کنعانی: برای تبادل زندانیان با آمریکا آماده‌ایم

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت تبادل زندانی‌ها موضوعی مستقل از برجام است

کنعانی گفت جمهوری اسلامی ایران و دولت آمریکا درباره سرنوشت زندانی‌ها با یکدیگر توافق کرده‌اند-ATTA KENARE / AFP

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد حکومت ایران آمادگی دارد تا به‌سرعت ایرانی‌های زندانی شده در آمریکا را با زندانی‌های این کشور در ایران مبادله کند.

او روز چهارشنبه، ۲۶ مرداد ۱۴۰۱، خطاب به خبرنگارها گفت:«جمهوری اسلامی ایران به‌صورت مستقل از برجام، بارها از کانال‌های مختلف آمادگی خود را برای پرداختن به مسئله زندانیان، به‌طرف آمریکایی اعلام کرده است.»

کنعانی در عین‌حال گفت جمهوری اسلامی ایران و دولت آمریکا درباره سرنوشت زندانی‌ها با یکدیگر توافق کرده‌اند و این توافق نیازمند اجرا است. او در ادامه این بخش از اظهاراتش گفت:«جای تعجب است که طرف آمریکایی به‌جای عمل و رفع موانع، صرفا به اجرای نمایش‌های تبلیغانی علیه جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد.»

روز سه‌شنبه، ۲۵ مرداد ۱۴۰۱، شماری از مقام‌های آمریکایی با یادآوری این نکته که سیامک نمازی در حال حاضر ۲۵۰۰ روز است که در زندان‌ حکومت ایران به سر می‌برد، توییت‌هایی در دفاع از این شهروند ایرانی – آمریکایی منتشر کردند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، ضمن اشاره به وضعیت سیامک نمازی، در حساب توییترش نوشت: «ما مصمم هستیم که آزادی او را تامین کنیم.» او در ادامه این توییت نوشت دولت آمریکا در پی آن است تا زمینه آزادی هر چه سریع‌تر تمام اتباع این کشور که در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران هستند – از جمله پدر سیامک نمازی یعنی باقر نمازی – را فراهم کند.

برخی از کارشناسان و تحلیلگران غربی می‌گویند مطرح شدن مسئله تبادل زندانیان همزمان با بالا رفتن احتمال رسیدن به توافق و احیای برجام، اتفاقی نیست. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیامک نمازی، که قریب به هفت سال پیش بازداشت شد، قدیمی‌ترین زندانی دو تابعیتی در داخل ایران به‌حساب می‌آید. او از جمله بازرگان‌های آمریکایی بود که به‌منظور امضای توافق برجام تلاش کرد و پس از انعقاد این قرارداد، در تیر ماه ۱۳۹۴، به ایران بازگشت که منجر به بازداشت و زندانی شدن او شد.

جیک‌ سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، نیز روز گذشته در توییترش نوشت:«سیامک نمازی اکنون ۲۵۰۰ روز را در بازداشت غیرقانونی در ایران سپری کرده است؛ هر یک از این روزها، روزی دراز است.»

رابرت مالی، نماینده دولت آمریکا در امور ایران، نیز با اشاره به مدت زمانی که سیامک نمازی در زندان بوده است، نوشت جمهوری اسلامی ایران قصد دارد تا از «حبس ناعادلانه شهروندهای آمریکا» اهرم فشار علیه دولت ایالات متحده آمریکا بسازد. او در انتهای این توییت نوشت حکومت ایران به غیر از سیامک نمازی باید باقی شهروندهای آمریکایی زندانی شده در ایران را نیز آزاد کند.

در حال حاضر چهار شهروند ایرانی – آمریکایی در زندان‌های ایران به‌سر می‌برند: سیامک نمازی، باقر نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی.

جیم ریش، سناتور جمهوری‌خواه مجلس سنای ایالات متحده آمریکا، نیز در زمره چهره‌هایی بود که روز گذشته نسبت به بازداشت طولانی‌ مدت سیامک نمازی واکنش نشان داد. ریش، که از اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا است، در این مورد نوشت جمهوری اسلامی ایران نه تنها در خارج از مرزهایش از «تروریسم» حمایت می‌کند بلکه در داخل ایران نیز «به بازی‌های سیاسی با جان آمریکایی‌های بی‌گناه ادامه می‌دهد.»

جارد جنسر، از وکلای حقوق بین‌الملل، با انتشار متنی مدعی شد که این پیام را از جانب شخص سیامک نمازی منتشر می‌کند. در این پیام منتسب به نمازی، او ضمن تشکر از چهره‌هایی که در ۲ هزار و پانصدمین روز حبس‌اش در ایران به یاد او بوده‌اند، گفت  او و دیگر زندانی‌های دو تابعیتی در ایران ناامیدانه در پی آن‌اند تا دولت بایدن این موضوع را در اولویت قرار دهد. 

به‌گفته نمازی «سرنوشت» آمریکایی‌های زندانی شده در ایران «زیرمجموعه‌ای از مذاکرات احیای برجام به حساب می‌آید» و آزادی‌شان «مشروط» به موفق شدنِ این مذاکرات و احیای برجام است.