واکسن ب‌ث‌ژ می‌تواند در برابر کرونا از بدن حفاظت کند

بنا بر این گزارش، واکسن سل ب‌ث‌ژ می‌تواند دستگاه ایمنی بدن را به میزان چشمگیری تقویت کند

طبق مطالعه‌ای در یونان واکسن ب‌ث‌ژ میزان ابتلا به کووید و سایر بیماری‌های تنفسی را نیز به طور چشمگیری کاهش داد - AFP

جهان ممکن است برای مقابله با آثار ویروس کووید-۱۹ ابزار دیگری نیز داشته باشد.

یک مطالعه جدید که در نشریه «سل مدیسین ریپورتز» (Cell Medicine Reports) منتشر شد، نشان می‌دهد واکسن باسیلوس-کالمت-گورین (ب‌ث‌ژ) که اوایل دهه ۱۹۰۰ برای مقابله با سل ساخته شد، ممکن است دستگاه ایمنی بدن را تا حدی در مقابله با کووید و طیفی از بیماری‌های عفونی و باکتری‌ها تقویت کند.

مطالعه مذکور پیش از وقوع اولین همه‌گیری کرونا در ایالات متحده یعنی ژانویه ۲۰۲۰ آغاز شد. این مطالعه با این هدف انجام شد که ببینند آیا تزریق واکسن ب‌ث‌ژ می‌تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع اول کمک کند تا در برابر عفونت‌ها (که در نهایت کووید را نیز شامل می‌شود) مصون شوند یا خیر.

پیش از وقوع همه‌گیری کووید، به دوسوم از ۱۴۴ شرکت‌کننده در این مطالعه واکسن ب‌ث‌ژ و به یک‌سوم دیگر دارونما تزریق شد. نتایج خیره‌کننده بود؛ فقط یکی از شرکت‌کنندگانی که واکسن زده بود، به کووید مبتلا شد. شش نفر از گروهی که دارونما تزریق کرده بودند، به این ویروس مبتلا شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این مطالعه، فقط گروه کوچکی از افراد مبتلا به دیابت نوع اول بررسی شدند اما نتایج آن ممکن است باعث شود محققان مطالعات بیشتری انجام دهند تا ببینند تزریق واکسن قدیمی سل ممکن است چه آثار مثبت پراکنده دیگری بر سلامتی عموم مردم داشته باشد.

واکسن ب‌ث‌ژ که هنوز در کشورهایی که خطر ابتلا به سل وجود دارد، به نوزادان تزریق می‌شود، فقط مانع از ابتلای تزریق‌کنندگان به کووید نشد. به گفته دکتر دنیس فاوستمن، نویسنده اصلی این مطالعه، این واکسن در کاهش ابتلا به عفونت مثانه، عفونت‌های دستگاه تنفسی، عفونت‌های سینوس و سرماخوردگی و آنفلوانزا هم موثر است.

فاوستمن به نیویورک تایمز گفت: «به نظر می‌رسد که (این واکسن) واکنش ایمنی بدن میزبان را طوری از نو تنظیم می‌کند که در حالت آماده‌تر و گوش‌به‌زنگ‌تری باشد و کند عمل نکند.»

طبق مطالعه دیگری در یونان که در مورد گروهی از افراد دارای مشکلاتی مثل بیماری ریوی و قلبی انجام گرفت، واکسن ب‌ث‌ژ میزان ابتلا به کووید و سایر بیماری‌های تنفسی را نیز به طور چشمگیری کاهش داد. گرچه بر اساس مطالعات دیگری در هلند و آفریقای جنوبی، در پیامدهای کووید تغییر قابل‌توجهی پدید نمی‌آورد.

با این حال، به نظر برخی از محققان، با توجه به آنکه در ایالات متحده ویروس کووید همچنان به‌سرعت در حال انتقال است، ویروس‌های دیگری مثل آبله میمونی و فلج اطفال شیوع پیدا کرده‌اند و تهدید همه‌گیری‌های آینده مردم را راجع به سلامت و ایمنی خود نگران کرده است، واکسن‌هایی مثل ب‌ث‌ژ که به طور کلی سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند، می‌توانند ابزار بسیار مهمی باشند.

طرز ساخت واکسن ب‌ث‌ژ کاملا با واکسن‌های کووید فایزر و مدرنا فرق دارد؛ واکسن‌هایی که به طور مشابه در برابر این ویروس موثر بوده‌اند. واکسن ب‌ث‌ژ به جای ام.آر.ان.‌ای، حاوی باکتری ضعیف‌شده زنده است که سال‌ها است انواع مختلف آن در آزمایشگاه‌های مختلف جهان کشت ‌می‌شود. برخی انواع این واکسن از بقیه قوی‌ترند و ممکن است لازم باشد که مردم برای تقویت دستگاه ایمنی خود، این واکسن را در چند نوبت تزریق کنند.

© The Independent