انفجارهای مهیب در انبار مهمات روسیه در کریمه

این دومین بار است که کریمه به‌طور مستقیم درگیر جنگ اوکراین و روسیه می‌شود

انفجارهای روز سه‌شنبه ۱۶ اوت در يک انبار مهمات روسيه در منطقه دژانکوی کریمه، دست‌کم دو نفر را مجروح کرد و باعث شد هزاران نفر از ساکنان نزديک به این منطقه خانه‌های خود را تخليه کنند. منطقه دخانکوی در شمال شبه‌جزیره کریمه واقع شده است.  

اوکراین رسما مسئولیت انفجارها را بر عهده نگرفته یا تکذیب نکرده است، اما یک مقام اوکراینی که نامش فاش نشده به واشنگتن پست گفت این حمله را نیروهای ویژه‌ای انجام داده‌اند که در پشت خطوط روسیه فعالیت می‌کنند.

وزارت دفاع روسيه روز سه‌شنبه در بيانيه‌ای وقوع این انفجارها را تایید کرد. به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت دفاع روسیه این اقدام را «عمل خرابکارانه» نامید. در این بیانیه آمده است که آتش‌سوزی در این منطقه به خطوط برق، راه‌آهن و ساختمان‌های مسکونی آسیب رسانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه آمده است: «اقدام‌های لازم برای از بین بردن پیامدهای خرابکاری در حال انجام است»، اما در مورد میزان مهمات یا تجهیزات آسیب‌دیده، جزئیاتی ارائه نشده است.

وزارت دفاع روسیه گفت تلفات «جدی» به بار نيامده است، اما سرگئی آکسونوف، رئيس منطقه‌ای منصوب روسيه، از اين محل بازدید کرد و گفت دو هزار نفر از يک روستای نزديک جابه‌جا شده‌اند. 

این دومین بار است که کریمه به‌طور مستقیم درگیر جنگ روسیه و اوکراین می‌شود. هفته گذشته، تعدادی از انفجارها در يک پايگاه هوایی روسيه در جنوب غربی کریمه، دست‌کم هشت هواپیمای روسی را منهدم کرد. پس از آن که پايگاه هوایی روسيه در ساکی هدف اصابت قرار گرفت، تصاوير ماهواره‌ای آسيب‌های قابل توجهی را آشکار کرد . اگرچه روسیه ادعا کرد که این حادثه اتفاقی بوده است، تردید چندانی وجود ندارد که این پایگاه هدف حمله نیروهای اوکراینی قرار گرفته است.  

وزارت دفاع بریتانیا گفت این انفجارها توانایی هوایی ناوگان دریای سیاه روسیه را «به میزان قابل توجهی تضعیف» کرده است.

کریمه تا سال ۲۰۱۴ بخشی از اوکراین محسوب می‌شد. در این سال، روسیه کریمه را تصرف و سپس، آن را ضمیمه خود کرد. هنگامی که نیروهای روسیه تهاجم جدیدی را در ماه فوریه گذشته علیه اوکراین آغاز کردند، از پایگاه‌های خود در شبه‌جزیره کریمه برای تصرف مناطق زیادی در جنوب اوکراین استفاده کردند.

اوکراين وعده داده است برای بازپس‌گيری مناطق تحت کنترل روسيه عملیات ضدحمله‌ را آغاز می‌کند.

بیشتر از جهان