اوکراین به‌صورت ضمنی مسئولیت انفجارهای کریمه را پذیرفت

زلنسکی پس از وقوع این انفجارها گفت: «جنگ از کریمه آغاز شد و باید در کریمه به پایان برسد»

دولت ولودیمیر زلنسکی با انتشار گزارشی محرمانه اعلام کرد مسئولیت حمله به تاسیسات نظامی روسیه در شبه جزیره کریمه، از جمله انفجار در یک پایگاه هوایی که موجب از بین رفتن چند فروند هواپیما شد، بر عهده نیروهای اوکراین است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان ضمن انتشار این خبر نوشت اطلاعات به‌دست آمده در این زمینه را یکی از مقام‌های اوکراین در اختیار این رسانه قرار داده است که تمایلی به افشای نام خویش ندارد.

به‌گزارش سی‌ان‌ان، دولت اوکراین انفجارهای رخ داده در پایگاه هوایی ساکی در روز سه‌شنبه، ۹ اوت ۲۰۲۲، را حمله‌هایی سخت به زیرساخت‌های نظامی روسیه در شبه‌جزیره کریمه می‌داند و مدعی است حمله‌های بعدی نشان می‌دهد نیروهای نظامی اوکراین می‌توانند پایگاه‌های روسیه در کریمه را به‌شکلی نظام‌مند هدف قرار دهند.

روسیه مدعی است انفجارهای هفته گذشته در پایگاه‌های این کشور در کریمه نتیجه حادثه و تصادف بوده اما انفجارهای روز سه‌شنبه، ۱۶ اوت ۲۰۲۲ را نتیجه اقدامات خرابکارانه توصیف کرده است؛ هرچند در مورد جزئیات اطلاعاتی منتشر نکرده و اعلام نمی‌کند که مسئولیت این انفجارها بر عهده کیست.

از طرف دیگر، دولت اوکراین نیز تاکنون مسئولیت این انفجارها را به‌صورت رسمی برعهده نگرفته است. با این‌وجود زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، پس از وقوع این انفجارها در یکی از سخنرانی‌هایش گفت:«جنگ با کریمه شروع شد و باید با کریمه به‌ پایان برسد.»

روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه‌جزیره کریمه را به خاک خود ضمیمه کرد و از آن تاریخ به بعد حضور نظامی‌اش در کریمه را افزایش داد. از این‌ رو این شبه‌جزیره مسیر اصلی تدارکات نیروهای ارتش روسیه در مناطق جنوب اوکراین به‌حساب می‌آید. به همین دلیل غالب ناظران جنگ اوکراین بر این باورند که حمله‌های اخیر به پایگاه‌های روسیه در کریمه می‌تواند مسیر و پویایی نبردهای جنگ اوکراین را تغییر دهد و در عین‌حال نشان‌دهنده نادیده گرفتن هشدارهای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در مورد حمله به این منطقه باشد که برای او اهمیت راهبردی و نمادین دارد.

در برخی خبرهای روز چهارشنبه آمد که فرمانده ناوگان روسیه در دریای سیاه، مستقر در منطقه شبه‌جزیره کریمه، بر کنار شده است. برخی منابع خبری نوشته‌اند:«اگر این گزارش تایید شود برکناری ایگور اوسیپوف از مقام فرماندهی ناوگان دریای سیاه، مهمترین عزل مقامات نظامی روسیه طی شش ماهی است که از تهاجم نظامی این کشور به اوکراین می‌گذرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پیوند با این موضوع و به‌گزارش ان‌بی‌سی نیوز، آندری یرماک، رئیس دفتر زلنسکی، ضمن تمجید از روحیه سربازهای اوکراینی، پس از وقوع انفجارهای اخیر در کریمه گفت این شبه‌جزیره به اوکراین تعلق دارد. به‌گزارش این خبرگزاری، ولودیمیر زلنسکی نیز تلویحا از مردم ساکن شبه‌جزیره کریمه خواست از نزدیک شدن به پایگاه‌های روسیه خودداری کنند. به‌گفته زلنسکی روس‌ها دریافته‌اند که کریمه مکانی برای حضور آنها نیست.

شبکه خبری ان‌بی‌سی، از قول کارشناس‌های نظامی، در این مورد نوشت:«چنین گفتاری این تردید کوچک را به‌جا می‌گذارد که اوکراین پشت این حمله‌ها باشد.»

به‌گفته فلیپس اوبراین، استاد مطالعات استراتژیک در دانشگاه سنت اندرو در اسکاتلند، انفجارهای اخیر در کریمه نمی‌تواند اتفاقی باشد، چون، به‌گفته این کارشناس نظامی، این انفجارها تاسیسات حیاتی روسیه را نشانه گرفته‌اند و میزان آمادگی طراحان این عملیات‌ها را نشان می‌دهد.

خبرگزاری رویترز – در پیوند با آخرین تحولات سیاسی مربوط به جنگ اوکراین – نوشت قرار است آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه، ۱۸ اوت ۲۰۲۲، در غرب اوکراین با رئیس جمهوری این کشور دیدار کند. به‌گزارش این خبرگزاری، گوترش در همین روز به ملاقات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، نیز خواهد رفت.  

رویترز همچنین از قول سخنگوی سازمان ملل متحد نوشت، گوترش در روز جمعه، ۱۹ اوت، از بندر اودسا نیز دیدار خواهد کرد؛ مکانی که صادرات غله، بر اساس توافق حاصل از میانجیگری سازمان ملل، از آنجا ادامه پیدا خواهد کرد.

بر پایه اظهارات سخنگوی سازمان ملل متحد، مسائل مربوط به نیروگاه اتمی زاپوریژیا و همچنین همفکری به‌ منظور یافتن راه‌حلی سیاسی برای جنگ اوکراین دو موضوع اصلی گفتگوی میان گوترش و زلنسکی خواهد بود.

بیشتر از جهان