رشته موسیقی از هنرستان دخترانه‌ای در شیراز حذف شد

مسئولان آموزش و پرورش شیراز می‌گویند مجوزهای مربوطه باید از تهران صادر شود

تعداد دخترانی که برای رشته موسیقی در هنرستان شهید کامیاب ثبت‌نام کرده بودند، ۶۱ نفر است- فرارو

به والدین دانش‌آموزان دختری که برای رشته موسیقی در هنرستان شهید کامیاب شیراز ثبت‌نام کرده بودند، اعلام شد که ثبت‌نام فرزندانشان منتفی است. این اقدام در حالی انجام شد که هنرستان دخترانه شهید کامیاب تنها هنرستان شهر شیراز است که در آن رشته موسیقی تدریس می‌شد.

یکی از مسئولان مدرسه که نخواست نامش فاش شود، به خبرآنلاین گفت که آموزش‌وپرورش به دلیل تامین نشدن منابع مالی، دستور حذف این رشته را صادر کرده است.

به گفته این مقام مسئول، تاکنون این‌گونه بوده است که به روال همه مدارس، معلمان آموزش و پرورش دروس عمومی را به دانش‌آموزان این رشته تدریس می‌کردند و برای دروس تخصصی موسیقی نیز قراردادی از سوی آموزش و پرورش با آموزشگاه‌های موسیقی مورد تایید بسته می‌شد که هزینه آن را آموزش و پرورش شیراز پرداخت می‌کرد؛ اما از امسال قرار نیست این هزینه پرداخت شود.

درحال حاضر، دانش‌آموزان پایه یازدهم و دوازدهم رشته موسیقی در دبیرستان شهید کامیاب شیراز به همین روال مشغول تحصیل‌اند، اما ثبت‌نام پایه دهم منتفی اعلام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود حذف رشته موسیقی از این هنرستان دخترانه به بهانه نبود منابع مالی، پیگیری‌ها نشان می‌دهد که همین رشته در هنرستان پسرانه شیراز دارد تدریس می‌شود.

تعداد دخترانی که برای رشته موسیقی در هنرستان شهید کامیاب ثبت‌نام کرده بودند، ۶۱ نفر است. والدین این دختران می‌گویند روز یکشنبه، ۲۳ مرداد ۱۴۰۱، با این پیام یک خطی مواجه شدند: «پذیرش این رشته منتفی شده است. برای دریافت پرونده تحصیلی خود به مدرسه مراجعه کنید.»

والدین معترض دانش‌آموزان صبح روز دوشنبه برای بیان اعتراض خود به اداره کل آموزش و پرورش شیراز رجوع کردند، اما از مسئولان آموزش و پرورش شنیدند که مجوز تحصیل دختران در رشته موسیقی باید از تهران صادر شود.

با اینکه ادعاهایی درباره نبود منابع مالی مطرح می‌شود، شواهد آشکار می‌کند که حذف رشته موسیقی از هنرستان دخترانه، در ادامه سیاست‌های تبعیض‌آمیز و سرکوبگرانه حکومت علیه دختران رخ داده است.

سال گذشته نیز هم‌زمان با شروع کار دولت رئیسی و در آستانه شروع سال تحصیلی جدید، خبر حذف رشته نمایش از هنرستان دخترانه سوره در تهران، رسانه‌ای شد.

هنرستان سوره زیرمجموعه حوزه هنری وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است که دانش‌آموزان علاقه‌مند به رشته‌های هنری، مانند گرافیک، نمایش، انیمیشن، و موسیقی می‌توانند آنجا تحصیل کنند. اما تابستان ۱۴۰۰ به دستور محمدمهدی دادمان، ثبت‌نام دختران در رشته نمایش این هنرستان‌ها ممنوع اعلام شد. اگرچه روابط عمومی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در پاسخ به موج انتقادها ادعا کرد که این تصمیم فقط برای یک سال و با هدف بازبینی اجرا می‌شود، با فروکش کردن انتقادها، دیگر رشته نمایش به هنرستان سوره بازنگشت.