طالبان یک سال تسلط بر افغانستان را جشن گرفتند؛ جبهه مقاومت ده‌ها طالب را اسیر کرد

طالبان ۲۴ مرداد را روز پیروزی می‌دانند اما بسیاری از مردم آن را «روزی سیاه» دانسته‌اند

طالبان با برگزاری مراسم رسمی و رقص و پایکوبی، تسلط خود را بر افغانستان جشن گرفتند، اما انفجاری در نزدیک ساختمان شرکت «افغان بیسیم» در جاده دارالامان کابل و حمله جبهه مقاومت ملی بر طالبان در پنجشیر، بر این جشن‌های طالبان سایه افکند.

در انفجاری که در کابل رخ داد، چهار تن مجروح شدند، اما طالبان شمار آنان را دو تن اعلام کردند.

بامداد روز دوشنبه، ۲۴ مرداد (۱۵ اوت ۲۰۲۲)، که طالبان تسلط خود بر افغانستان را جشن می‌گرفتند، نیرو‌های جبهه مقاومت در بخش‌هایی از استان پنجشیر به پاسگاه‌های طالبان حمله کردند.

طالبان در یک مراسم رسمی در کابل، از «بیست و چهارم ماه اسد (مرداد)» که روز تسلط آنان بر افغانستان است، تجلیل کردند. این مراسم در تالار رادیو تلویزیون ملی افغانستان که اکنون تحت نظر طالبان فعالیت می‌کند، برگزار شد و شرکت‌کنندگان در آن، درباره موضوعات اقتصادی، سیاسی و امنیتی سخن گفتند.

شماری از اعضای رهبری طالبان، ۲۴ مرداد را «روز پیروزی حق بر باطل» نامیده‌اند.

ملا یعقوب (پسر ملا محمد عمر، نخستین رهبر طالبان) که اکنون وزیر دفاع طالبان است، در این مراسم «واخان بدخشان» را به سر افغانستان تشبیه کرد و از دفاع از آن سخن گفت.

در هفته‌های گذشته گزارش شده بود که نیروهای مرزی پاکستان در منطقه واخان بدخشان نشانه‌های مرزی نصب کرده‌اند، و طالبان آن نشانه‌ها را ویران کردند.

 ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در این مراسم به نشست‌های مجازی رهبران سیاسی اشاره کرد و آنان را «مفسد» و «عامل مشکلات ۳۰ ساله افغانستان» دانست. او گفت که این افراد باید دست از «شرارت» بردارند، وگرنه پشیمان خواهند شد.

در حالیکه طالبان در روز ۲۴ مرداد صبور رئوفی، خبرنگار و مجری خبر تلویزیون آریانا را که برای پوشش خبری یک انفجار رفته بود، بازداشت و مضروب کردند، ملا خیرالله خیرخواه، وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان، ایجاد محدودیت‌ها بر رسانه‌ها را رد کرد و گفت که طالبان هرگز برخورد شدید و خشونت‌بار با رسانه‌ها و کارکنان رسانه‌ها برای «اصلاح» آنان، در پیش نگرفته‌اند.

ملا خیر خواه از این روز با عنوان «روز پیروزی» یاد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالسلام حنفی، عضو دیگر رهبری طالبان، در این مراسم با انتقاد از کسانی که ۲۴ مرداد، روز تسلط طالبان بر افغانستان، را یک «روز سیاه» در تاریخ این کشور می‌دانند، گفت که این روز برای طالبان، روزی پر از افتخار است.

با آنکه هم‌اکنون گزارش‌هایی در مورد فساد اخلاقی و مالی شماری از افراد طالبان در افغانستان در دست است، عبدالسلام حنفی، عضو هیات گفت‌وگوهای صلح طالبان، گفت که مقام‌های نظام پیشین آلوده به فساد اخلاقی و مالی بودند و اکنون فساد به صفر رسیده است.

امیر خان متقی، وزیر خارجه طالبان، نیز از روابط خوب با کشورهای همسایه سخن گفت و تاکید ورزید که طالبان می‌خواهند سیاست خارجی اقتصادمحور با جهان داشته باشند.

در حالیکه کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده، در قلب کابل، نشان داد که طالبان روابط خود را با القاعده قطع نکرده‌اند و جهان از این اوضاع در افغانستان ابراز نگرانی کرده است، رئیس وزیران این گروه در بیانیه‌ای خطاب به جامعه جهانی گفت که تهدیدی از جانب افغانستان متوجه هیچ کشوری نخواهد بود.

بیشتر از جهان