«احتمال استخدام نیروهای ویژه ارتش سابق افغانستان توسط دشمنان آمریکا»

جمهوری‌خواهان نگران سوءاستفاده چین، روسیه و ایران از کماندوهای افغان‌اند

بخشی از نیروهای کماندو افغانستان به ایران فرار کرده‌اند-WAKIL KOHSAR / AFP

نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا روز یکشنبه، ۲۳ مرداد (۱۴ اوت) از دولت این کشور خواستند نیروهای ویژه افغانستان را که ارتش آمریکا آن‌ها را آموزش داده است، به آمریکا انتقال دهند. آنان دلیل این کار را احتمال سوءاستفاده کشورهای دشمن با آمریکا از جمله روسیه، چین و ایران از این نیروهای ویژه افغان عنوان کرده‌اند.

رویترز به نقل از اقلیت جمهوری‌خواه کنگره آمریکا گزارش داد که نیروهای ویژه امنیتی افغانستان درباره عملیات ایالات متحده به‌خصوص عملیات تخلیه به اطلاعات حساسی دسترسی داشتند، در برابر استخدام یا تهدید کشورهایی مانند روسیه، چین و ایران آسیب‌پذیرند.

آنان می‌گویند بخشی از نیروهای کماندو افغانستان در روزهای نخست سلطه طالبان از ترس کشته شدن به دست این گروه به ایران فرار کردند. آنان برای افشای اطلاعات عملیات آمریکا در افغانستان بیش از هرکس دیگر در معرض استخدام یا تهدید دولت جمهوری اسلامی‌اند. به گفته این نمایندگان، دولت بایدن در عملیات تخلیه که از ۱۵ تا ۳۱ اوت ادامه داشت، نتوانست اولویت را به این نیروها اختصاص دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال دولت بایدن همچنان این عملیات را موفقیتی فوق‌العاده می‌نامد که طی آن بیش از ۱۲۴ هزار نفر شامل تعدادی از شهروندان آمریکایی را، به محلی امن رساند و به جنگی «بی‌پایان» که در آن حدود سه هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی و متحدانش و صدها هزار افغان کشته شدند، پایان داد. با این حال، صدها کماندو آموزش‌دیده و دیگر کارکنان امنیتی ارتش سابق و خانواده‌هایشان در افغانستان باقی ماندند. این در حالی است که گزارش‌هایی در مورد کشتار و شکنجه مقام‌های سابق افغان از جمله نیروهای ویژه ارتش در حکومت طالبان منتشر شده است. برخی از مقام‌ها و کارشناسان آمریکایی می‌گویند که بایدن بدون ارزیابی درست اصول جنگ و بدون پاسخگویی در مورد تخلیه آشفته، تنها دنبال خروج از افغانستان بوده است.

گزارش جمهوری‌خواهان جزئیات جدیدی از عملیات تخلیه را با شهادت کنگره و گزارش‌های نظامی و خبری در هم آمیخت تا نشان دهد که دولت بایدن چگونه توصیه‌های فرماندهان آمریکایی را زیر پا گذاشت، در برنامه‌ریزی همه‌جانبه ناکام ماند و نقض توافقنامه صلح ۲۰۲۰ از سوی طالبان را نادیده گرفت.

با سقوط کابل در ۱۵ اوت، ناتو اعلام کرد که هزاران افغان همکار خود از جمله افغان‌های در معرض تهدید طالبان را از افغانستان تخلیه خواهد کرد. به دنبال این خبر،هزاران تن از مردم افغانستان به سمت فرودگاه کابل هجوم بردند. در هرج‌ومرج ناشی از این هجوم، افراد زیادی که هیچ تهدیدی در افغانستان متوجه آنان نبود هم از افغانستان خارج شدند.

آمریکا و کشورهای عضو ناتو حدود سه هزار نیروی خود را برای کنترل فرودگاه کابل به این شهر فرستادند اما هزاران نیروی ویژه افغان نیز هم‌زمان در محافظت از فرودگاه کابل همکاری می‌کردند. با اینکه نیروهای ویژه جزو آخرین افراد خارج‌شده از افغانستان بودند، تعدادی از این نیروها نتوانستند خود را از شهرهای دور به کابل برسانند. ناگزیر به دلیل هراس از طالبان به کشورهای همسایه افغانستان فرار کردند. حالا جمهوری‌خواهان منتقد سیاست خروج عجولانه بایدن از افغانستان می‌گویند، ممکن است این افراد با توجه به شناخت و اطلاعات کامل از شیوه‌های نظامی ارتش امریکا، در صورت به استخدام دشمنان آمریکا درآمدن، برای امنیت ملی این کشور تهدید محسوب شوند.