آمریکا و بریتانیا: اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره حمله به رشدی «مضحک و نفرت‌انگیز»‌ است   

ناصر کنعانی گفته است که در ماجرای حمله به سلمان رشدی «هیچکس را غیر از او و حامیانش شایسته سرزنش و سلامت و حتی محکومیت نمی‌دانیم»

بلافاصله پس از سوقصد به سلمان رشدی در نیویورک، فتوای روح‌الله خمینی در سال ۱۳۶۷ بار دیگر مطرح شد-Tolga AKMEN / AFP

آمریکا و بریتانیا موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران درباره سوقصد به جان سلمان رشدی را محکوم کردند. 

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه در نشستی خبری در واشنگتن، موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران درباره سوقصد ناموفق به سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی، را «نفرت‌انگیز و شنیع» خواند. 

ساعاتی قبل، سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا نیز اظهارات سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره حمله به سلمان رشدی را «مضحک»‌ توصیف کرده بود.

ناصر کنعانی پیشتر در روز دوشنبه، ۲۴ مرداد، در یک نشست خبری در تهران گفت که در ماجرای حمله به این نویسنده شناخته‌شده، «هیچکس را غیر از او و حامیانش شایسته سرزنش و سلامت و حتی محکومیت نمی‌دانیم.»

سخنگوی دولت بریتانیا که خبرگزاری رویترز اسم او را ذکر نکرده است، در این اظهارات در روز دوشنبه گفت:‌ «این که بگویند سلمان رشدی در هر صورت مسئول چنان حمله منزجرکننده‌ای به خود بوده، به وضوح مضحک است.»

سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا گفت: «این صرفا حمله به او (رشدی) نبود، بلکه حمله‌ای به حق آزادی بیان بود.» او گفت که دولت بریتانیا هم در کنار او و خانواده‌اش می‌ایستد، و هم از آزادی بیان در جهان حمایت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناصر کنعانی در سخنان اخیر خود همچنین گفت که سلمان رشدی با «اهانت به مقدسات اسلامی و عبور از خطوط قرمز بیش از یک‌ونیم میلیارد مسلمان و پیروان ادیان الهی، خودش را در معرض خشم و غضب مردم قرار داد.»‌

او همچنین با تاکید بر این که خشم و غضب صرفا مربوط به ایران نبوده و میلیون‌ها نفر را در کشورهای مسلمان خشمگین کرده، هر گونه ارتباط میان ضارب رشدی با ایران را رد کرد و گفت که کسی «حق ندارد ایران را متهم کند.» کنعانی گفت تاکید «برخی کشورها از جمله آمریکا» بر آزادی بیان «نمی‌تواند محملی باشد برای توهین به ادیان الهی.»

پیشتر نشریه وایس در آمریکا، به نقل از منابع اطلاعاتی در اروپا و خاورمیانه گزارش داد که هادی مطر، ضارب ۲۴ ساله سلمان رشدی، با اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در «ارتباط مستقیم»‌ بوده است.

هادی مطر روز جمعه گذشته، در حالی که سلمان رشدی، نویسنده ۷۵ ساله روی صحنه سخنرانی رفته بود، با چاقو به او حمله کرد و او را از ناحیه گردن و شکم مجروح کرد.

وایس به نقل از یک مقام ضدتروریسم در ناتو، این حمله را «هدایت‌شده» توصیف کرد و گفت که پای یک سرویس اطلاعاتی در میان است.

بلافاصله پس از سوقصد به سلمان رشدی در نیویورک، فتوای روح‌الله خمینی در سال ۱۳۶۷ بار دیگر مطرح شد. بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و رهبر اول آن، بیش از سه دهه پیش او را بابت نوشتن رمان «آیات شیطانی» مرتد خواند و فتوای قتلش را صادر کرد. سپس نهادهایی در ایران برای حمله به رشدی پاداش تعیین کردند. علی خامنه‌ای، رهبر فعلی جمهوری اسلامی، در سال ۱۳۸۳ این فتوا را تایید کرد.