امیرعبداللهیان: تا ۱۲ امشب، آخرین جمع‌بندی خود را به اتحادیه اروپا ارائه می‌کنیم 

وزیر امور خارجه ایران گفت که «اگر آمریکا انعطاف نشان ندهد باید بیشتر گفت‌وگو کنیم»

وزیر امور خارجه ایران:«خود را معطل توافق نکردیم و دولت برنامه اقتصادی را با جدیت دنبال می‌کند» - AFP

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران درباره مذاکرات احیای برجام گفت: «تا ۱۲ امشب آخرین جمع‌بندی خود را به صورت مکتوب به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا ارائه می‌دهیم. اگر واکنش آمریکا با واقع‌بینی و انعطاف باشد توافق رخ می‌دهد و اگر آمریکا انعطاف نشان ندهد باید بیشتر گفتگو کنیم.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۲۴ مرداد ماه در حضور خبرنگاران گفت: «متنی که ما داریم ممکن است بخشی از ایرادات برجام در آن باشد. تیم با نگاه به این‌که می‌خواهیم توافق انجام شود اعزام شده است و صرفنظر از نگاه فردی من یا دیگران، تصمیم کشور این است که چنانچه خطوط قرمز ما رعایت و منافع ما تامین شود توافق را می‌خواهیم. یکی از دلایلی که تا الان طولانی شده به این خاطر است که نمی‌خواهیم از خطوط قرمز عبور کنیم.»

او تاکید کرد: «الان در نقطه‌ای هستیم که شاید در شروع پایان توافق هستیم، ولی این که شروع پایان توافق چقدر می‌تواند زمان ببرد بستگی به طرف آمریکایی دارد. آنچه بین ما و سه کشور اروپایی و چین و روسیه باید انجام شود انجام شده است. در مذاکرات اخیر وین پیشرفت‌هایی را داشتیم و به طرف آمریکایی از قبل گفتیم.»

گفته‌های او در حالی است که مقام‌های اروپایی می‌گویند هیچ تغییری در متن آماده‌شده برجام ممکن نیست و دو طرف ایرانی و آمریکایی فقط با پاسخ آری یا خیر می‌توانند درباره آن اظهارنظر کنند. با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی ایران مدعی‌اند که متن فعلی نهایی نیست. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او توضیح داد: «در باره سه موضوع با آمریکا در حال تبادل پیام هستیم و طی روز‌های آینده آخرین نظرات خود را اعلام می‌کنیم. به آمریکا گفتیم اگر نظرات ما روی این سه موضوع که نظرات منطقی است رعایت شود آمادگی داریم وارد مرحله اعلام توافق بشویم و نشست جمع‌بندی را برگزار کنیم. ما در همه مراحل مذاکرات در موضوعاتی که می‌توانستیم انعطاف نشان دهیم نشان دادیم. آمریکا به خوبی می‌داند چقدر انعطاف نشان دادیم الان نوبت انعطاف طرف آمریکایی است. طرف آمریکایی در مذاکرات اخیر وین در حد نسبی در دو موضوع انعطاف شفاهی خود را بیان کرده و باید کتبی باشد و در موضوع سوم و تضمین‌ها باید انعطاف آمریکا را داشته باشیم اگر آمریکا انعطاف را نشان دهد در روز‌های آینده به نقطه توافق می‌رسیم. آن‌ها از پلان بی صحبت می‌کنند، ولی ما هم پلان بی خود را داریم. این موضوع باید از طریق مذاکرات به نتیجه برسد».

وزیر امور خارجه ایران با بیان این که «خود را معطل توافق نکردیم و دولت برنامه اقتصادی را با جدیت دنبال می‌کند» گفت: «دولت کشور را به برجام گره نخواهد زد، حتی اگر فردا برجام به نتیجه رسید و حتی اگر خوب و به درستی کار کرد تحریم‌های ثانویه برداشته شده و تحریم‌های اولیه پابرجاست. بی اثر کردن تحریم‌های اولیه را باید دنبال کنیم. آنچه امروز مردم از ما می‌خواهند این است که به اندازه کافی مذاکره کردید و حرف زدید. مردم از ما نتیجه می‌خواهند.»

امیرعبداللهیان ادامه داد: «برخی به ما ایراد می‌گیرند که شما چیدمانی را گذاشته‌اید که توافق نشود. اصلا چنین نیست. ممکن است فردی یا افرادی در تیم ملاحظاتی به برجام داشته باشند اما برجام نتیجه ماه‌ها تلاش همکاران ما در وزارت خارجه بوده و به سندی رسیدیم و مثل هر سند دیگر می‌تواند ایردات زیادی داشته باشد. ایراد اساسی که در سند برجام می‌بینیم در حوزه راستی‌آزمایی است. آنچه مربوط به تعهد ما می‌شود به خوبی راستی‌آزمایی می‌شود که چند دستگاه سانتریفیوژ کار کند و چه درصد غنی‌سازی و صفر تا صد آن بررسی می‌شود.»

همزمان با این گفته‌ها، روز دوشنبه روزنامه کیهان، ارگان رسانه‌ای زیر نظر علی خامنه‌ای، رسیدن به ایستگاه پایانی مذاکرات هسته‌ای را تلویحا تایید کرد و آن را «توافق قوی» نامید.

کیهان در گزارشی با عنوان «تله تازه آمریکا در بازی با لغو تحریم‌ها»، ضمن تکرار مواضع ضدآمریکایی رهبر جمهوری اسلامی ایران، نزدیک شدن به توافق هسته‌ای را بر اساس «زمزمه‌هایی که از گوشه‌‌وکنار شنیده می‌شود» تایید کرد و با دفاع از تیم مذاکره‌کننده فعلی، از آن‌ها خواست دستاورد مقاومت خود در برابر «نظام سلطه» را حفظ کنند و «تفاوت‌های روشن توافق قوی جدید و توافق ضعیف قبلی را به تصویر بکشند».