سندرم استکهلم؛ مرد استرالیایی که اسیر شبکه حقانی بود، به کابل رفت

تیموتی ویکس که در دانشگاه آمریکایی افغانستان، زبان انگلیسی تدریس می‌کرد، اکنون از حامیان طالبان است

تیموتی ویکس، شهروند ۵۴ ساله استرالیایی که از اوت ۲۰۱۶ تا دسامبر ۲۰۱۹ در اسارت شبکه حقانی بود، اکنون به یکی از طرفداران سرسخت طالبان تبدیل شده است. او روز جمعه، ۲۱ مرداد، به کابل رفت تا در مراسم بزرگداشت یک سالگی سلطه طالبان بر افغانستان شرکت کند.

تیموتی ویکس استاد دانشگاه آمریکایی افغانستان بود و در این دانشگاه زبان انگلیسی تدریس می‌کرد. افراد شبکه حقانی در روز ۹ اوت ۲۰۱۶ او و همکار آمریکایی‌اش، کوین کینگ، را از خیابان دالاامان کابل ربودند. طالبان دو هفته پس از ربودن این دو، به دانشگاه آمریکایی افغانستان حمله کردند. در نتیجه چند ساعت درگیری، ۲۶ تن کشته و ۵۳ تن زخمی شدند.

شبکه حقانی در سال ۲۰۱۷، ویدیویی از تیموتی ویکس و کوین کینگ پخش کرد که نشان می‌داد وضعیت سلامتی آنان خوب نیست. تیموتی ویکس و کوین کینگ در دسامبر ۲۰۱۹ و در جریان مذاکرت صلح آمریکا و طالبان، در ازای رهایی سه عضو ارشد شبکه حقانی از زندان دولت افغانستان، از چنگ این گروه آزاد شدند. انس حقانی، حافظ عبدالرشید و حاجی مالی خان، از اعضای ارشد شبکه حقانی بودند که در عوض رهایی دو استاد دانشگاه آمریکایی از زندان آزاد شدند و اکنون در حکومت طالبان مناصب مهمی دارند.

تیموتی ویکس پس از آزادی از اسارت شبکه حقانی به دوحه رفت و با انس حقانی ملاقات کرد. او در حساب توییتری خود، از طالبان تعریف کرد و در کارزار توییتری طالبان با عنوان «از افغانستان خارج شوید» شرکت کرد. او نام خود را در توییتر به «جبرئیل عمر» تغییر داد و هرازگاه عکس‌هایی از خود در حال نماز خواندن به اشتراک می‌گذارد. او بیشتر به پشتو توییت می‌کند و در مدح انتحاری‌‌کننده‌های طالبان می‌نویسد. تیموتی ویکس مانند اعضای طالبان افراد انتحاری‌کننده را «استشهادی» می‌خواند.

تیموتی ویکس در اوت ۲۰۲۱، سلطه طالبان بر افغانستان را به این گروه تبریک گفت و افزود که طالبان می‌توانند امنیت و ثبات را به افغانستان بیاورند. او همچنین وعده داد که حتما به افغانستان سفر خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز جمعه، خالد زدران و محمد جلال، از اعضای ارشد شبکه حقانی، عکس‌هایی از تیموتی ویکس را در فرودگاه کابل منتشر کردند و نوشتند که او به کابل آمد و با استقبال اعضای طالبان مواجه شد.

تیموتی ویکس ساعتی بعد، در توییتی به زبان پشتو نوشت: «مردم قضاوت‌های زیادی می‌کنند، اما قضاوت‌هایشان اشتباه است. آن‌ها [مردم] پشتون‌ها را تروریست می‌دانند اما من پشتون‌ها را افرادی می‌دانم که زندگی خود را وقف حفاظت از دین اسلام کردند. پشتون‌ها مردمان شریف و بسیار مهربانی‌اند. من از اینکه در کنار امارت اسلامی ایستاده‌ام، افتخار می‌کنم.»

حساب توییتری تیموتی ویکس پر از متن‌هایی در تمجید طالبان، انتحاری‌‌کننده‌ها، رهبران طالبان و پیامبر اسلام است. اعضای طالبان هزاران بار توییت‌های او را بازنشر کرد‌ه‌اند. حضور او در کابل نیز با استقبال گسترده‌ طالبان مواجه شده است.

محمد جلال، عضو ارشد شبکه حقانی، در مورد حضور تیموتی در کابل، نوشت: «خبرنگاران داخلی و خارجی باید با جبرئیل عمر (تیموتی ویکس)، استاد سابق دانشگاه آمریکایی افغانستان و زندانی طالبان مصاحبه کنند و از او بپرسند که چرا طالبان را دوست دارد و چرا به اسلام رو آورده است. او به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد.»

خالد زدران، سخنگوی پلیس طالبان در کابل و عضو ارشد شبکه حقانی نیز، با ابراز خوشحالی از حضور تیموتی ویکس در کابل، نوشت: «من از مهمان عزیزم، جناب آقای جبرئیل عمر در افغانستان آزاد و دارای حاکمیت صمیمانه استقبال می‌کنم. مردم افغانستان به خاطر سنت میهمان‌نوازی باشکوه خود شناخته شده‌اند. جبرئیل به دلیل عشق بی‌پایانش به افغانستان، بیش از همه سزاوار این مهمان‌نوازی است.»

تیموتی ویکس با پخش عکسی از خود در کنار پرچم طالبان، از مهمان‌نوازی طالبان سپاسگزاری کرد و نوشت: «خداوند را شکرگزارم که مرا دوباره به خانه آورد.»

پیوند عمیقی که میان شبکه حقانی و تیموتی ویکس بسیاری‌ را در افغانستان به یاد عارضه روانشناختی سندرم استکلهم می‌اندازد. سندرم استکلهم بیشتر هنگام گروگان‌گیری اتفاق می‌افتد؛ وقتی گروگان‌ها با گروگان‌گیر احساس همدردی و از او حمایت می‌کنند. به نظر می‌رسد این همان چیزی است که در مورد تیموتی ویکس اتفاق افتاده است.

 در حالی که او به عنوان یک استرالیایی و استاد دانشگاه، از انتحاری‌های طالبان به عنوان «استشهادی» یاد می‌کند، مردم استرالیا از محاکمه نشدن حکمت‌الله، عضو طالبان که در سال ۲۰۱۲ سه سرباز استرالیایی را کشت، خشمگین‌اند. حکمت‌الله که از ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ در زندان دولت پیشین افغانستان نگهداری می‌شد، در نتیجه مذاکرات صلح میان طالبان و آمریکایی‌ها از زندان آزاد و به قطر منتقل شد. او در نهایت با سلطه طالبان بر افغانستان، به کابل رفت و آنجا آزادانه زندگی می‌کند.

اکنون تیموتی ویکس نه تنها طالبان را مقصر کشتار هولناک مردم افغانستان نمی‌دانند، بلکه بر خون‌های ریخته‌شده همکاران و دانشجویانش در حمله طالبان به دانشگاه آمریکایی افغانستان، هم چشم بسته است.