «پزگران» زندانی کرده بودند، آزاد کرده‌اند، اما ۱۲ تن را که بیشتر آنان جوان‌اند، هنوز در زندان طالبان محبوس مانده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جبهه مقاومت ملی گفت که در حمله‌های تهاجمی این نیرو  در نخستین سالگرد تسلط طالبان بر افغانستان، ۸۹ جنگجوی طالبان کشته، و چندین تن دیگر مجروح شده‌اند. نیروهای این جبهه همچنین ۴۰ عضو گروه طالبان را در دره آرزو اسیر گرفتند و سپس آنان را آزاد کردند.

به گفته جبهه مقاومت ملی، اسیرشدگان از ساکنان استان‌های غور، هلمند، و بادغیس بودند و جبهه مقاومت ملی پس از ضبط سلاح‌های آنان و پرداخت مقداری پول برای بازگشت به شهرهای خود، آزادشان کردند. 

با آنکه جبهه مقاومت ملی تصویر‌های اسیرشدگان طالبان را منتشر کرد، طالبان اسیر شدن افراد خود را به دست این نیرو انکار کرده‌اند.

در ماه مه نیز ۲۳ روز درگیری‌های شدید مداوم بین طالبان و نیرو‌های جبهه مقاومت ملی جریان داشت، و در آن هنگام نیز تلفات سختی بر طالبان وارد شد. در پی آن درگیری‌ها نیز طالبان به گروگانگیری، قتل، و شکنجه غیرنظامیان در بخش‌هایی از این استان اقدام کردند.

طبق گزارش‌های جبهه مقاومت ملی، در حال حاضر بیش از سه هزار تن از ساکنان پنجشیر در بند «استخبارات» طالبان محبوس‌اند.

طالبان زندانی شدن این افراد را تایید نکرده‌اند.

خانواده‌های شماری از این زندانیان که توانسته‌اند نزدیکان خود را ببینند، از وضعیت بسیار بد آنان ابراز نگرانی می‌کنند. آنان می‌گویند که ماموران طالبان زندانیان را به شدت شکنجه می‌کنند، و هیچ‌یک از آنان به وکیل‌ مدافع و قاضی و دادگاه مستقل دسترسی ندارد.

تاکنون هیچ نهاد دفاع از حقوق بشر، زندان‌های طالبان را ندیده است. 

بیشتر از جهان