خطوط اساسی جبهه مقاومت ملی؛ از گسترش سنگرها، تا دفاع از حقوق‌بشر

جبهه مقاومت ملی افغانستان: «برای رسیدن به صلح، به مقاومت و مذاکره شرعاً باورمندیم.»

خطوط اساسی جبهه مقاومت ملی افغانستان، در آستانه یک‌سالگی سقوط کشور، پیام ادامه مبارزه در برابر طالبان را حمل می‌کند- 

AHMAD SAHEL ARMAN / AFP

جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود، در آستانه یک‌سالگی به قدرت رسیدن طالبان و شکل‌گیری جبهه مقاومت ملی، خطوط اساسی یا منشور این جبهه را در ۳۴ بند، منتشر کرد. این منشور که با نام «خطوط اساسی جبهه مقاومت ملی» منتشر شده است، همه گروه‌های ضد طالبان را بدون تفکیک قومیت، زبان، مذهب و خط فکری، به همبستگی با جبهه مقاومت ملی فرامی‌خواند و به اتخاذ موضع دموکراتیک برای رهبری کشور اشاره می‌کند.

جبهه مقاومت ملی افغانستان که در آن شمار زیادی از نیروهای امنیتی و دفاعی دولت پیشین حضور دارند، انسجام و احیای دوباره نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان را در دستور کارش قرار داده است. یکی از اهداف اساسی این جبهه‌، گسترش سنگرهای مقاومت علیه طالبان در سراسر کشور است.

در بخش پایانی منشور جبهه مقاومت ملی آمده است: «داعیۀ جبهه‌ مقاومت ملی افغانستان انسجام تمامی نیروهای ضد گروه طالبان، بدون در نظر داشت تفاوت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، قومی و ایدئولوژیکی است که با حضور فعال در صف مبارزه علیه ظلم، تعصب، جهل، افراطی‌گری و هراس‌افکنی، نقش و مسئولیت تاریخی خود را برای رهایی کشور از بحران کنونی تا رسیدن به صلح پایدار ادا نمایند».

 با این حال، در بخش دیگری از این منشور، جبهه برای مذاکره و رسیدن به صلح، اعلام آمادگی کرده و گفته است: «برای رسیدن به صلح، به مقاومت و مذاکره شرعا باورمندیم.»

جبهه مقاومت ملی، هدف از شکل‌گیری و فعالیتش را رسیدن کشور به استقلال و دفاع از تمامیت ارضی افغانستان عنوان می‌کند. ایجاد یک نظام مردم‌سالار که با رای مردم شکل گیرد و حضور احزاب سیاسی و ساختارهای مردمی در آن معنا داشته باشد، تفکیک قوا و قوه قضاییه مستقل در آن وجود داشته باشد، از دیگر اهداف جبهه مقاومت ملی افغانستان است.

در بخشی از منشور جبهه مقاومت ملی، ساختار حکومت این گونه تعریف شده است: «ایجاد نظام سیاسی مشروع، غیرمتمرکز، ملی و مدرن، مبتنی بر اراده آزاد مردم افغانستان، بدون تعلقات قومی، سمتی، نژادی و جنسیتی، به‌مثابه ساختار حقوقی و حکومت پاسخگو در برابر پارلمان منتخب.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جبهه مقاومت ملی در حالی اهداف اساسی و نسخه حکومتداری موردنظرش را معرفی می‌کند که طالبان بعد از یک سال حاکمیت، تاکنون نتوانسته‌اند یک دولت رسمی، منسجم و مورد اعتماد مردم ایجاد کنند و مردم در شهرهای مختلف افغانستان، از رفتارهای چندگانه فرماندهان طالبان شکایت دارند و بسیاری از فرماندهان محلی و نیروهای طالبان از دستورهای رهبری این گروه اطاعت نمی‌کنند. به همین دلیل، در برخی از شهرهای افغانستان، دختران و زنان اجازه رفتن به مدرسه و محل کار را دارند، درحالی‌که در کابل و دیگر شهرها، این امر کاملا ناممکن به نظر می‌رسد.

نگاهی به یک سال گذشته نشان می‌دهد که طالبان در این مدت، نسخه‌های افراط‌گرایانه شریعت اسلامی را بر مردم افغانستان اعمال کرده‌اند، اما منشور جبهه مقاومت ملی پیروی از اسلام معتدل و تامین حقوق اساسی مردم مطابق با اصول انسانی زندگی امروزی را بخشی از خط فکری مقاومت‌گران اعلام می‌کند. در این منشور حمایت از آزادی بیان، تامین حقوق اساسی زنان و مشارکت آنان در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، حمایت از اقلیت‌های قومی و مذهبی و حمایت از همه ساختارهای مدنی و دموکراتیک در اولویت قرار دارد.