شبکه حقانی ویدیو اعزام مهاجم‌های انتحاری‌ به فرودگاه جلال‌آباد را منتشر کرد

این ویدیو جریان سازماندهی حمله انتحاری به فرودگاه جلال‌آباد را در سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهد و سراج‌الدین حقانی رهبری جلسه را به عهده دارد

خالد زدران، سخنگوی پلیس طالبان در کابل، اخیرا ویدیویی را در توییتر منتشر کرد که در آن سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله (کشور) طالبان، برادرش بدرالدین حقانی و دیگر فرماندهان این گروه، در حال سازماندهی و اعزام افراد انتحاری برای حمله به مقر ناتو (نیروهای نظامی ائتلاف آتلانتیک شمالی – مستقر در افغانستان) در فرودگاه شهر جلال‌آباد در شرق افغانستان‌اند. زدران نوشته است: «این ویدیو مربوط به سال ۲۰۱۰ است و خلیفه سراج‌الدین حقانی مشغول سازماندهی حمله به مرکز ناتو در فرودگاه جلال‌آباد بود.»

حمله به فرودگاه جلال‌آباد، روز ۱۳ نوامبر ۲۰۱۰، در ورودی فرودگاه و در نزدیکی مرکز فرماندهی ناتو که همجوار فرودگاه بود، صورت گرفت. این حمله با دفاع شدید نیروهای ناتو و سربازان افغان، به ناکامی گروه انتحاری انجامید. هنگامی که مهاجمان شروع به تیراندازی به پاسگاه ورودی فرودگاه کردند تا زمینه وارد شدن به فرماندهی ناتو را فراهم کنند، هلیکوپترهای ناتو به پرواز درآمدند و مهاجمان را از بالا زیر آتش گرفتند. در نتیجه این تهاجم، ۸ تن از حمله‌کنندگان از پا درآمدند و به گزارش مقام‌های امنیتی، سربازان ناتو و سربازان افغان آسیب ندیدند. طالبان در آن زمان، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفتند و از وارد آمدن تلفات سنگین به نیروهای افغان و ناتو خبر دادند.

اکنون با گذشت ۱۲ سال از این ماجرا، طالبان ویدیو سازماندهی این حمله را منتشر کردند. در این ویدیو، سراج‌الدین حقانی، که از آن زمان تاکنون در فهرست تروریست‌های تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) بوده است، دیده می‌‎شود که با اطمینان خاطر در صدر مجلس نشسته است و سخنرانی می‌کند. در پایان، تک‌تک افرادی را که ظاهرا قرار است برای حمله انتحاری آماده شوند، در آغوش می‌گیرد و برایشان دعا می‌کند.

سراج‌الدین حقانی، پیش از این نیز در ماه‌های نخست تسلط طالبان بر افغانستان، پس از آنکه از چهره پنهانش رونمایی کرد، در یک سخنرانی در قندهار گفت که دست‌کم ۱۵۰۰ مهاجم انتحاری را با دستان خود پرورش داده و روانه میدان نبرد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی‌که بیشترین آسیب واردشده به غیرنظامیان در افغانستان در ۲۰ سال اخیر، در نتیجه حمله‌های انتحاری بوده است، رهبر شبکه حقانی که اکنون وزیر داخله (کشور) طالبان نیز است، به‌صراحت از سازماندهی و رهبری حمله‌های انتحاری در افغانستان صحبت کرد و ویدیوهای ضبط‌شده در جریان این فعالیت‌ها را نیز منتشر کرد.

این رهبر مرموز شبکه حقانی که تا چند ماه قبل، حتی اف‌بی‌آی آمریکا یک عکس سیاه و سفید نیز از او نداشت و به ارائه تصویری غیرواقعی از چهره او اکتفا کرده بود، در ویدیو سال ۲۰۱۰ دیده می‌شود که با اطمینان خاطر جلوی دوربین نشسته است. این که این ویدیو در کجا ضبط شده است، مشخص نیست.

حمله‌های انتحاری جزو حمله‌های تروریستی با بیشترین میزان تلفات در افغانستان شناخته می‌شود و شمار انبوهی از خانواده‌ها در افغانستان، داغ خونین حمله‌های انتحاری و از دست دادن عزیزانشان را بر سینه دارند. اما گروه طالبان که اکنون خود را حاکمان افغانستان و حامیان مردم می‌پندارند، هرگز از موضع حمایت از حمله‌های انتحاری عقب‌نشینی نکرده‌اند. این گروه حتی در رژه افتخاری که به مناسبت یک سالگی به قدرت رسیدن خود در افغانستان، روز دوشنبه ۲۴ مرداد، در کابل به راه انداختند، بشکه‌های زرد رنگی را که نشان بمب دست‌ساز و حمله‌های انفجاری در افغانستان است، با خود حمل کردند.

بیشتر از جهان