منابع آگاه: پلیس فدرال آمریکا ده‌ها سند محرمانه در مارالاگو کشف کرد

دونالد ترامپ، خواستار انتشار هر چه زودتر اسناد کشف‌شده از اقامتگاه خود شده است

ماموران اداره پلیس فدرال آمریکا به اقامتگاه خانوادگی ترامپ یورش برد-Giorgio Viera / AFP

منابع آگاه در گفت‌وگو با رسانه آمریکایی «نیوزنیشن» تایید کرده‌اند که ماموران پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، در جریان یورش و تجسس اقامتگاه دونالد ترامپ در فلوریدا، ده‌ها سند محرمانه‌ را کشف کرده‌اند.

در جریان عملیات جست‌وجوی اقامتگاه مارالاگو در روز دوشنبه، ماموران اسناد را در دو جا پیدا کردند:‌ دفتر شخصی ترامپ و انباری در نزدیکی استخر.

منابع می‌گویند که همه جا پر از جعبه‌های کارتنی بود و برخی از آنها حاوی اطلاعات مطلقا محرمانه و حساس بودند.

نشریه خبری هیل نوشته است که با توجه به محرمانه بودن اسناد، بازرسان آن‌ها را منتشر نخواهند کرد و حتی معلوم نیست که آیا موضوع آن‌ها را به اطلاع افکار عمومی برسانند. 

پیشتر روزنامه واشنگتن‌پست احتمال وجود اسناد محرمانه اتمی را در میان اشيا ضبط‌ شده از اقامتگاه ترامپ مطرح کرده بود.

مریک گارلند، دادستان کل آمریکا، روز پنجشنبه، عملیات جست‌وجوی پلیس فدرال در اقامتگاه ترامپ را تایید کرد. گارلند گفت که از دادگاه خواهد خواست تا مهر و موم حکم تجسس منزل ترامپ را باز کند.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری سابق آمریکا، شامگاه پنجشنبه خواستار انتشار فوری حکم تفتیش شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصمیم درباره شکستن مهر و موم اسناد با قاضی بروس رینهارت است؛ همان قاضی که حکم تفتیش مارالاگو را صادر کرد. وزارت دادگستری تا عصر جمعه (۱۲ اوت) به تیم حقوقی ترامپ مهلت داده بود تا تصمیم خود را درباره انتشار حکم تفتیش اعلام کنند. 

وکیل ترامپ گفت که آماده انتشار آن است ولی این کار مستلزم به هماهنگی با وزارت دادگستری است.

ترامپ در رسانه‌ اجتماعی «حقیقت» نوشت: «نه‌تنها با انتشار اسناد مخالفت ندارم… بلکه می‌خواهم فورا منتشر شوند.»‌

ترامپ یورش ماموران پلیس فدرال به اقامتگاه خود را «حمله غافلگیرکننده و یورش هدفمند»‌ خواند. 

ترامپ در رسانه اجتماعی «حقیقت» خود، نوشت: «در اوایل ماه ژوئن، وزارت دادگستری و اداره تحقیقات مرکزی (اف‌بی‌آی) از نمایندگان حقوقی من خواستند تا قفل دیگری را به در محل نگهداری جعبه‌ها در مارالاگو بزنند و ما پذیرفتیم. محل امن اسناد و جعبه‌ها به آنان نشان داده شد. بعد روز دوشنبه، بدون هشدار یا اطلاعرسانی قبلی، ارتش از ماموران به مارالاگو ریختند و به همان انبار رفتند و قفلی که گفته بودند نصب شود را شکستند.»

گمانه‌زنی درباره این که اف‌بی‌آی در عملیات جست‌وجو در اقامتگاه ترامپ دقیقا به دنبال چه می‌گشت و دلیل این عملیات ناگهانی چه بوده است، ادامه دارد.

واشنگتن‌پست نوشت شاید مقام‌های فدرال نگران بوده‌اند که ‌اسناد محرمانه اتمی که ممکن است در اختیار ترامپ باشد، به دست افراد نااهل بیافتد.

نیویورک‌تایمز نیز نوشت که جست‌وجو بر اسناد مرتبط با «برخی از محمرمانه‌ترین برنامه‌های تحت اداره ایالات متحده آمریکا»‌ متمرکز بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منبع واشنگتن‌پست که نامش اعلام نشده، به کشف هیچ‌گونه سند مربوط به تسلیحات اتمی در خانه ترامپ اشاره‌ای نکرده است.

منابع نیوزنیشن تایید کرده‌اند که اجرای حکم تفتیش به تحقیقاتی درباره احتمال سواستفاده دونالد ترامپ از اسناد ریاست‌جمهوری و انتقال جعبه‌های مملو از اسناد کاخ سفید به مارالاگو پس از ریاست جمهوری ترامپ، مرتبط است.

کریستینا باب، وکیل دونالد ترامپ، ضمن تاکید بر همکاری بالای ترامپ با تحقیقات فدرال گفت که یورش اف‌بی‌آی به منزل او شوکه‌کننده بوده است.

باب گفت که ترامپ همه آنچه که بازرسان قبل از تفتیش مطالبه کردند را در اختیار آنان گذاشت. مقام‌های فدرال گفته‌اند که تحقیقات و تجسس نشان می‌دهد که چنین نبوده است.

اليس استفانیک، نماینده جمهوریخواه کنگره آمریکا، در سخنانی گفت در حالی که کمتر از ۱۰۰ روز به انتخابات میان‌دوره‌ای باقی مانده است، دونالد ترامپ رقیب اصلی جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا است. او یورش ماموران اف‌بی‌آی به اقامتگاه ترامپ «سواستفاده از قدرت»‌ توصیف کرد و گفت که اداره تحقیقات فدرال تحت مدیریت همان افرادی اداره می‌شود که قبلا از هیلاری کلینتون و جیمز کومی حمایت کرده بود و اکنون هانتر بایدن را زیر حمایت دارد.»