پکن خواستار تعهد کنگره آمریکا به سیاست چین واحد شد

وزارت دفاع تایوان گفت که ۱۱ هواپیمای نظامی چین روز یکشنبه حریم هوایی تایوان را نقض کردند

چهار قانونگذار آمریکایی در فرودگاه مورد استقبال رسمی قرار گرفتند و سناتور مارکی از فرودگاه دیگری وارد تایوان شد-Handout / MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS / AFP

هیات آمریکایی متشکل از پنج قانونگذار که به تایوان سفر کرده است، روز دوشنبه با تسال اینگ‌-ون، رئیس‌جمهوری تایوان ملاقات می‌کند.

سفارت چین در آمریکا روز یکشنبه گفت که «اعضای کنگره آمریکا باید همراستا با دولت ایالات متحده و تعهد آن به سیاست چین واحد عمل کنند.»

سفارت چین در واشنگتن گفت که سفر هیات‌ آمریکایی «بار دیگر ثابت می‌کند که آمریکا به دنبال ثبات در تنگه‌های تایوان نیست و از هیچ تلاشی برای ایجاد تقابل میان دو طرف و مداخله در مناسبات داخلی چین فروگذار نکرده است.»

هیات آمریکایی در این سفر دو روزه، صبح دوشنبه با با تسال اینگ-ون، رییس‌جمهوری تایوان ملاقات می‌کند.

سفارت غیررسمی آمریکا در تایپه، موسوم به «موسسه آمریکایی»‌، در بیانیه‌ای گفت:‌ «در زمانی که چین با مانورهای نظامی خود منطقه و تنگه تایوان را دچار تنش کرده است، سفر هیات آمریکایی به ریاست سناتور اد مارکی، بار دیگر نشان‌دهند حمایت قوی کنگره آمریکا از تایوان است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مارکی رییس کمیته فرعی روابط شرق آسیا، اقیانوسیه و امنیت سایبری بین‌المللی مجلس سنای آمریکا است.

دفتر مارکی در بیانیه‌ای گفت که قانونگذاران آمریکایی «بر حمایت آمریکا از تایوان و همچنین صلح در تنگه تایوان تاکید خواهند کرد.»

دفتر این سناتور دموکرات همچنین گفت که هیات آمریکایی با «رهبران منتخب و اعضای بخش خصوصی تایوان ملاقات می‌کنند تا درباره منافع مشترکی چون کاهش تنش در تنگه تایوان و گسترش همکاری اقتصادی از جمله سرمایه‌گذاری در بخش عناصر نیمه‌رسانا، مذاکره خواهند کرد.»

هیات آمریکایی پیش از ورود به تایوان در کره جنوبی با نخست‌وزیر آن کشور ملاقات کرد.

با آن که مانورهای چین در اعتراض به سفر اخیر نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، متوقف شده اما فعالیت‌های نظامی پکن در آنجا کماکان ادامه دارد.

وزیر خارجه تایوان، پیشتر اعلام کرده بود که روز یکشنبه، ۱۱ هواپیمای نظامی چینی از خط مرزی تنگه تایوان عبور کردند و وارد منطقه دفاع هوایی آن شدند.

وزارت دفاع تایوان گفت که جت‌های جنگی چینی به طور روزانه حریم هوایی تایوان را نقض می‌کنند. به گفته وزارت دفاع تایوان، ۲۲ هواپیما و شش کشتی نظامی چینی را تا قبل از ساعت پنج عصر به وقت محلی در روز یکشنبه در اطراف تایوان شناسایی کرده است.

کرت کمپبل، معاون جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، هفته پیش گفت که چین از سفر اخیر پلوسی به تایوان به عنوان سکویی برای افزایش فشار علیه تایوان و به خطر انداختن صلح و ثبات در تنگه تایوان و منطقه استفاده کرده است.

چین آمریکا را به تهییج نیروهای جدایی‌طلب در تایوان و ارتباط با مقام‌های تایوانی متهم کرده است. آمریکا می‌گوید که حامی استقلال تایوان نیست اما تاکید دارد که اختلاف‌های چین و تایوان باید به طور صلح‌آمیز حل‌وفصل شود.

حزب کمونیست حاکم بر چین می‌گوید که در صورت لزوم استفاده از زور را برای ممانعت از استقلال تایوان رد نمی‌کند. چین و تایوان در سال ۱۹۴۹ و در جریان جنگ داخلی که طی آن کمونیست‌ها بر چین تسلط یافتند، جدا شدند.

بیشتر از جهان