برای تیم وزارت اقتصاد ایران ویزای آمریکا صادر نشد

حسن روحانی یک ماه قبل در نیویورک: علاقه‌ای به سفر به آمریکا نداریم،‌ تنها در نشست‌های سازمان ملل شرکت می‌کنیم

فرهاد دژپسند هنگام خروج از جلسه هیات دولت/عکس از تسنیم

یک ماه قبل بود که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در واکنش به ممنوعیت صدور ویزای آمریکا برای مقامات ایرانی و خانواده‌های آنها، گفت، علاقه‌ای به آمدن به آمریکا نداریم و سفرهای ما برای حضور در سازمان ملل است.

اکنون فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد ایران در اعتراض به عدم صدور ویزای آمریکا تیمی از وزارت اقتصاد به منظور حضور در اجلاس سالانه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول به دیوید مالپاس،‌ رئیس گروه بانک جهانی اعتراض کرده است.

به گزارش تسنیم، او در نامه‌ای خطاب به مالپاس از محدودیت‌های بی‌سابقه و بی‌اساس دولت آمریکا و عدم صدور ویزا شکایت کرده است.

این در حالی است که مشرق در گزارشی که ۲۷ خردادماه سال جاری منتشر کرده مدعی شده است که قبلا هم برای تیم ایرانی برای حضور در اجلاس بهاره  مشترک بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در سال جاری ویزای آمریکا  صادر نشده بود و تیم منتخب وزارت اقتصاد به همراه تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل عدم صدور ویزا از سوی دولت آمریکا، ابتدا به یکی از کشورهای اروپایی (اتریش) سفر کرده و پس از حضور در سفارت آمریکا در وین و دریافت ویزا راهی آمریکا می‌شوند. مشرق در ادامه می‌نویسد، ترکیب تیم ایرانی نیز تعجب‌برانگیز بوده و این موضوع در برخی خبرگزاری‌ها با عنوان "هدف سفر غیر ضروری مدیران به آمریکا/ شرکت در اجلاس بانک جهانی یا دیدار خانواده"، منتشر شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شکایت وزیر اقتصاد و دارایی نسبت به عدم صدور ویزای آمریکا نشان می‌دهد که بر خلاف اظهارات قبلی روحانی، مقامات ایرانی چندان به سفر به آمریکا بی‌علاقه نیستند و سفرهای آنها نیز تنها محدود به مجمع عمومی سازمان ملل نیست.

محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه آمریکا در فاصله اردیبهشت تا مهرماه سال جاری، سه بار به نیویورک سفر کرد.

در همان زمان نیز ویزای تردد محدود برای ظریف و تیم ایران صادر شد، به این معنی که آنها تنها مجاز به رفت و آمد در فاصله محدود ساختمان سازمان ملل و دفتر نمایندگی ایران در نیویورک بودند.

از سوی دیگر همزمان با ورود حسن روحانی به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در هفته اول مهرماه،‌ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با امضاء فرمانی صدور ویزا برای مقامات عالی جمهوری اسلامی و بستگان و افراد مرتبط با آنها را ممنوع کرد.

باوجود اینکه این فرمان در بدو ورود روحانی به نیویورک صادر شد، او و وزیر امور خارجه و دیگر همراهان تا چند روز بعد در نیویورک باقی ماندند.

مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل نیز که اخیرا به دلیل بیماری در بیمارستان بستری است، همچنان در آمریکا باقی مانده و این درحالی است که ظریف که از دوستان قدیمی او به‌شمار می‌رود، به دلیل محدودیت تردد در آمریکا نتوانست در بیمارستان روانچی را ملاقات کند.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا قبلا در واکنش به اعتراض ایران نسبت به صدور ویزا با محدودیت تردد در نیویورک گفته بود، دلیلی وجود ندارد وقتی که دیپلمات‌های آمریکایی نمی‌توانند به ایران بروند، مقامات جمهوری اسلامی آزادانه و بدون محدودیت در آمریکا تردد داشته باشند.

با این حال مقامات جمهوری اسلامی این اقدام آمریکا را خصمانه توصیف کرده و به آن اعتراض دارند.

بیشتر از