گفت‌وگوی آنکارا و دمشق برای عادی‌سازی احتمالی روابط

یک روزنامه نزدیک‌به دولت ترکیه مدعی شد که پس از پیشنهاد پوتین در دیدار اخیرش با همتای ترک در سوچی، ممکن است اردوغان و اسد تماس تلفنی داشته باشند

گروه‌های مخالف اسد در اعتراض به احتمال عادی‌سازی روابط ترکیه و سوریه، در شمال حلب تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند- Bakr ALKASEM/ AFP

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، به‌تازگی افشا کرد که با همتای سوری خود، فیصل مقداد، در اکتبر گذشته در حاشیه نشست جنبش غیرمتعهدها دیدار کرده است. این دیدار ممکن است قدمی برای نزدیکی سیاسی احتمالی آنکارا و دمشق باشد، پس از ۱۱ سال گسست در روابط دو کشور.

گزارش ها حاکی از آن است که چاووش‌اوغلو با همتای سوری خود در بلگراد، پایتخت صربستان، درباره لزوم کنار آمدن با مخالفان و رژیم اسد در سوریه به‌منظور رسیدن به صلح پایدار گفت‌وگو کرده است.

وزیر امور خارجه ترکیه در این دیدار، تاکید کرده است که کشورش از تمامیت ارضی سوریه حمایت می‌کند، زیرا «تمامیت مرزی، تمامیت ارضی و صلح آرامش در کشوری که در کنار ماست، به‌طور مستقیم بر ما تاثیر می‌گذارد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک روزنامه نزدیک‌به دولت ترکیه به‌تازگی مدعی شد که پس از پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در دیدار اخیرش با همتای ترک، رجب‌طیب اردوغان، در سوچی، ممکن است اردوغان و اسد تماس تلفنی داشته باشند؛ اما چاووش‌اوغلو  شایعات درباره هرگونه مذاکره روسای جمهوری سوریه و ترکیه را تکذیب کرد.

ترکیه با انجام چهار عملیات نظامی فرامرزی در سوریه از زمان آغاز جنگ داخلی آن کشور در سال ۲۰۱۱ تاکنون که به‌عنوان اقدامی برای پاکسازی مرزهایش از «گروه‌های تروریستی» انجام داده است، ضمن ایجاد پست‌های دیده‌بانی در بخش‌های شمالی این کشور، در آن‌جا حضور نظامی قابل توجهی دارد.

ترکیه، ایران و روسیه از سال ۲۰۱۷، با برگزاری نشست‌های موسوم به روند آستانه، گردهم آمده‌اند تا طرف‌های درگیر در سوریه را به‌سمت یافتن راه‌حلی دائمی برای جنگ هدایت کنند و به نوشته عرب‌نیوز، بر هیچ‌کس پوشیده نیست که نهادهای اطلاعاتی ترکیه و سوریه پیش از این، با یکدیگر ارتباط برقرار کرده‌اند.

با این حال، از آنجایی که ترکیه از گروه‌های شورشی که با رژیم اسد می‌جنگند حمایت می‌کند، تازه‌ترین نشانه‌های عادی‌سازی بالقوه روابط دوجانبه خشم گروه‌های مخالف را برانگیخته است. آن‌ها در چندین منطقه شمال حلب با برگزاری تجمع‌های اعتراضی گسترده، نگرانی خود از احتمال ازسرگیری تماس دیپلماتیک ترکیه با رژیم اسد را نشان داده‌اند.

تلاش ترکیه برای صلح با رژیم اسد ممکن است برای سرنوشت بیش از ۳.۷میلیون پناهجوی سوری ثبت‌شده در ترکیه نیز که به دلیل مشکلات اقتصادی کشور مبتلابه آن کشور به یک موضوع سیاسی داخلی تبدیل شده‌اند، پیامدهایی داشته باشد.

پیش از شروع جنگ داخلی در سوریه، این کشور با ترکیه روابطی نزدیک و در سطح عالی داشتند که اغلب به‌عنوان مثالی برای آن، به تعطیلات تابستانی معروف بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، به‌همراه خانواده‌اش در شهر ساحلی بودروم ترکیه اشاره می‌شود، جایی که او در سال ۲۰۰۸ با رجب‌طیب اردوغان، نخست‌وزیر وقت ترکیه، نیز ملاقات کرد.

به گفته کارشناسان، خطر سیاسی یک آشتی سریع یا گرم میان ترکیه و سوریه، برای اردوغان بسیار زیاد است، بنابراین تفاهم احتمالا تدریجی و محدود خواهد بود. آن‌ها معتقدند که شکست در تعامل مجدد به‌معنای «به خطر انداختن قابلیت حیات منطقه امن تحت حفاظت ترکیه» خواهد بود و منجربه موج جدیدی از پناهندگان، یا «دعوت به کشتارهای جدید رژیم اسد از جمعیت‌هایی است که آنکارا می‌خواهد از آن‌ها محافظت کند و در محل باقی بمانند».

اردوغان در ماه‌های اخیر به برنامه‌ریزی برای عملیات جدیدی در سوریه به‌منظور ایجاد منطقه امنی به عمق ۳۰ کیلومتر از مرز برای عقب‌راندن شبه‌نظامیان کرد اشاره کرده بود، اما به‌دنبال چندین هشدار ازسوی قدرت‌های منطقه، به‌نظر می‌رسد هرگونه فعالیت نظامی در این منطقه را به‌تعویق انداخته است.