پلیس نیویورک هویت ضارب سلمان رشدی را اعلام کرد؛ هادی مطر، ۲۴ ساله از نیوجرسی

سلمان رشدی احتمالا یک چشمش را از دست خواهد داد، اعصاب بازویش قطع شده و کبدش نیز آسیب دیده است

بامداد شنبه اندرو ویلی، هماهنگ‌کننده فعالیت‌های سلمان رشدی، اعلام کرد رشدی احتمالا یک چشمش را از دست می‌دهد. اعصاب بازویش قطع شده و کبدش هم آسیب دیده است.  بر اساس آخرین گزارش‌ها، رشدی هم‌اکنون با دست دستگاه تنفس مصنوعی نفس می‌کشد.

 

ساعتی پیش از اعلام آخرین وضعیت سلمان رشدی، پلیس ایالتی نیویورک هویت ضارب او را اعلام کرد و گفت مهاجم هادی مطر، ۲۴ ساله و ساکن شهر «فیرویو» در نیوجرسی است و در بازداشت پلیس به سر می‌برد.

سرهنگ اوژنی استانیژوسکی، از پلیس ایالتی نیویورک، همچنین اعلام کرد که رشدی در جریان حمله مهاجم مسلح به چاقو، دست‌کم یک بار در ناحیه گردن و یک بار در ناحیه شکم ضربه خورده است. این حمله ساعت حدود ۱۱ صبح به وقت محلی شرق آمریکا انجام شد. رشدی سپس با هلیکوپتر به بیمارستان منتقل شد و مورد عمل جراحی قرار گرفت و چنان که پلیس گفته است، جراحی او ساعت‌ها ادامه داشت. 

او گفت که ملیت و انگیزه ضارب هنوز معلوم نیست و تحقیقات درباره واقعه ادامه دارد.

مقام‌های پلیس ایالتی نیویورک می‌گویند تحقیقات اولیه حاکی است که هادی مطر، ضارب سلمان رشدی دارای احساسات و گرایش‌های نزدیک به حکومت ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

مقام‌ها در حال دریافت حکم تفتیش یک کیف کوله‌پشتی و ابزارهای الکترونیکی‌ متعلق به ضارب‌اند که در محل کشف شد و کارشناسان متخصص بمب در نیروی پلیس، این اشیا را بررسی کرده و بی‌خطر بودنشان را تایید کرده‌اند.

بنا به تحقیقات اولیه، مطر به تنهایی و بدون همکاری با دیگران اقدام به حمله کرده است.

تهران، بهمن‌ماه ۱۳۶۷ NORBERT SCHILLER / AFP

به گفته پلیس هادی مطر، بلیت ورود به جلسه سخنرانی رشدی در موسسه شاتاکوا را از قبل خریده بود. موسسه شاتاکوا در یک محوطه محصور قرار گرفته و هر تابستان میزبان برنامه‌های فرهنگی و هنری است و در این دوره ۹ هفته‌ای، هر روز یک سخنرانی با حضور صدها شرکت‌کننده برگزار می‌کند.

سلمان رشدی، نویسنده ۷۵ ساله و شناخته‌شده، در یک خانواده مسلمان کشمیری در مومبای هند متولد شد و بعد به انگلستان رفت. او از چند سال پیش تابعیت آمریکایی دریافت کرد و در نیویورک ساکن شد.

 او قبل از شروع سخنرانی و درست زمانی که مدیر برنامه در حال معرفی‌اش بود، هدف حمله مهاجمی قرار گرفت که در مقابل چشم صدها شرکت‌کننده در نشست، به جایگاه سخنرانان حمله کرد و به آسانی به رشدی نزدیک شد و از پشت به او حمله کرد.

رشدی پس از آن بر زمین افتاد و گروه کوچکی از حاضران کنار بدن خونین او حاضر شدند و احتمالا برای هدایت خون بیشتر به سمت قلب، پاهایش را بالا گرفتند.

نیویورک‌تایمز به نقل از یک پزشک حاضر در میان مخاطبان جلسه نوشت که او هدف ضربات متعدد چاقو، از جمله در سمت راست گردن، قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی هندی‌تبار، یکی از مدافعان سرسخت آزادی بیان است.

سوزان ناسل، مدیر موسسه قلم آمریکا که یک سازمان مدافع آزادی بیان است، گفت که حمله به سلمان رشدی «با هیچ حمله دیگری علیه یک نویسنده ادبی در خاک آمریکا، قابل مقایسه نیست.»

کتی هوکل، فرماندار نیویورک گفت که دستور تحقیقات بیشتر درباره حمله را صادر کرده است. او گفت که نشست‌های موسسه شاتاکوا محلی برای گردهمایی نویسندگان، سیاستمداران و اندیشمندان بین‌المللی به منظور تبادل آزادنه افکار، و هدفی مطلوب برای حمله به آزای بیان است. 

کتاب «آیات شیطانی» سلمان رشدی، از سال ۱۳۶۶ در ایران ممنوع اعلام شد و بسیاری از مسلمانان آن را توهین به مقدسات خود تعبیر کردند.

یک سال بعد، در سال ۱۳۶۷ روح‌الله خمینی، رهبر سابق جمهوری اسلامی ایران، رشدی را به دلیل اهانت به قرآن و پیامبر اسلام مرتد اعلام کرد و فتوای قتل او را صادر کرد.

حکومت ایران از مدت‌ها پیش، از فتوای خمینی فاصله گرفت اما مقامات مذهبی در ایران گفتند که اجازه لغو یا تغییر فتوا را ندارند و احساسات ضد رشدی کماکان به قوت خود باقی بود.

پیشتر بنیاد ۱۵ خرداد در ایران حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار دلار برای اجرای حکم اعدام رشدی پاداش تعیین کرده بود. مبلغ پاداش سپس به بیش از سه میلیون دلار افزایش یافت.

رشدی گفته بود که مدرکی که نشان دهد افراد به این جایزه علاقه‌ دارند، در دست نیست. او  پس از فتوای خمینی حدود ده سال تحت نظارت و حفاظت پلیس و در خفا زندگی می‌کرد.

بیشتر از جهان