نمایش قدرت حامیان صدر با برگزاری نماز جمعه در مقابل پارلمان عراق

امام جمعه در سخنانی در این مراسم گفت:‌ «مادامی که صدر هست، نمی‌توانید عراق را در هم بشکنید. این انقلاب راه بازگشت ندارد»

شرکت‌کنندگان در نماز جمعه تصاویر مقتدی صدر و پدرش محمدصادق صدر را در دست داشتند-Ahmad AL-RUBAYE / AFP

حامیان جنبش صدر از یک سو و طرفداران جنبش هماهنگی در عراق از سوی دیگر، روز جمعه در بغداد و شماری از استان‌های دیگر آن کشور تظاهرات کردند.

هزاران نفر از حامیان مقتدی صدر، روز جمعه ۲۱ مرداد (۱۲ اوت) در مقابل پارلمان عراق حاضر شدند و نماز جمعه را در آنجا برگزار کردند تا حمایت خود را از فراخوان این روحانی شیعه نشان دهند. مقتدی صدر دو روز قبل از این برای انحلال پارلمان مهلت تعیین کرد و گفت که این نهاد تا پایان هفته آینده منحل شود. او هشدار داد که در غیر این صورت «انقلابيون موضع دیگری اتخاذ خواهند کرد».

صدر که پیروز اصلی دو انتخابات اخیر در عراق بوده است، ماه‌ها است که با احزاب شیعه طرفدار حکومت ایران که بخش اصلی ائتلاف موسوم به «چارچوب هماهنگی» را تشکیل می‌دهند، درگیر شده است.

تلاش او برای تشکیل دولت بدون این احزاب و در ائتلاف با احزاب اصلی سنی و کرد، به بن‌بست خورد و بر آن اساس، نزدیک به ۱۰ ماه پس از برگزاری انتخابات، عراق همچنان نتوانسته است رئیس ‌جمهوری، نخست‌وزیر، و دولت جدید کشور را تعیین کند. 

او قانونگذارانش را به استعفا از پارلمان دعوت کرد و اکنون تلاش می‌کند که مانع تشکیل دولت جدید شود و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده است.

در نماز جمعه امروز در مقابل پارلمان بغداد، بیشتر حامیان صدر به مناسبت ماه محرم لباس سیاه پوشیده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امام جمعه در سخنانی در این مراسم گفت:‌ «مادامی که صدر هست، نمی‌توانید عراق را در هم بشکنید. این انقلاب راه بازگشت ندارد…و مردم از خواسته‌هایشان عقب‌نشینی نمی‌کنند.»

شماری از شرکت‌کنندگان در اعتراض جنبش صدر و نماز جمعه، تصاویر مقتدی صدر و پدرش، محمدصادق صدر، و همچنین پرچم را در دست داشتند.

محمدصادق صدر، که او نیز یک روحانی شناخته‌شده بود، بیش از ۲۰ سال پیش به دلیل مواضع صریحش علیه صدام حسین، رییس‌جمهور سابق عراق، کشته شد.

گزارش‌ها از عراق حاکی است که ماموران امنیتی در اقدامی پیشگیرانه و در واکنش به تظاهرات حامیان جنبش هماهنگی، ائتلاف سیاسی طرفدار ایران، معابر ورودی به منطقه سبز را مسدود کردند.

مخالفان صدر او را به فساد متهم می‌کنند و می‌گویند سیاستمداران وفادار به او شماری از فاسدترین و ناکارامدترین سازمان‌ها و نهادهای دولتی را اداره می‌کنند.

حامیان احزاب همراستا با جمهوری اسلامی ایران نیز عصر جمعه در بغداد تظاهرات کردند. تقابل حامیان دو جناح فوق در عراق در روزهای اخیر در یک رشته اقدامات متقابل دست به اعتراض زده‌اند و نگرانی از وقوع ناآرامی در کشور افزایش یافته است.

مقتدی صدر، روحانی شیعه عراقی که مخالف با به قدرت رسیدن احزاب تحت حمایت تهران است، شرکت‌کنندگان در تظاهرات جناح مقابل یعنی جنبش هماهنگی، ائتلاف متشکل از احزاب تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران، را دعوت کرده است تا آرامش خود را حفظ کنند و افزود که دست دوستی به سوی حامیان جنبش هماهنگی دراز می‌کند.

او در توییتی نوشت که معترضان حامی جنبش هماهنگی باید حامی اصلاحات باشند و نه کسب پیروزی برای دولت‌ها و کشورها.

پیش از این، جنبش صدر فراخوان برگزاری گردهمایی در استان‌ها را به حامیانش داده بود و از آنان خواسته بود تا از راه‌های قانونی از قوه قضاییه بخواهند تا پارلمان را منحل کند.

در عین حال، جنبش هماهنگی نیز از طرفدارانش خواسته بود تا در حمایت از «حقوق قانونی، حفاظت از موسسات دولتی، و تسریع تشکیل دولت جدید» تظاهرات کنند.

یک رهبر جنبش هماهنگی در عراق گفت که این ائتلاف در تظاهرات روز جمعه، به دنبال درگیری با حامیان جنبش صدر نیست و هدف از تظاهرات «حمایت از مشروعیت، قانون اساسی و قانون، و همچنین مخالفت با اختلال در کار نهادهای حکومتی» است.

حسن ناظم، سخنگوی دولت و وزیر فرهنگ عراق، گفت که دولت یک بار دیگر از نیروهای سیاسی دعوت به برقراری گفت‌وگو می‌کند.