موضع‌ جدید ایران: اگر منافع ما تامین شود پیشنهاد «اتحادیه اروپا» را می‌پذیریم

انتظار می‌رود طرف‌های مذاکره خیلی سریع، ظرف چند هفته، تصمیم‌ نهایی خودشان را بگیرند

پیشنهادهای اروپا در صورتی برای جمهوری اسلامی قابل قبول است که حکومت ایران نسبت به مسائل «پادمانی»، «تحریم‌ها» و «دریافت تضمین» اطمینان پیدا کند- Handout / EU DELEGATION IN VIENNA / AFP

یک هفته بعد از پایان دور آخر مذاکرات احیای برجام در وین، گمانه‌زنی‌ها درباره نتایج این مذاکرات و پاسخ حکومت ایران به طرح پیشنهادی «اتحادیه اروپا» ادامه دارد.

خبرگزاری دولتی ایرنا روز جمعه به‌نقل از یک دیپلمات ایرانی، بدون ذکر نام، نوشت جمهوری اسلامی در حال بررسی پیشنهاد‌های دریافتی است تا مطمئن شود خواست‌ها و منافع‌اش تامین خواهد شد. با این حال او اضافه کرد، پیشنهادهای اروپا در صورتی قابل قبول است که جمهوری اسلامی نسبت به مسائل «پادمانی»، «تحریم‌ها» و «دریافت تضمین» اطمینان پیدا کند.

همزمان وب‌سایت خبری «نورنیوز» که معمولا مواضع «شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی» را پوشش می‌دهد، شامگاه جمعه ۲۱ مرداد‌ماه ۱۴۰۱ در گزارشی نوشت هنوز هیچ «تصمیم سلبی یا ایجابی» درباره پیشنهادهای مطرح شده در وین از سوی هماهنگ‌کننده «اتحادیه اروپا» گرفته نشده است.

خبرگزاری رویترز نیز شامگاه جمعه در گزارشی به‌نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا، بدون ذکر نام نوشت دیگر هیچ تغییری بر روی متن پیشنهادی که ۱۵ماه است روی آن کار شده، امکان‌پذیر نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته این مقام ارشد اتحادیه اروپا، انتظار می‌رود طرف‌ها خیلی سریع، ظرف چند هفته، تصمیم‌ نهایی خودشان را بگیرند.

تاکید اتحادیه‌ اروپا و دیپامات‌های غربی بر لزوم تصمیم‌گیری سریع و سیاسی در حالی است که روز پنج‌شنبه ایوان نچایف، معاون رسانه‌ای وزارت خارجه روسیه، در یک نشست خبری گفت کار بر روی «احیای توافق هسته‌ای» تنها زمانی پایان می‌یابد که منافع همه طرف‌ها تامین شود.

به‌گفته معاون رسانه‌ای وزارت خارجه روسیه، مسکو امیدواریم این موضوع برای واشنگتن، بروکسل و همچنین سایر پایتخت‌های اروپایی روشن باشد که منافع همه طرف‌ها، باید به‌طور مناسب تامین شود.»

همزمان، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه اعلام کرد دولت بایدن حاضر است فورا به توافق هسته‌ای با حکومت ایران بازگردد، اگر مقام‌های تهران به طرح خواست‌های «فرا برجامی» خود پایان دهند. به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، توپ در زمین ایران است و آنها باید تصمیم‌ بگیرند.

پایان یافتن تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت‌های پیشین هسته‌ای در ایران و حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی در آمریکا، از خواست‌ها و مطالباتی است که به لحاظ «فنی» ارتباطی با توافق هسته‌ای «برجام» ندارد و در زمره موضوع‌های «خارج از توافق» به‌حساب می‌آیند.