رئیس سازمان سینمایی: ممنوع‌الکارها تا هفته آینده اعلام می‌شوند

وضعیت سینماگرانی که در ماجرای بیانیه مربوط به خوزستان و حاشیه‌های جشنواره کن دچار مشکل شدند، مشخص می‌شود

اشاره خزاعی به بیانیه‌ای است که روز هشتم خرداد ۱۴۰۱، پس از اعتراض‌های مردم آبادان به فروریختن برج متروپل در این شهر منتشر شد  - Tasnim

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی، می‌گوید اسامی هنرمندانی که احتمالا ممنوع‌الکار شده‌اند، هفته آینده اعلام خواهد شد و تکلیف سینماگرانی که در ماجرای بیانیه مربوط به خوزستان و حاشیه‌‌های جشنواره کن دچار مشکل شدند، نیز مشخص می‌شود.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان سینمایی درباره وضعیت برخی فیلم‌های توقیفی و سینماگرانی که گفته می‌شود ممنوع‌الکار شده‌اند، گفت:‌ «برای برخی از سینماگران در ارتباط با بیانیه ۱۷۰ نفر (مربوط به حوادث خوزستان) و برای یکسری دیگر هم در ارتباط با جشنواره کن مشکلاتی به وجود آمد.»

او افزود: «ما درباره بیانیه ۱۷۰ نفر گفتیم این جریان به سازمان سینمایی مربوط نیست. با این حال از ما درخواست کردند، ما هم از امضاکنندگان خواستیم که اگر بیانیه را نخوانده بودند یا اطلاعی نداشتند به طور رسمی اعلام کنند که دچار مشکل نشوند. اینکه چه کسانی ممنوع‌الکار یا دچار مشکل‌اند، تا آخر هفته آینده به صورت شفاف اعلام می‌شود.»

اشاره خزاعی به بیانیه‌ای است که روز هشتم خرداد ۱۴۰۱، پس از اعتراض‌های مردم آبادان به فروریختن برج متروپل در این شهر منتشر شد؛ این بیانیه به امضای حدود ۱۰۰ نفر از اهالی سینمای ایران رسید. آن‌ها در بیانیه خود به نیروهای سرکوبگر حکومت ایران توصیه کردند تا سلاح‌هایشان را زمین بگذارند و «به آغوش ملت بازگردند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک روز پس از انتشار این بیانیه، محمد رسول‌اف که جزو تهیه‌کنندگان اصلی این بیانیه بود و در انتشار آن نقش فعالی داشت، نوشت که دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی به امضاکنندگان این بیانیه فشار وارد آورده و با تهدید آن‌ها به بازداشت، خواسته‌اند این افراد امضای خود را پس بگیرند.

با وجود این، محمد رسول‌اف در ۱۱ خرداد ۱۴۰۱، بار دیگر اعلام کرد که تهدید نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران کارساز نبود و ۷۰ نفر دیگر از اهالی سینمای ایران بیانیه مورد نظر را امضا کردند و شمار امضاکنندگان به حدود ۱۷۰ نفر رسید. پس از جنجالی شدن این بیانیه، محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد روز جمعه، ۱۷ تیرماه ۱۴۰۱، بازداشت شدند.

مشکل حضور در جشنواره‌های خارجی

محمد خزاعی با اشاره به اینکه درباره فهرست افراد ممنوع‌الکار در جلسات مختلف بحث شد، گفت: «ما تلاش کردیم بعضی هنرمندانی که اسامی آن‌ها مطرح بود، از این لیست کنار گذاشته شوند. مجموع این افراد به پنج، شش نفر می‌رسد که البته چند نفر کم شد ولی هفته آینده به طور کامل مشخص می‌شود. مثلا مشخص می‌شود که تدوینگر فیلم «عنکبوت مقدس» (هایده صفی‌یاری) چه وضعیتی خواهد داشت؛ چون ایشان یکی از افراد مورد بحث است.»

رئیس سازمان سینمایی درباره اینکه آیا طبق برخی شنیده‌ها، عوامل اصلی فیلم «برادران لیلا» یعنی تهیه‌کننده، کارگردان و چند بازیگر فیلم ممنوع‌الکار شده‌اند، گفت: «خیر؛ هفته آینده وضعیت همه افراد ممنوع‌الکار مشخص می‌شود. سازمان سینمایی برای «برادران لیلا» همه‌گونه همکاری و مشارکت کرد. مشکل آن‌ها این است مواردی را که گفتیم اصلاح کنند ابتدا قبول کردند، بعد نپذیرفتند.»

او تاکید کرد که عوامل فیلم «برادران لیلا» بدون پروانه نمایش بین‌المللی در جشنواره کن حضور پیدا کرده‌اند. خزاعی در پاسخ به اینکه آیا مشکل این فیلم را برای معرفی به اسکار حل نمی‌کنند، گفت: «مشکل «برادران لیلا» را ما ایجاد نکردیم که الان ما بخواهیم حل کنیم. این فیلم داشت شرایط طبیعی خود را طی می‌کرد. اصلاحاتی در مرحله اول داشتند که باید انجام می‌شد ولی انجام ندادند. در مجامع بین‌المللی رسما اعلام کردند که یک فریم از این فیلم را کم نمی‌کنیم و مسئله بعدی هم اظهارنظرهایی بود که انجام دادند. همه این‌ها دست به دست هم داد که این‌ها به یک جریان تبدیل شود؛ پس مشکل از سازمان سینمایی نیست، مشکل رفتار غیرقانونی است.»

فیلم «برادران لیلا» که در جشنواره کن ۲۰۲۲ شرکت کرد، با حاشیه‌های فراوانی همراه شد. سعید روستایی، کارگردان، در نشست مطبوعاتی این فیلم در جشنواره کن، گفت که هنوز برای پروانه نمایش فیلم جدیدش اقدام نکرده و قرار است بعد از کن و پس از بازگشت به ایران آن را پی بگیرد. او تاکید کرد که فهرستی از سانسورهای درخواستی به او ارائه شده است.

روستایی افزود که دولت ابراهیم رئیسی کار را سخت کرده‌ است:‌ «ما در دولت قبل، پروانه ساخت گرفتیم. دولت جدید که آمد، می‌خواهد فیلم با دیدگاه آن‌ها همخوانی داشته باشد… اصلاحاتی می‌خواهند انجام بشود که من علاقه‌ای به آن ندارم.»