احتمال احیای برجام بازار ارز را نزولی کرد

بازیگران ارزی سعی دارند تا مشخص شدن نتایج کامل مذاکرات هسته‌ای بی‌گدار به آب نزنند

فعالان بازار هر اتفاقی درباره بهای ارز را به نتایج برجام گره می‌زنند - AFP

پاسخ مکتوب جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه اروپا درباره پیش‌نویس برجام بازار ارز را تحت‌تاثیر قرار داد؛ عصر دوشنبه، ۲۴ مرداد ۱۴۰۱، بهای هر دلار آمریکا برای چند ساعت از مرز ۳۰ هزار تومان گذشت اما روند کاهش قیمت ارز از بامداد سه‌شنبه آغاز شد. هرچند تا ظهر سه‌شنبه، بار دیگر به کانال ۳۰ هزار تومان بازگشت.

صبح سه‌شنبه، نرخ دلار در بازار غیررسمی ۲۹ هزار تومان بود؛ اما ظهر همین روز دوباره از ۳۰ هزار تومان عبور کرد. روز سه‌شنبه، قیمت دلار در صرافی ملی ۲۸ هزار و ۷۰ تومان اعلام شد. نرخ خرید دلار در این صرافی نیز ۲۷ هزار و ۷۹۱ تومان است. همچنین در صرافی ملی، قیمت دلار با نرخ ۲۷ هزار و ۷۹۱ تومان برای خرید و ۲۸ هزار و ۷۰ تومان برای فروش معامله می‌شود.

نوسان‌های ارزی روزهای اخیر با سیگنال‌های گفت‌وگوهای برجام ارتباط مستقیم دارد. به گزارش سایت اکو ایران، به نظر می‌رسد بازار تمایل دارد با احیای برجام، نرخ دلار به زیر ۳۰ هزار تومان برود ولی بازیگران ارزی سعی دارند دست‌کم تا کاملا مشخص شدن نتایج مذاکرات هسته‌ای صبر کنند و بی‌گدار به آب نزنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در واقع در روزهای اخیر، بازار ارز رفتار خود را بر اساس متغیرهای بنیادی اقتصادی تنظیم نکرد و در روزهای آتی نیز بیشتر تحت تاثیر اخبار سیاسی خواهد بود. در شرایط کنونی، می‌توان گفت که بازار ارز به احیای توافق خوش‌بین است ولی تا حدی با احتیاط رفتار می‌کند تا سرنوشت مذاکرات هسته‌ای مشخصا روشن شود.

فعالان بازار هر اتفاقی درباره بهای ارز را به نتایج برجام گره می‌زنند و می‌گویند در صورت دستیابی به توافق، نرخ دلار باز هم روند کاهشی خواهد یافت؛ در غیر این‌ صورت، افزایش نرخ پیش‌بینی می‌شود.

شامگاه دوشنبه، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تایید کرد که پاسخ ایران به متن پیشنهادی برجام را دریافت کرده است.

سایت اقتصاد آنلاین در گزارشی از آماده‌باش بازار ارز خبر داد و نوشت: «لحظات نفسگیر برجامی فرا رسیده است و معامله‌گران در انتظار سیگنال‌های جدید از سوی مهره‌های اصلی برجام‌اند تا مسیر حرکت خود را تعیین کنند.»

کامران ندری، کارشناس بازار ارز در خصوص تغییرات قیمت دلار پس از حصول توافق هسته‌ای گفت: «قیمت دلار پس از حصول توافق و اعلام خبر آن قطعا ریزش خواهد کرد و این کاهش قیمت در روزها و هفته‌های ابتدایی اعلام خبر توافق احتمالا شدید خواهد بود.»

او در عین‌ حال تاکید کرد در صورتی‌ که بانک مرکزی در تعیین قیمت دلار دخالتی نداشته باشد، بعید به نظر می‌رسد که قیمت تعادلی آن حداقل در ماه‌های ابتدایی به پایین‌تر از ۲۷ هزار تومان برسد.

ندری ادامه داد: «قیمت تعادلی دلار در ماه‌های بعد از حصول توافق به میزان فروش نفت و نحوه بازگشت ارز حاصل از آن به ایران بستگی دارد. با فروش نفت و ورود ارز حاصل از آن به اقتصاد کشور و همچنین مداخله بانک مرکزی، احتمال کاهش قیمت دلار تا کمتر از ۲۷ هزار تومان نیز وجود دارد.»

در مقابل، برخی کارشناسان هم معتقدند که در صورت امضای برجام، قیمت دلار به‌صورت هیجانی و برای مدتی کوتاه کاهش می‌یابد و سپس دوباره افزایشی خواهد شد.

بیشتر از اقتصاد