اولیانوف: پیش‌نویس اتحادیه اروپا با همکاری همه طرفین تهیه شده است

به‌گفته اولیانوف هماهنگ‌کنندگان اروپایی تاکنون چندین متمم را به متن پیشنهادی‌شان افزوده‌اند

اولیانوف: «درباره نظر احتمالی ایران گمانه‌زنی نمی‌کنم»- ALEX HALADA / AFP

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، به خبرگزاری روسی تاس گفت اگر «همه وقایع به شکل مطلوب پیش بروند، توافق نهایی درباره احیای برجام ‌ممکن است در اوایل هفته آینده حاصل شود.»

اولیانوف در عین حال گفت: «اما این تنها در صورتی است که همه کشورهای شرکت‌کننده در مذاکرات وین با متن نهایی ارائه شده توسط هماهنگ‌کنندگان اروپایی در تاریخ هشتم اوت مواقف باشند. اگر مسئله افزودن متمم و مخالفت مطرح شود، پیش‌بینی وقایع آینده دشوار می‌شود.» او افزود که باید تا شروع هفته آینده منتظر ماند.

اولیانوف گفت هماهنگ‌کنندگان اروپایی تاکنون چندین متمم را به متن کنونی افزوده‌اند.

نماینده روسیه در مذاکرات احیای برجام، به خبرگزاری تاس گفت: «این متن اتحادیه اروپا نیست، بلکه متنی است که با مشارکت همه شرکت‌کنندگان در مذاکراتی که از آوریل گذشته در جریان بوده به دست آمده است. هماهنگ‌کنندگان به عنوان نمایندگان اتحادیه اروپا ممکن است گزینه‌های توافقی پیشنهاد کنند، چنان‌که قبلا هم این کار را کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد ایالات متحده موافق است، اما ایران هنوز موضع خود را درباره متن فعلی اعلام نکرده است، و از همین رو است که درباره خواسته احتمالی تهران گمانه‌زنی نمی‌کنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی ایران و گروه موسوم به کشورهای ۱+۵ در سال ۲۰۱۵ توافقی را با هدف کاهش فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی ایران در ازای تسهیل تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران امضا کردند. آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق خارج شد و تحریم‌های سختگیرانه‌ای را بر حکومت ایران اعمال کرد.

دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، از زمان شروع کار خود در تلاش بوده تا توافق اتمی با حکومت ایران را احیا کند.

پیش‌تر در روز یکشنبه، علی خضریان، نماینده مجلس شورای اسلامی ایران، گفت که «متن توافق» ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا برای احیای برجام، همچنان فاصله زیادی با سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران دارد و مواردی چون لغو تحریم‌های نفتی و بانکی، مسائل باقی‌مانده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، و حذف نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی حل نشده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز یک روز قبل در توییتی آمریکا را به ارتکاب به «جنایات تروریستی»‌ متهم کرد و نوشت:‌ «باید به کاخ سفید یادآوری کرد که از کاربرد زبان تهدید در مقابل ایران و ایرانی، نتیجه‌ای نمی‌گیرد.»

به نظر می‌رسد که مواضع روز شنبه وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، ناظر به گزارش‌های مختلف روزهای گذشته، در پیوند با اخبار آمریکا و موضع‌گیری‌های اخیر مقام‌های دولت بایدن، در قبال مذاکرات وین باشد.

هفته گذشته، وزارت دادگستری آمریکا، یک شهروند ایرانی مرتبط با سپاه پاسداران را به طرح ترور جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا متهم کرد.

از سوی دیگر، در پی حمله به سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی رمان «آیات شیطانی» در ایالت نیویورک، بسیاری از مقام‌ها و رسانه‌های آمریکایی انگشت اتهام را به ‌سوی حکومت ایران نشانه رفتند.

رابرت مالی، مذاکره‌کننده ارشد و نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، نیز گفت که واشینگتن به هیچ‌ وجه در زمینه موضوع‌های مرتبط با تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مسائل موسوم به «پادمانی» حاضر به امتیازدهی به حکومت ایران نیست.