بیانیه شاهزاده رضا پهلوی درباره حمله به سلمان رشدی: جمهوری اسلامی جهان را به گروگان گرفته است

«قدرت‌های غربی با ادامه مذاکرات به این رژیم سرکش برابری اخلاقی بخشیده‌اند»

شاهزاده رضا پهلوی حمله به سلمان رشدی را محکوم کرد- NICHOLAS KAMM / AFP

شاهزاده رضا پهلوی با صدور بیانیه‌ای حمله به سلمان رشدی را محکوم کرد و نوشت که تلاش برای قتل این نویسنده برجسته «تنها آخرین نمونه‌ای است که نشان می‌دهد رژیم تروریست و جانایتکار در ایران برای خفه کردن آزاداندیشان تا کجا پیش خواهد رفت.»

او افزود: «حقیقتا این رژیم انقلابی با تمام موجودیت خود، الها‌م‌بخش چنین حملات شنیعی است.»

سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی-آمریکایی متولد هند، روز جمعه در حالی که برای سخنرانی آماده می‌شد، روی صحنه و در مقابل چشم صدها مخاطب در نیویورک، هدف حمله مهاجم مسلح به چاقو قرار گرفت. گفته می‌شود که او یک چشمش را بر اثر جراحت ناشی از ضربه چاقو از دست داده است.»

ضارب ۲۴ ساله موسوم به هادی مطر، از سرسپردگان سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان است و اکنون در بازداشت پلیس به سر می‌برد. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران پیشتر گفت که مسئولیت حمله به رشدی با خود اوست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، بیش از سه دهه پیش رشدی را به دلیل نوشتن کتاب «آیات شیطانی»‌ مرتد خواند و فتوای قتل او را صادر کرد. پس از آن نهادهایی در ایران برای قتل او پاداش تعیین کردند.

شاهزاده رضا پهلوی در ادامه بیانیه خود در روز سه‌شنبه ۲۵ مرداد (۱۶ اوت) نوشت که حکومت جمهوری اسلامی در ایران با کارزار خشونت و ترور «از مدافعان حقوق بشر و مخالفان ایرانی تا مقامات خارجی در ‌آمریکا و فرانسه و آرژانتین و لبنان و سوریه تا مردم ایران، جهان را به گروگان گرفته است.»

فرزند محمدرضا شاه پهلوی، پادشاه فقید ایران در انتقاد از عملکرد قدرت‌های بزرگ جهان در مذاکره با نمایندگان جمهوری اسلامی بر سر برنامه اتمی آن، گفت که قدرت‌های غربی با این کار «به این رژیم سرکش برابری اخلاقی داده‌اند و به کارزار وحشیانه ترور که از بالاترین سطح رژیم فرمان می‌گیرد، جسارت و قدرت و شجاعت بخشیده‌اند.»

شاهزاده رضا پهلوی با آرزوی بهبودی برای سلمان رشدی، گفت که این نویسنده شهیر «نزدیک بود تاوان این سیاست‌ ناشی از اشتباه محاسباتی را با جانش بدهد.»

شاهزاده رضا پهلوی این بیانیه‌ را در حالی صادر کرده که کمتر از ۲۴ ساعت پیش تهران پاسخ خود به پیش‌نویس متن نهایی توافق اتمی را به اتحاده اروپا تسلیم کرده است و آمریکا و اتحادیه اروپا گفته‌اند که در حال بررسی آن‌اند.